Z raportu KPMG wynika, że globalne łańcuchy dostaw, przez dekady projektowane z myślą o maksymalnej efektywności, stały się jednym z głównych źródeł ryzyka. Już 68% firm uczestniczących w badaniu restrukturyzuje swoje łańcuchy. W regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) odsetek ten sięga aż 76%.
„Transformacja sektora motoryzacyjnego wykracza dziś poza tradycyjne ramy technologiczne i biznesowe. Elektryfikacja, cyfryzacja i nowe modele własności zmieniają nie tylko produkt końcowy, ale i cały łańcuch wartości w branży – od dostępu do surowców, przez projektowanie pojazdów, aż po interakcję z klientem. Coraz wyraźniej widać, że o przewadze konkurencyjnej nie decyduje już sama skala produkcji czy koszt wytwarzania, lecz zdolność do integracji technologii, tworzenia partnerstw (w szczególności z branżą nowych technologii informatycznych) i szybkiego dostosowania modeli operacyjnych do zróżnicowanych regulacji i oczekiwań rynkowych” – mówi Przemysław Szywacz, Partner, Head of Automotive, KPMG w Polsce.

Rynek samochodów autonomicznych ma osiągnąć wartość około 122 mld dolarów do 2030 roku, rosnąc w latach 2025–2030 w średniorocznym tempie 23%. Aż 87% przedstawicieli kadry zarządzającej uważa, że do 2030 roku jazda autonomiczna stanie się standardem. Równolegle rośnie znaczenie usług cyfrowych i subskrypcyjnych – 78% liderów przewiduje, że będą one w coraz większym stopniu wypierać tradycyjny model własności samochodu.
Producentami OEM (ang. Original Equipment Manufacturer) nazywa się firmy, które tworzą pojazdy lub kluczowe komponenty sprzedawane następnie innym markom, oferującym je pod własnymi logotypami. 86% z nich intensywnie inwestuje dziś w sztuczną inteligencję i nowe technologie, aby utrzymać konkurencyjność w zmieniającym się otoczeniu.
Współzależność producentów OEM z siecią dostawców i partnerów technologicznych zwiększa ryzyko cyberataków, błędów w ochronie prywatności i braku kompatybilności systemów. To jeden z obszarów, w których, jak wskazuje raport, liderzy z regionu EMEA czują się najmniej przygotowani. Wraz z rosnącą liczbą systemów cyfrowych i partnerów w łańcuchu wartości sektora motoryzacyjnego, rosną również zagrożenia: od naruszeń bezpieczeństwa i błędów w ochronie prywatności danych, poprzez niekompatybilność systemów i niedociągnięcia w zakresie zgodności regulacyjnej, aż po utratę kontroli nad marką.
„Z polskiej perspektywy istotne jest to, że krajowy sektor motoryzacyjny – silnie zintegrowany z europejskim łańcuchem wartości – staje przed podobnymi wyzwaniami co globalni gracze, lecz przy jednoczesnej presji utrzymania konkurencyjności kosztowej. Polska ma potencjał, aby stać się ważnym hubem dla elektromobilności i produkcji komponentów nowej generacji, jednak warunkiem będzie szybka adaptacja do obecnych trendów. Pomóc w tym mogą między innymi środki z KPO oraz nowej perspektywy finansowej UE, pod warunkiem ich efektywnego wydatkowania na projekty przyczyniające się do rozwoju ekosystemu elektromobilności w Polsce. Wyzwaniem będą rosnące koszty płac i energii oraz jej emisyjność, która coraz częściej jest parametrem branym pod uwagę przez koncerny motoryzacyjne przy wyborze lokalizacji dla nowych inwestycji czy przy dokonywaniu zamówień. Nie bez wpływu będzie także sytuacja geopolityczna – poparcie dla ceł na pojazdy elektryczne z Chin, konflikt zbrojny na wschodzie i napięta sytuacja na granicy także może odbić się na decyzjach inwestorów branżowych” – mówi Przemysław Szywacz, Partner, Head of Automotive, KPMG w Polsce.
Badanie KPMG wskazuje, że preferencje kierowców różnią się w zależności od regionu. W Europie priorytetem pozostaje bezpieczeństwo, natomiast w Azji i krajach Pacyfiku konsumenci częściej zwracają uwagę na innowacyjne funkcje technologiczne. W regionie EMEA oprócz bezpieczeństwa dużą wagę przywiązuje się również do wygodnych, zintegrowanych rozwiązań płatniczych.

91% badanych liderów wskazuje, że do 2030 roku branża motoryzacyjna będzie znacznie bardziej zależna od współpracy z innymi sektorami, zwłaszcza w obszarach takich jak technologia akumulatorowa, infrastruktura chmurowa czy sztuczna inteligencja. 77% firm uznaje alianse i partnerstwa za kluczowe dla dalszego wzrostu biznesu.
Pełne wyniki badania są dostępne na stronie: Globalne badanie sektora motoryzacyjnego – prognozy – KPMG Poland.
Źródło: KPMG