Co mechanik powinien wiedzieć o kolumnach pneumatycznych? | MOTOFAKTOR

Co mechanik powinien wiedzieć o kolumnach pneumatycznych?

Zawieszenie pneumatyczne stało się w ostatnich latach popularne zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych. Producenci stosują różne konfiguracje w celu zwiększenia komfortu, polepszenia prowadzenia czy możliwości adaptacji zawieszenia do warunków drogowych. Osią wokół której budowane są tego rodzaju systemy, szczególnie na przedniej osi, są kolumny pneumatyczne. Dla fachowców zajmujących się naprawą niezbędne jest zrozumienie budowy kolumn, ich funkcjonowania oraz najlepszych praktyk stosowanych podczas serwisowania.

Kolumny pneumatyczne

Mimo iż kolumny pneumatyczne różnią się wizualnie od swoich konwencjonalnych odpowiedników, proces ich wymiany jest bardzo zbliżony. Należy jednak zwrócić uwagę na bardziej złożoną budowę amortyzatorów pneumatycznych.

Kolumna pneumatyczna to połączenie amortyzatora i miecha pneumatycznego, który wspiera masę pojazdu przy pomocy sprężonego powietrza. Do uszczelnienia rękawa gumowego służą wzmocnione opaski zaciskowe, natomiast ruchomy tłok uszczelnia się za pomocą oringu. Często gumowy rękaw jest chroniony przy użyciu aluminiowej puszki. Dodatkowo spotyka się również osłony przeciwpyłowe zapobiegające przedostawaniu się do środka zanieczyszczeń drogowych.

Aby zapobiec dobijaniu przy ekstremalnych pionowych ruchach zawieszenia lub w przypadku awarii, w kolumnie zintegrowany jest odbojnik. Bardziej zaawansowane wersje kolumn zawierają dodatkową komorę powietrzną, dla regulacji twardości miecha oraz lepszego komfortu. Układ taki umożliwia bardziej kompaktową zabudowę, a więc co za tym idzie, więcej miejsca np. na bagaż.

kolumna pneumatyczna

Dobre praktyki warsztatowe przy obsłudze zawieszenia pneumatycznego

Przed rozpoczęciem czynności przy wymianie podzespołów zawieszenia pneumatycznego należy odpowiednio obniżyć ciśnienie w układzie. Jeśli wymianie podlega jedynie sprężyna powietrzna, trzeba dokładnie sprawdzić stan amortyzatora pod kątem wycieków lub zużycia. Zużyty amortyzator może w krótkim czasie doprowadzić do uszkodzenia miecha.

W wielu przypadkach najwłaściwszym rozwiązaniem jest zastosowanie wstępnie zmontowanej kolumny pneumatycznej. Rozwiązanie to nie tylko oszczędza czas, ale również gwarantuje szczelność i integralność podzespołów. W ofercie Arnott Europe znajdują się zarówno kompletne kolumny, jak i samodzielne miechy powietrzne tam, gdzie ich zastosowanie jest możliwe. Daje to mechanikom wybór najkorzystniejszego rozwiązania.

amortyzatory i sprężyny

Przegląd produktów marki Arnott

Firma Arnott Europe oferuje asortyment bezpośrednich zamienników kolumn i sprężyn pneumatycznych dopasowanych do odpowiednich zastosowań. Każda część jest produkowana z wykorzystaniem komponentów w jakości OE, przechodzi intensywne testy w zakładach w USA i Europie oraz jest dopasowana do pracy z określonymi markami i modelami pojazdów.

Kilka przykładów:

produkty Arnott Europe

Kolumny pneumatyczne stanowią trzon nowoczesnych układów zawieszenia pneumatycznego. Dzięki zrozumieniu ich budowy i zwracając uwagę na najlepsze praktyki podczas ich serwisowania, mechanicy mogą zapewnić klientom najwyższej jakości obsługę. Równie ważny jest wybór odpowiednich części zamiennych. Arnott Europe zapewnia szeroki wybór kolumn, amortyzatorów, kompresorów, sprężyn i wiele innych podzespołów zawieszenia w jakości OE. Mechanicy zyskują tym samym dostęp do sprawdzonych i trwałych rozwiązań oraz wsparcia, dzięki któremu mogą właściwie serwisować samochody.

Źródło: Arnott Europe