Co ile wymieniać olej silnikowy?

person Redakcja 17/09/2019

W erze downsizingu nie jest łatwo jednoznacznie określić jak często powinniśmy dokonywać wymiany oleju w silniku. Kiedy najlepiej to robić i na co zwracać uwagę?

Olej silnikowy pełni wiele kluczowych funkcji w życiu silnika. Oczywiście przede wszystkim smaruje, ale również odbiera nadmiar temperatury, uszczelnia komorę spalania, zabezpiecza przed korozją i dba o czystość. Trwałość silnika jest pochodną jego wysilenia, warunków eksploatacji, jakości zastosowanych materiałów choć chyba największe znaczenie ma jakość i częstotliwość wymiany środka smarnego.

 

Fakt ten pozostaje w sprzeczności z rachunkiem ekonomicznym i coraz ostrzejszymi wymogami ekologów i zapewnieniami producentów pojazdów. Ci ostatni obiecują, że ich samochody spokojnie poradzą sobie beż świeżego oleju 30 000 a nawet 50 000 kilometrów. Wtórują im również ekolodzy, którzy cieszą się z ograniczania ilości materiałów eksploatacyjnych.

 

Warunki eksploatacji też ulegają pogorszeniu. Średnie prędkości użytkowania samochodów w mieście cały czas spadają. Eksploatacja silnika na krótkich trasach i w korku przyczynia się do szybkiej degradacji środka smarnego. Na domiar złego silniki są coraz bardziej wysilone. Downsizing został na chwilę zatrzymany, ale i tak każdy współcześnie wyprodukowany silnik legitymuje się średnio około 80 KM z litra pojemności.

 

To nie wszystkie złe informacje, bowiem powszechne zastosowanie filtrów cząstek stałych w większości produkowanych silników przyczynia się do ograniczenia ilości dodatków przeciwużyciowych w oleju. To właśnie te substancje po spaleniu tworzą popiół, który skutecznie zatyka filtry znajdujące się w układzie wydechowym. Jednak ich brak w składzie oleju przyczynia się do szybszego zużywania łożysk silnika.

 

Na domiar złego, maleje statystycznie pojemność układu smarowania silników. A chyba łatwo sobie wyobrazić, że mała ilość oleju po prostu szybciej się zużyje. A może zawierzyć komunikatom z komputera pokładowego?

Niestety systemy monitorujące jakość oleju nie są do końca miarodajne. W pierwszych wersjach zliczały tylko przebieg albo liczbę uruchomień silnika. Właśnie dlatego w starszych pojazdach wskazania komputera należy traktować z przymrużeniem oka. Dopiero nowsze rozwiązania są w stanie zebrać więcej danych poprzez pomiar czasu użytkowania oleju, monitoring temperatury oleju i płynu chłodzącego, ilość rozruchów silnika dla danej temperatury, pomiar temperatury zewnętrznej, poziom oleju i ilość cykli dopalania DPF.

 

Oczywiście pozostaje otwarte pytanie jakie normy ilości zanieczyszczeń konstruktorzy uznali za akceptowalne. Reasumując olej ma coraz trudniejsze zadanie bowiem musi dłużej zachować swoje parametry i sprostać przy tym dużo większym obciążeniom i temperaturom. W takim razie kto ma rację, komu wierzyć? Co ile kilometrów powinno się wymieniać olej?

Im częściej tym lepiej!

Jeżeli chcemy, aby silnik mógł bez problemu osiągnąć przebiegi rzędu 300 000 – 400 000 kilometrów olej musi być wymieniony na świeży przynajmniej raz na 15 000. Kierowcy eksploatujący swoje samochody w dużych aglomeracjach i na krótkich trasach powinni skrócić ten dystans do 10 000 kilometrów. Kto przejeżdża rocznie mniej niż 10 000 kilometrów powinien wymieniać olej raz w roku.

 

I to nie wszystko, aby silnik nie sprawiał problemów przy każdej wymianie oleju należy obligatoryjnie wypłukać układ smarowania, np. dodatkiem Liqui Moly Engine Flush nr 2662, sprawdzić poprawność działania EGR i w razie konieczności go oczyścić, np. przy użyciu preparatu Liqui Moly nr 5111 i czystość układu dolotowego. Niesprawność tych elementów bardzo szybko doprowadzi do gwałtownego pogorszenia jakości oleju a to przyspiesza zużycie silnika i w konsekwencji doprowadzi do poważnej awarii.

Artykuł sponsorowany przez Liqui Moly

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl