Ciężarówki na dobrych oponach to oszczędności dla firm | MOTOFAKTOR

Ciężarówki na dobrych oponach to oszczędności dla firm

3-5% kosztów – tyle firmy transportowe przeznaczają na zakup opon ciężarowych.

Jest to inwestycja, która szybko się zwraca – opony mają wpływ na 40% wszystkich kosztów operacyjnych firmy. W Polsce wielkość taboru samochodowego wykorzystywanego w transporcie drogowym to ponad 700 tys. pojazdów[1]. Zastosowanie w nich markowych opon o obniżonych oporach toczenia – na których pokonanie przypada prawie 30% paliwa – pozwala na oszczędność ponad 2 litrów benzyny na 100 km, czyli średnio niemal 5000 litrów paliwa rocznie[2]. Poprawienie efektywności prowadzenia działalności gospodarczej to nie jedyna zaleta wysokiej jakości opon – są one też ważne dla bezpieczeństwa kierowców i ruchu drogowego.

 

Prowadząc odpowiedzialną politykę zakupową, firmy flotowe coraz częściej pamiętają, że zakup opon to inwestycja – zaledwie 5% kosztów firmy, który ma wpływ na 40% wszystkich kosztów operacyjnych. Kupno opon wysokiej jakości zwróci się w ich wytrzymałości i żywotności.

 

Ponadto tylko opony klasy premium dają możliwość bieżnikowania, ze względu na ich mocny karkas – czyli nałożenia nowej warstwy gumy w miejsce zużytego bieżnika – i w ten sposób dodatkowo, w bezpieczny sposób wydłużenia przebiegów. Jest to rozwiązanie odpowiedzialne z punktu widzenia prowadzenia biznesu i dbałości o środowisko naturalne, a w bezpośredni sposób przekłada się na oszczędności przedsiębiorców branży logistycznej. Kupując przed zimą nowe opony do swoich zestawów patrzmy więc na całkowity koszt eksploatacji, a nie tylko koszt samego zakupu. Niemarkowe opony są nie tylko pozorną oszczędnością, ale także potencjalnym zagrożeniem na drodze i ryzykiem opóźnienia w dostawach oraz wystąpienia dodatkowych kosztów usunięcia awarii.

 

Opona niskiej jakości dla osi sterującej wystarczy na około 120-150 tys. km, a opony markowe pozwolą na bezpieczne pokonanie ponad 220 tys. km. Dodając do tego możliwość ich bieżnikowania – żywotność sięgnie nawet ponad 450.000 km.

 

Nie można zapominać także o odpowiednim ciśnieniu – utrzymując jego prawidłowy poziom można zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 0,3 l na 100 km i zapewnić równomierne ścieranie się bieżnika we wszystkich oponach. Warto pamiętać również, że zaniedbane wyważenie kół w pojeździe ciężarowym powoduje szybsze zużycie elementów zawieszenia pojazdu.

Według danych ADAC Truck Service awarie związane z oponami ciężarowymi to 30 proc. wszystkich interwencji mechanicznych na drodze – w Niemczech są po awariach elektroniki drugą przyczyną problemów na trasach. Przestoje więc oznaczają straty i kary umowne, z których wielu można byłoby uniknąć kupując wysokiej jakości opony ciężarowe. Opona jest trzecim najszybciej obracającym się elementem samochodu – w trasie profesjonalni kierowcy nie powinni mieć żadnych wątpliwości co do tego, że opony na których jadą, gwarantują im najwyższy poziom bezpieczeństwa.

dyrektor generalny PZPO - Piotr Sarnecki

 

Rozsądna polityka zakupowa firm flotowych i transportowych jest też ważnym elementem bezpieczeństwa ruchu i pracy kierowców – według statystyk policji za 2018 rok, aż w 24% wypadków, których przyczyną była niesprawność techniczna aut, stwierdzono niewłaściwy stan opon[3]. Pojazdy ciężarowe są szczególnie narażone na ewentualne awarie spowodowane kondycją opon – ze względu na ich liczbę i masę samochodu z załadunkiem.

Każdemu przedsiębiorcy leży na sercu życie i zdrowie jego pracowników – w branży transportowej dochodzi równie istotne bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego. Firma transportowa ma jeden cel: przewiezienie klientowi powierzonego ładunku – często o wartości kilkuset tysięcy euro – w nieuszkodzonym stanie, do konkretnego miejsca i w dokładnie wyznaczonym czasie. Wypadek lub stłuczka to ogromne straty dla firm, a koszt nowego ciągnika siodłowego z naczepą to prawie pół miliona złotych. Na bezpieczeństwie swojej firmy nie można oszczędzać!

- Piotr Sarnecki

 

[1] Branża Motoryzacyjna Raport 2019/2020, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

[2] Przy średnim przebiegu 240 tys. km i zużyciu 30 L/100 km

[3] Wypadki drogowe w Polsce w 2018 roku, Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Warszawa 2019

 

Źródło: PZPO

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).