CHERY wchodzi na polski rynek z ofertą wydajnych i przyjaznych dla środowiska pojazdów. Kluczowym elementem jest zaawansowany system CSH - technologia hybrydowa piątej generacji.
W niemal laboratoryjnych warunkach, przy dużych ograniczeniach finansowych oraz kadrowych, zespół inżynierów CHERY podjął próbę skonstruowania kompletnego układu napędowego od podstaw. Po ponad 500 dniach intensywnych prac, w kwietniu 1999 roku CHERY uruchomiło swój pierwszy, w pełni samodzielnie opracowany silnik.
Osiągnięcie to otworzyło drogę do rozpoczęcia masowej produkcji pojazdów oraz stało się fundamentem strategii zmierzającej do pełnej niezależności od zewnętrznych dostawców technologii, a także zdobywania kompetencji niezbędnych do projektowania kolejnych generacji układów napędowych.
Kolejny istotny kamień milowy CHERY osiągnęło w 2002 roku, podejmując decyzję o zainwestowaniu blisko miliarda juanów w strategiczne partnerstwo z AVL – jednym ze światowych liderów w dziedzinie inżynierii motoryzacyjnej. W ramach tej współpracy opracowano kompletną rodzinę jednostek napędowych pierwszej generacji, obejmującą aż 18 różnych konstrukcji, w tym warianty wyposażone w zaawansowane układy bezpośredniego wtrysku paliwa (GDI), turbodoładowanie z intercoolerem (TCI) oraz zmienne fazy rozrządu (VVT).
Kluczowym efektem tego etapu było nie tylko pozyskanie najnowocześniejszych technologii, ale także stworzenie własnego systemu badawczo-rozwojowego CHERY, bazującego na transferze wiedzy od globalnych liderów oraz adaptacji rozwiązań do lokalnych warunków rynkowych. Dzięki temu podejściu CHERY sukcesywnie realizowało kolejne projekty, w tym opracowanie w pełni autorskiego silnika NEF1, który w 2005 roku wszedł do produkcji.
Dzięki tej strategii marka stopniowo budowała silną bazę inżynieryjną, zdolną do tworzenia konkurencyjnych układów napędowych, porównywalnych z rozwiązaniami czołowych światowych producentów. Efektem były między innymi jednostki napędowe ACTECO trzeciej generacji, które zaczęły wyznaczać nowe standardy w segmencie nowoczesnych, turbodoładowanych silników benzynowych.
Bazując na wieloletnim doświadczeniu w projektowaniu i optymalizacji układów napędowych, marka opracowała piątą generację technologii hybrydowej – CSH (CHERY Super Hybrid). Sercem tego rozwiązania jest dedykowany hybrydowy silnik 1.5 TGDI, który osiąga sprawność cieplną wynoszącą 44,5%. Zintegrowana z nim przekładnia DHT nowej generacji, pozbawiona tradycyjnych stopni biegów, gwarantuje płynność pracy, wysoką efektywność (sięgającą 98,5% w trybie elektrycznym) oraz minimalne straty energii.
Kompletny system, wspierany przez wysokonapięciowe moduły akumulatorowe o zwiększonej pojemności, umożliwia osiągnięcie zasięgu nawet do 1200 km w standardowych warunkach testowych. Technologia została zweryfikowana podczas rygorystycznych testów eksploatacyjnych prowadzonych na wszystkich kontynentach – od gorących pustyń Bliskiego Wschodu, przez wysokogórskie trasy Ameryki Południowej, po ekstremalne warunki klimatyczne.
Wejście marki CHERY na polski rynek planowane jest na drugą połowę 2025 roku, kiedy działalność rozpoczną pierwsze salony dealerskie, stopniowo rozbudowując ofertę produktową oraz zapewniając kompleksową obsługę serwisową. Pierwsze pojazdy zostaną zarejestrowane już w drugim kwartale przyszłego roku. Polska premiera to istotny element strategii rozbudowy sieci sprzedaży marki w Europie.
Oferta CHERY na polskim rynku obejmuje serię TIGGO 7 – pięcioosobowego SUV-a segmentu C, dostępnego w wersji benzynowej z silnikiem 1.6TGDI oraz skrzynią biegów 7DCT (108 kW/275 Nm), a także jako hybrydę typu plug-in, oferującą zasięg do 90 km w trybie elektrycznym oraz łączny zasięg do 1600 km dzięki zaawansowanemu systemowi CHERY Super Hybrid (CSH). Większy model, siedmioosobowy SUV segmentu C – seria TIGGO 8 – reprezentuje podobne podejście, oferując analogiczne konfiguracje silnikowe i hybrydowe.
Obecność CHERY w Polsce to także szansa na zapewnienie lokalnym klientom najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, wyróżniających się wysoką wydajnością oraz wszechstronnością zastosowania. Marka przewiduje również uruchomienie specjalnego centrum logistycznego z częściami zamiennymi na terenie Polski, co zagwarantuje sprawne dostawy, szybką dostępność podzespołów oraz wysoką jakość obsługi posprzedażowej, zapewniając tym samym standard obsługi przewyższający oczekiwania klientów.
Wszystkie modele CHERY wprowadzane na europejski rynek posiadają już certyfikat zgodności z normami Unii Europejskiej – EU WVTA (Whole Vehicle Type Approval). Do końca trzeciego kwartału 2025 roku pojazdy przejdą także testy bezpieczeństwa Euro NCAP. Wersje hybrydowe typu plug-in (PHEV) zostały wyposażone w najnowszy, hybrydowy system piątej generacji CHERY Super Hybrid (CSH).
Założona w 1997 roku firma CHERY jest wiodącym chińskim producentem samochodów i największym chińskim eksporterem samochodów osobowych od 22 lat z rzędu. Obecnie CHERY ma ponad 15 milionów użytkowników na całym świecie i prowadzi działalność w ponad 110 krajach i regionach. W 2024 r. całkowita sprzedaż CHERY osiągnęła 2 603 916 sztuk, co oznacza wzrost o 38,4% rok do roku, a eksport wyniósł 1 144 588 sztuk, co oznacza wzrost o 21,4%. Roczne przychody firmy osiągnęły poziom 283 miliardów złotych, co stanowi wzrost o 50% rok do roku, zapewniając jej miejsce na liście Global Fortune 500. Firma zgłosiła ponad 29 000 patentów, z czego ponad 18 000 zostało przyznanych.
Źródło: CHERY
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: