Cerrox kontra duże ciśnienia silnika | MOTOFAKTOR

Podczas projektowania silników inżynierowie stają często przed ogromnymi wyzwaniami. Nowoczesne silniki muszą być oszczędne w zużyciu paliwa i jednocześnie dysponować dużą mocą. Turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni oraz ogólne “wysilenie” konstrukcji (downsizing) powodują, że ciśnienie wzrasta, nie tylko konstruktorom ale i rzeczywiste w ich produktach. Panewki w mocno obciążonych silnikach wysokoprężnych do pojazdów osobowych czy ciężarowych muszą wytrzymywać ciśnienia zapłonu rzędu 200 bar oraz naciski jednostkowe do 120 N/mm2. Takich wymagań niestety nie spełniały obecne dwu- i nawet trójwarstwowe materiały.

 

Konkurencja podniosła bardzo wysoko poprzeczkę wprowadzając panewki typu sputter, odpowiedzią NE na to są panewki w technologii Cerrox! Następujący przekrój pokazuje strukturę budowy takiej nowoczesnej trójwarstwowej panewki:

 

Korpus stalowy, który tu tylko szczątkowo naszkicowano, to podstawowy materiał naszej panewki. Na nim znajduje się materiał panewki właściwej na bazie miedzi, odpowiednio spiekany. A na samym wierzchu warstwa ślizgowa , która dzięki specjalnym drobinkom bardzo twardego materiału nadaje całej panewce odpowiednie właściwości: twardości, stabilności i wytrzymałości. Ta warstwa to “serce” naszej trójwarstwowej panewki typu Cerrox!

 

Tylko wieloletnie doświadczenie w materiałach powlekanych do produkcji seryjnej pozwoliło zdobyć odpowiednią wiedzę na temat składu mieszaniny i jej proporcjach masowych. A teraz zawsze możemy sięgnąć po nią, tak aby produkowane obecnie, nowoczesne panewki zawsze spełniały wiele specyficznych wymagań:

 

Dopasowanie kształtu

 

Panewka musi potrafić odpowiednio dopasować się do geometrii czopu wału oraz otworu, w którym jest zamontowana. Jednocześnie materiał panewki nie może być zbyt miękki.

 

Odporność na ścieranie

 

Mimo dobrych właściwości dopasowywania się kształtem, panewka nie może zbyt szybko się ścierać.

 

Odporność na zatarcie

 

Panewka musi być odporna na wysokie ciśnienia i obciążenia. Nawet przy najgorszym smarowaniu musi wytrzymać i nie doprowadzić do zatarcia silnika.

 

Odporność na korozje

 

Materiały użyte do produkcji panewek muszą zostać na tyle właściwie dobrane aby przy niewystarczających właściwościach oleju oraz zawartych w nim, agresywnych cząsteczkach, nie dochodziło do korozji.

 

Odporność na zmęczenie

 

Również pod dużym obciążeniem i po długim czasie eksploatacji silnika panewka musi równie dobrze spełniać swe zadania.

 

Zaleta niskiej ceny

 

Dzięki zastosowaniu procesów galwanizacji i w przeciwieństwie do skomplikowanej technologii typu sputter, nasze panewki wykazują znaczącą różnicę w cenie. Są tańsze przy zachowaniu absolutnie porównywalnych własności.

 

Nawet zanieczyszczenie oleju silnikowego różnymi drobinkami brudu, dzięki odpowiednim własnościom dopasowywania się i układania warstwy ślizgowej panewki, nie stanowią dla niej zagrożenia. Tego rodzaju usterki są prawie całkowicie wykluczone. Powyższe zalety naszych panewek oraz odporność na ścieranie, odporność na zatarcie, odporność na korozje oraz odporność na zmęczenie pozwalają silnikom, w których zastosowano technologię Cerrox, osiągać przebiegi ponad 1 500 000 km między remontami (dotyczy pojazdów ciężarowych).

 

Poniżej diagram porównawczy zalet i wad panewek typu Cerrox oraz Sputter:

 

Mniejsza odporność na ścieranie panewek w technologii trójwarstwowej typu Cerrox w porównaniu do technologii typu Sputter, wyrównuje lepsza odporność na zatarcie. Ponadto nasze panewki mają większą zdolność dopasowywania się. A drobne zanieczyszczenia oleju mogą zostać “wchłonięte” w stosunkowo miękką warstwę ślizgową i w odróżnieniu do twardszej technologii typu Sputter, uchronią silnik przed wczesnym zatarciem. W bezpośrednim porównaniu własności technicznych obie technologie krzyżują się wzajemnie ale jednak biorąc pod uwagę wyraźne zalety cenowe panewek typu Cerrox, właśnie one wygrywają.

 

Stosując panewki typu Cerrox chronimy nie tylko silnik ale i własne wydatki a przez to przyczyniamy się do własnego sukcesu!

 

Źródło: NPR of Europe GmbH

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).