Ceny OC w Q1 2021 roku nadal w dół - raport Punkty | MOTOFAKTOR

Ceny OC w Q1 2021 roku nadal w dół - raport Punkty

W I kwartale 2021 przeciętne ceny OC nadal spadają - wynika z najnowszego raportu Punkty.

Niezmiennie najwyższe średnie ceny za OC obowiązują w województwie pomorskim (654 złote), mazowieckim (621 złotych) i dolnośląskim (620 złotych). Z kolei najniższymi średnimi cenami za polisę OC cieszyli się w ostatnich miesiącach kierowcy z województwa podkarpackiego (503 złote), opolskiego (516 złotych) i świętokrzyskiego (523 złote).

Jak zwykle największe różnice w stawkach za OC mogliśmy zaobserwować w poszczególnych ośrodkach miejskich. Różnica pomiędzy najdroższą a najtańszą aglomeracją wyniosła 194 złote. Standardowo najwyższe składki przypadły mieszkańcom Gdańska (715 złotych), Warszawy (707 złotych) i Wrocławia (692 złotych). Rynek ubezpieczeń okazał się natomiast łaskawy dla mieszkańców Opola (521 złotych), Lublina (531 złotych) i Białegostoku (539 złotych).

Rok 2020 mimo pandemii, która silnie wpłynęła na model funkcjonowania rynku i zachowania klientów, obszedł się łagodnie z ubezpieczycielami. Zmniejszona aktywność kierowców zaowocowała obniżeniem częstości szkód widocznym już od pierwszej fali pandemii (kwiecień/maj 2020). Okresowe wzrosty podyktowane luzowaniem obostrzeń, sezonem urlopów i świąt nie skonsumowały „zapasów” wynikowych i pozwoliły na wyraźne spadki cen notowane praktycznie od trzeciego kwartału ubiegłego roku.

członek zarządu multiagencji internetowej Punkta - Michał Daniluk

Największe spadki dla najdroższych

Ciekawie prezentują się wyniki raportu, gdy popatrzymy na tendencje cenowe w poszczególnych segmentach. W porównaniu do I kwartału ubiegłego roku największe spadki przeciętnego OC dotyczyły kierowców Dolnego Śląska. Mimo że to jedno z najdroższych województw, średnia cena obowiązkowej polisy spadła tam niemal o 18% w ciągu roku. Dla porównania, w aktualnie najtańszym województwie podkarpackim spadek składki za OC w ciągu 12 miesięcy wyniósł tylko 7% i  był najmniejszy w porównaniu z resztą województw.

 

Natomiast w ciągu ostatnich 3 miesięcy jedne z największych spadków cenowych zanotowali mieszkańcy Olsztyna (19%) i Opola (18%). Na koniec marca sporo tańszym OC mogli cieszyć się także kierowcy z Wrocławia (spadek o 17%) czy Gdańska (spadek o 16%).

 

Wyraźny spadek cen dotyczy też młodych kierowców i tych bardziej szkodowych. Obie grupy płacą odpowiednio więcej za OC, młodzi nawet blisko 2 razy więcej od przeciętnej stawki i o 498 złotych od starszych kolegów z wypracowaną historią ubezpieczeniową. Ale faktem jest, że to im przeciętna składka OC spadła najbardziej w porównaniu z innymi grupami – o 6% w ciągu ostatnich 3 miesięcy i aż o 17% w stosunku do sytuacji na koniec marca ubiegłego roku.

 

Na większe obniżki mogli też liczyć bardziej szkodowi kierowcy. W ciągu kwartału osobom z 4 szkodami na koncie średnie składki spadły o blisko 12%, co oznacza prawie 100 złotych mniej za OC. W skali roku najwięcej, bo prawie 20% i niemal 200 złotych w kieszeni zyskali na przeciętnym OC kierowcy z pięcioma i więcej szkodami.

Pod szyldem dynamicznego pricingu, skomplikowanych schematów taryfowych, zasilanych coraz bardziej skomplikowanymi silnikami, kryje się zwyczajna agresywna walka ceną o udział w rynku. Wszyscy znamy ten scenariusz, przerabiany już dwukrotnie w ostatniej dekadzie i wiemy czym ta historia może się skończyć. Nie bez kozery szacuje się, że przyszły rok będzie notował najwyższe w historii branży straty wyniku na OC  komunikacyjnym – rzędu ponad 1,5 miliarda złotych. Czy spowoduje to wzrost cen? Tak, pytanie tylko kiedy. Dlatego zawsze wybór ubezpieczenia warto poprzedzić porządną analizą dostępnych ofert.

- Michał Daniluk

Ubezpieczenia trafione w punkt: kto, za co, ile?

  • Najwięcej za obowiązkowe OC płacą młodzi kierowcy (1060 zł) – średnio wydają o 526 zł więcej od kierowców w wieku 55+
  • Najniższa średnia składka dotyczy osób w związkach małżeńskich (547 zł), a najwyższa singli (674 zł)
  • Najniższe średnie OC dotyczy samochodów z małą pojemnością (do 0,9 – 422 zł), a najwyższe – samochodów z silnikiem od 2,4 do 3,0 l (634 zł)

 

Pełny raport jest możliwy do pobrania TUTAJ.

 

Źródło: Punkta

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).