Ceny OC w Q1 2021 roku nadal w dół - raport Punkty | MOTOFAKTOR

Ceny OC w Q1 2021 roku nadal w dół - raport Punkty

person Adrian Januszkiewicz 13/04/2021

W I kwartale 2021 przeciętne ceny OC nadal spadają - wynika z najnowszego raportu Punkty.

Niezmiennie najwyższe średnie ceny za OC obowiązują w województwie pomorskim (654 złote), mazowieckim (621 złotych) i dolnośląskim (620 złotych). Z kolei najniższymi średnimi cenami za polisę OC cieszyli się w ostatnich miesiącach kierowcy z województwa podkarpackiego (503 złote), opolskiego (516 złotych) i świętokrzyskiego (523 złote).

Jak zwykle największe różnice w stawkach za OC mogliśmy zaobserwować w poszczególnych ośrodkach miejskich. Różnica pomiędzy najdroższą a najtańszą aglomeracją wyniosła 194 złote. Standardowo najwyższe składki przypadły mieszkańcom Gdańska (715 złotych), Warszawy (707 złotych) i Wrocławia (692 złotych). Rynek ubezpieczeń okazał się natomiast łaskawy dla mieszkańców Opola (521 złotych), Lublina (531 złotych) i Białegostoku (539 złotych).

Rok 2020 mimo pandemii, która silnie wpłynęła na model funkcjonowania rynku i zachowania klientów, obszedł się łagodnie z ubezpieczycielami. Zmniejszona aktywność kierowców zaowocowała obniżeniem częstości szkód widocznym już od pierwszej fali pandemii (kwiecień/maj 2020). Okresowe wzrosty podyktowane luzowaniem obostrzeń, sezonem urlopów i świąt nie skonsumowały „zapasów” wynikowych i pozwoliły na wyraźne spadki cen notowane praktycznie od trzeciego kwartału ubiegłego roku. Michał Daniluk członek zarządu multiagencji internetowej Punkta

Największe spadki dla najdroższych

Ciekawie prezentują się wyniki raportu, gdy popatrzymy na tendencje cenowe w poszczególnych segmentach. W porównaniu do I kwartału ubiegłego roku największe spadki przeciętnego OC dotyczyły kierowców Dolnego Śląska. Mimo że to jedno z najdroższych województw, średnia cena obowiązkowej polisy spadła tam niemal o 18% w ciągu roku. Dla porównania, w aktualnie najtańszym województwie podkarpackim spadek składki za OC w ciągu 12 miesięcy wyniósł tylko 7% i  był najmniejszy w porównaniu z resztą województw.

 

Natomiast w ciągu ostatnich 3 miesięcy jedne z największych spadków cenowych zanotowali mieszkańcy Olsztyna (19%) i Opola (18%). Na koniec marca sporo tańszym OC mogli cieszyć się także kierowcy z Wrocławia (spadek o 17%) czy Gdańska (spadek o 16%).

 

Wyraźny spadek cen dotyczy też młodych kierowców i tych bardziej szkodowych. Obie grupy płacą odpowiednio więcej za OC, młodzi nawet blisko 2 razy więcej od przeciętnej stawki i o 498 złotych od starszych kolegów z wypracowaną historią ubezpieczeniową. Ale faktem jest, że to im przeciętna składka OC spadła najbardziej w porównaniu z innymi grupami – o 6% w ciągu ostatnich 3 miesięcy i aż o 17% w stosunku do sytuacji na koniec marca ubiegłego roku.

 

Na większe obniżki mogli też liczyć bardziej szkodowi kierowcy. W ciągu kwartału osobom z 4 szkodami na koncie średnie składki spadły o blisko 12%, co oznacza prawie 100 złotych mniej za OC. W skali roku najwięcej, bo prawie 20% i niemal 200 złotych w kieszeni zyskali na przeciętnym OC kierowcy z pięcioma i więcej szkodami.

Pod szyldem dynamicznego pricingu, skomplikowanych schematów taryfowych, zasilanych coraz bardziej skomplikowanymi silnikami, kryje się zwyczajna agresywna walka ceną o udział w rynku. Wszyscy znamy ten scenariusz, przerabiany już dwukrotnie w ostatniej dekadzie i wiemy czym ta historia może się skończyć. Nie bez kozery szacuje się, że przyszły rok będzie notował najwyższe w historii branży straty wyniku na OC  komunikacyjnym – rzędu ponad 1,5 miliarda złotych. Czy spowoduje to wzrost cen? Tak, pytanie tylko kiedy. Dlatego zawsze wybór ubezpieczenia warto poprzedzić porządną analizą dostępnych ofert. Michał Daniluk

Ubezpieczenia trafione w punkt: kto, za co, ile?

  • Najwięcej za obowiązkowe OC płacą młodzi kierowcy (1060 zł) – średnio wydają o 526 zł więcej od kierowców w wieku 55+
  • Najniższa średnia składka dotyczy osób w związkach małżeńskich (547 zł), a najwyższa singli (674 zł)
  • Najniższe średnie OC dotyczy samochodów z małą pojemnością (do 0,9 – 422 zł), a najwyższe – samochodów z silnikiem od 2,4 do 3,0 l (634 zł)

 

Pełny raport jest możliwy do pobrania TUTAJ.

 

Źródło: Punkta

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).