Centrum Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie opracowuje zaawansowane komponenty dla motoryzacji, szczególnie w obszarze elektroniki i systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Od powstania w 2005 roku, zatrudnienie w Centrum Inżynieryjnym ZF w Częstochowie wzrosło prawie 20-krotnie, do ponad 870 osób
Grupa Technologiczna ZF, jeden z największych globalnych dostawców branży motoryzacyjnej, opracowuje i rozwija przełomowe technologie, koncentrując się na produktach dla pojazdów definiowanych programowo, autonomicznej jazdy i elektromobilności. Zespoły inżynierów ZF pracujące w Polsce mają znaczący wkład w rozwój technologii ZF w zakresie zaawansowanych funkcji pasywnych systemów bezpieczeństwa, systemów ADAS, a także układów kierowniczych i hamulcowych dla pojazdów osobowych i użytkowych.
„Od momentu powstania, Centrum Inżynieryjne w Częstochowie jest miejscem, gdzie technologia, doskonałość inżynieryjna i innowacyjność spotykają się, by kształtować przyszłość mobilności. Dziękuję i gratuluję całemu Zespołowi – to dzięki Waszemu zaangażowaniu, wiedzy i pomysłowości motoryzacja staje się bezpieczniejsza, bardziej inteligentna i wydajna. Dziś świętujemy 20 lat wspólnych sukcesów, ale przede wszystkim patrzymy w przyszłość – z ambicją, by odgrywać coraz większą rolę w tworzeniu przełomowych rozwiązań technologicznych w ramach Grupy ZF. Przed nami kolejne wyzwania, nowe projekty i ogromny potencjał, który razem możemy uwolnić” – powiedział Rafał Zatorski, Dyrektor Centrum.
Centrum Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie (CEC) rozpoczęło działalność w 2005 roku jako część firmy TRW i początkowo zatrudniało 45 inżynierów zajmujących się głównie pasywnymi systemami bezpieczeństwa. W kolejnych latach zakres kompetencji, liczba realizowanych projektów i zatrudnienie systematycznie rosły. W 2015 roku CEC, wraz z pozostałymi jednostkami TRW, zostało włączone do Grupy ZF. Od tego momentu rozpoczął się intensywny rozwój projektów z obszaru ADAS (systemy wspomagania kierowcy) a także, od roku 2021, zaangażowanie w pracę nad superkomputerami z serii ProAI.
Aktualnie Centrum zatrudnia około 870 osób, a jego biura i laboratoria znajdują się w dwóch lokalizacjach w Częstochowie: przy ul. Pułaskiego oraz przy ul. Rolniczej oraz w Łodzi (przy ul. Piłsudskiego). Jednostka jest częścią globalnej sieci R&D Grupy ZF i ściśle współpracuje z zespołami inżynierów m.in. w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Anglii, Francji, Chinach i Indiach. Oferuje kompleksowy zakres projektowania elektronicznych systemów bezpieczeństwa, począwszy od analizy wymagań klienta, poprzez tworzenie specyfikacji i architektury produktu, jego projektowanie i testowanie, aż po końcową walidację w laboratoriach i na torach testowych.
Działalność badawczo-rozwojowa CEC przyczyniła się dla powstania Zakładu Elektroniki w Częstochowie, w którym ZF produkuje nowoczesne komponenty elektroniczne dla zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), takie jak kamery Smart Camera 4.8, radary czy superkomputery ZF ProAI dla funkcji zautomatyzowanej jazdy. Współpraca Centrum Inżynieryjnego z globalną siecią R&D ZF i lokalnym zakładem produkcyjnym umożliwia realizację całego procesu rozwoju, testowania i produkcji najnowszych technologii dla motoryzacji.
Grupa ZF, poza działalnością produkcyjną, od lat inwestuje i rozwija swój obszar badawczo-rozwojowy w Polsce. Cztery centra inżynieryjne działające w Polsce (w Bielsku-Białej, Częstochowie, Łodzi i Wrocławiu), zatrudniają ponad 1800 osób, opracowują i testują nowe technologie, realizując projekty dla coraz większej liczby klientów takich jak renomowani producenci samochodów w Europie, Azji oraz Stanach Zjednoczonych. Inżynierowie zatrudnieni w Centrach Inżynieryjnych ZF zajmują się projektowaniem, testowaniem i walidacją elektronicznych systemów bezpieczeństwa dla przemysłu samochodowego. Należą do nich pasywne systemy bezpieczeństwa (np. elektroniczny moduł aktywowania poduszki powietrznej czy czujniki przyśpieszenia i ciśnienia), systemy z obszaru ADAS (takie jak detekcja radarowo-wizyjna oraz moduły i komputery sterujące), a także układy kierownicze i hamulcowe (elektryczne wspomaganie kierownicy czy ABS, kontrola trakcji i stabilizacji toru jazdy).
Źródło: ZF
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: