carVertical przeanalizował proceder „kręcenia” liczników | MOTOFAKTOR

carVertical przeanalizował proceder „kręcenia” liczników

person Redakcja 14/11/2022

Eksperci carVertical przeanalizowali różnice w cenach wybranych aut używanych przy określonych przebiegach, aby sprawdzić potencjalne zyski „kręcenia” liczników.

 

 

Pod lupę carVertical trafiły oferty z najpopularniejszych polskich portali ogłoszeniowych. Analiza objęła cztery popularne modele: Opla Astrę z 2009 roku, VW Golfa z 2011 roku, BMW serii 3 z 2013 roku i VW Passata z 2015 roku. Wyszukano najtańsze egzemplarze i możliwie zbliżone do nich wersje silnikowe i wyposażeniowe tyle, że te najdroższe, z najniższymi przebiegami.

 

Oczywiście nie zakładamy, że najdroższe egzemplarze z niskim przebiegiem miały cofnięty licznik, a te najtańsze z dużym przebiegiem były „oryginalne”. Ideą zestawienia jest określenie potencjalnych zysków, które może przynieść cofnięcie licznika z prawdopodobnego, uczciwego, typowego wskazania, do poziomu wyjątkowo niskiego, sugerującego niepowtarzalną okazję. Jest przecież rzeczą oczywistą, że na rynku wtórnym trafiają się samochody z autentycznym niskim przebiegiem, eksploatowane okazjonalnie, garażowane, wzorowo serwisowane. I właśnie takie rodzynki muszą być drogie, bo są tego warte. W ofertach przeważają jednak samochody eksploatowane w typowy sposób, ze znacznie wyższymi przebiegami, dostępne w znacznie bardziej przystępnych cenach. Proceder kręcenia liczników ma zatem na celu sztuczny awans z poziomu średniaka do ekstraklasy.

Zestawienie par najtańszy/najdroższy z podaniem przebiegu i ceny. Różnice wręcz spektakularne

  • Opel Astra 2009 r, przebieg 48 000 km, cena 10 tys. EUR (47 000 zł)*
  • Opel Astra 2009 r. przebieg 208 00 km, cena 5,7 tys. EUR (27 000 zł)

 

Różnica 20 000 zł, wzrost ceny o 42% w stosunku do ceny auta z dużym przebiegiem.

 

  • VW Golf 2011 r., przebieg 92 000 km, cena 8,9 tys. EUR (42 000 zł)
  • VW Golf 2011 r., przebieg 339 000 km, cena 5,4 tys. EUR (25 000 zł)

 

Różnica 17 000 zł, wzrost ceny o 40% w stosunku do ceny auta z dużym przebiegiem.

 

  • BMW serii 3 2013 r., przebieg 87 000 km, cena 14,9 tys. EUR (70 000 zł)
  • BMW serii 3 2013 r., przebieg 242 000 km, cena 8,2 tys. EUR (39 000 zł)

 

Różnica 31 000 zł, wzrost ceny o 79% w stosunku do ceny auta z dużym przebiegiem.

 

  • VW Passat 2015 r., przebieg 83 000 km, cena 22,7 tys. EUR (107 000 zł)
  • VW Passat 2015 r., przebieg 220 tys. km, cena 13,4 tys. EUR (63 000 zł)

 

Różnica 44 000 zł, wzrost ceny o 70% w stosunku do ceny auta z dużym przebiegiem.

 

* (Przeliczenia dla kursu 1 EUR=4,72 zł, kwoty zaokrąglaliśmy do pełnych tysięcy złotych)

 

Uśredniając wyniki okazuje się, że dobra korekta licznika może wywindować cenę auta o prawie 60%! Ale to nie jedyny „zysk” nieuczciwego sprzedawcy, który cofnął licznik. Należy pamiętać, że auta z niskim przebiegiem cieszą się znacznie większym zainteresowaniem, więc jest bardzo prawdopodobne, że taki samochód szybciej znajdzie nowego nabywcę.

Zmiany średnich cen w zależności od przebiegu dla aut z rocznika 2013

Cofanie licznika działa na szkodę nie tylko kupującego, który zostaje oszukany ponieważ wydaje pieniądze na towar niezgodny z opisem, ale uderza także w uczciwych sprzedawców. Ci bowiem często nie mogą sprzedać swoich samochodów z prawdziwym przebiegiem, ponieważ wydają się one nieatrakcyjne na tle tych z cofniętym licznikiem. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można przyjąć, że gdyby auta z kręconymi licznikami wycofano z rynku lub ich liczniki zostałyby prawidłowo ustawione, te samochody z wyższymi przebiegami zaczęłyby się sprzedawać szybciej i uzyskiwać nieco wyższe ceny – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny z carVertical.

 

Źródło: carVertical

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).