Przy całkowitej długości 4 830 mm i rozstawie osi wynoszącym 2 930 mm, model ten oferuje zasięg do 502 km (WLTP) oraz maksymalną prędkość 215 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy. SEALION 7 odpowiada na potrzeby europejskich klientów poszukujących sportowego samochodu rodzinnego o doskonałych walorach pod względem ekologii.
„Zauważyliśmy zapotrzebowanie na tego typu pojazdy w Europie i z wielką przyjemnością wprowadzamy model SEALION 7. Jesteśmy przekonani, że połączenie stylistyki i designu SUV-a, baterii Blade, zasięgu, wysokich osiągów i bogatej specyfikacji przypadnie do gustu wielu klientom w całej Europie. SEALION 7 pokazuje, jak BYD reaguje na popyt i gusta klientów w regionie oraz poszerza naszą linię produktów, aby zapewnić jak najlepsze pokrycie kluczowych segmentów pojazdów. Będzie to kluczowy czynnik, który pozwoli nam kontynuować nasz rozwój w Europie” – powiedziała Stella Li, Wiceprezes BYD.
SEALION 7, stworzony pod kierunkiem Wolfganga Eggera, globalnego dyrektora ds. projektowania BYD, wykorzystuje język designu serii Ocean, widoczny w modelach takich jak hatchback DOLPHIN i sedan SEAL, i dostosowuje go do sportowego stylu nadwozia SUV. Efektem tych starań jest samochód o potężnej i atletycznej sylwetce, ale także optymalnym kształcie, który pomaga zapewnić imponujący zasięg dzięki baterii Blade.
Przód SEALION 7 zdobi motyw „X face”, znany z innych modeli serii Ocean, który został zaprojektowany, aby nadawać pojazdowi wrażenie ruchu do przodu, podkreślając jego dynamiczny charakter. Motyw oceanu został jednak zachowany dzięki zastosowaniu „pływających” reflektorów LED Dual U i głęboko wyprofilowanych krzywizn, które nawiązują do falujących ruchów wody.
Profil boczny SEALION 7 charakteryzuje się płynną, lecz wyrazistą linią, z niskim przodem, zaokrąglonym dachem i efektowną, opadającą ku tyłowi linią fastback, zakończoną subtelnym spojlerem typu ducktail. Delikatne przetłoczenia z wyraźnym załamaniem wzdłuż boków tworzą podwójną linię talii, co nadaje autu atletyczną sylwetkę pomimo nadwozia SUV-a. Prosty i aerodynamiczny wygląd dodatkowo podkreślają wpuszczane klamki, które chowają się w drzwiach, gdy SEALION 7 jest w ruchu.
W tylnej części nadwozia znajduje się muskularne przetłoczenie nad tylnym kołem, podkreślające potencjał SEALION 7 w zakresie osiągów i dynamiki, a całość wieńczy sygnatura świetlna na pełnej szerokości tylnej klapy, która obejmuje najnowszą wersję świateł awaryjnych „kropli wody” z serii Ocean.
Nadwozie SEALION 7 jest o 30 mm dłuższe niż w modelu BYD SEAL, jednak różnice są najlepiej widoczne w jego wysokości – linia dachu SEALION 7 znajduje się o 160 mm wyżej w porównaniu z BYD SEAL.
SEALION 7 jest oparty na najnowocześniejszej architekturze e-Platformy 3.0. Zaprojektowana wyłącznie dla pojazdów elektrycznych, e-Platforma 3.0 zawiera rewolucyjną baterię BYD Blade – technologię, która znalazła się w centrum europejskich premier marki.
Opracowana przez BYD bateria Blade została zaprojektowana tak, aby zapewnić najwyższe w swojej klasie bezpieczeństwo, trwałość, wydajność i kompaktowość. Technologia ta zajmuje niezwykle mało miejsca, ponieważ ogniwa są instalowane bezpośrednio w pakiecie, a nie w wielu modułach. Pozwala to na ściśnięcie większej liczby ogniw na tym samym obszarze niż w przypadku konwencjonalnej konstrukcji akumulatora – przy jednoczesnym uzyskaniu smukłego pakietu, który pomaga inżynierom i projektantom BYD zoptymalizować przestrzeń kabiny SEALION 7.
Ponadto, bateria Blade wykorzystuje fosforan litowo-żelazowy (LFP) jako materiał katody. LFP oferuje wyższy poziom bezpieczeństwa i trwałości w porównaniu z konwencjonalnymi bateriami litowo-jonowymi, a jednocześnie jest w 100% wolny od kobaltu, materiału, który budzi obawy natury etycznej i środowiskowej w przemyśle wydobywczym.
Akumulatory LFP są również bardziej odporne na ekstremalne temperatury, mniej wrażliwe na jej wahania i są w stanie wytrzymać więcej cykli ładowania i rozładowania przy prawie zerowej utracie pojemności, co czyni je szczególnie trwałymi.
Konstrukcja baterii Blade charakteryzuje się wyjątkowym poziomem bezpieczeństwa, ponieważ przekracza wymagania rygorystycznego testu penetracji gwoździa – metody oceny rozładowania termicznego akumulatora i symulowania konsekwencji poważnego wypadku drogowego.
Oprócz baterii Blade, SEALION 7, podobnie jak model SEAL, korzysta z rozwiązania BYD – instalacji akumulatora typu Cell-to-Body (CTB), co stanowi istotną różnicę techniczną w porównaniu z innymi pojazdami elektrycznymi. Zamiast tradycyjnego układu, CTB integruje baterię Blade z całą konstrukcją pojazdu, a górna pokrywa akumulatora jest również podłogą przedziału pasażerskiego. CTB posiada bardzo wytrzymałą aluminiową strukturę przypominającą plaster miodu, co zwiększa bezpieczeństwo – a wykorzystanie akumulatora jako elementu konstrukcyjnego pomaga również zapewnić niesamowitą sztywność skrętną.
Dzięki szeregowi zaawansowanych technologii, w tym podwójnym magnesom w kształcie litery V i niewiarygodnie wysokiemu współczynnikowi wypełnienia gniazd wynoszącym 92% przy płaskim uzwojeniu, tylny silnik SEALION 7 może pracować z prędkością do 23 000 obr/min, co czyni go najszybszym na świecie silnikiem elektrycznym w produkcji masowej. Ta zaawansowana technologia, która umożliwia SEALION 7 zarówno mocne przyspieszenie, jak i wysoką prędkość maksymalną, przy jednoczesnym wykorzystaniu jednobiegowej skrzyni biegów, zazwyczaj byłaby dostępna tylko w luksusowych modelach kosztujących dwa razy więcej. Mimo to SEALION 7 pozostaje pojazdem premium, ale atrakcyjnym cenowo.
Silnik generuje 230 kW i 380 Nm momentu obrotowego i odgrywa kluczową rolę w obu konfiguracjach napędu. Jest to pojedynczy silnik w tylnonapędowej wersji Comfort SEALION 7, która osiąga 0-100 km/h w 6,7 sekundy i prędkość maksymalną 215 km/h. Z kolei w wersjach Design AWD i Excellence AWD do tego silnika dochodzi kolejna jednostka o mocy 160 kW na przedniej osi, zapewniając napęd na wszystkie koła i łączną moc 390 kW oraz 690 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalna tych samochodów również wynosi 215 km/h, ale dodatkowa moc pozwala uzyskać przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy.
Nowy SEALION 7 będzie oferowany z dwoma pojemnościami akumulatorów. Modele Comfort z napędem na tylną oś i Design AWD z napędem na wszystkie koła są wyposażone w akumulator Blade o pojemności 82,5 kWh. W wersji jednosilnikowej wystarcza to do uzyskania łącznego zasięgu WLTP na poziomie 482 km, podczas gdy dwusilnikowy Design AWD osiąga wynik 456 km według standardu WLTP.
Najwyższy model Excellence AWD otrzymał większą baterię o pojemności 91,3 kWh. Oznacza to, że oprócz lepszych osiągów Design AWD, wersja Excellence AWD ma najdłuższy zasięg spośród wszystkich wersji SEALION 7, wynoszący 502 km.
Wszystkie warianty SEALION 7 są standardowo ładowane trójfazowym prądem przemiennym o mocy 11 kW, a ponadto dostępne są różne szybkości szybkiego ładowania prądem stałym. Wersje Comfort i Design mogą być ładowane z mocą do 150 kW, co pozwala na naładowanie baterii od 10% do 80% w 32 minuty. Excellence AWD z większym akumulatorem może osiągnąć moc ładowania 230 kW po podłączeniu do stacji ultraszybkiego ładowania DC. Dzięki takiemu potencjałowi większy akumulator Excellence AWD można naładować od 10% do 80% jego pojemności w zaledwie 24 minuty.
Bateria Blade i technologia CTB odgrywają kluczową rolę w konstrukcji technicznej SEALION 7, ale nowy model korzysta również z innowacyjnego elektrycznego układu napędowego BYD, który integruje wiele kluczowych elektrycznych komponentów sterujących i zarządzających w jednym urządzeniu, poprawiając wydajność i organizację przestrzeni. Standardem w całej gamie jest również wysoce wydajna pompa ciepła, która wykorzystuje ciepło pochodzące z elektrycznego układu napędowego, aby zmaksymalizować zasięg, szczególnie w niskich temperaturach.
SEALION 7 w pełni wykorzystuje architekturę e-Platformy 3.0, aby zapewnić przyjemną jazdę i imponującą dynamikę. Konstrukcja Cell-to-Body pomaga zapewnić nie tylko wyjątkową sztywność skrętną, ale obniża również środek ciężkości, co w połączeniu z konfiguracją zawieszenia (podwójne wahacze z przodu i wielowahaczowa oś tylna) pozwala na doskonałe prowadzenie i pewną kontrolę nad pojazdem.
SEALION 7 to najnowszy model BYD w Europie wyposażony w selektywne tłumienie nierówności. Ten układ o zmiennej charakterystyce kontroluje przepływ oleju w cylindrach amortyzatora, zapewniając stosunkowo twardą konfigurację na gładszych nawierzchniach w celu poprawy stabilności i prowadzenia, ale umożliwiając bardziej miękką i elastyczną konfigurację, gdy SEALION 7 napotyka dziury lub nierówności na drodze.
Dynamika SEALION 7 została również poprawiona dzięki nowemu systemowi inteligentnej kontroli dopasowania momentu obrotowego (iTAC), który jest oferowany w wersjach z napędem na wszystkie koła. Jego działanie polega na inteligentnej alokacji momentu obrotowego, wykorzystaniu przesunięcia momentu obrotowego, zmniejszeniu momentu obrotowego, a nawet zastosowaniu ujemnego momentu obrotowego w celu zwiększenia stabilności.
Samochód posiada cztery tryby pracy, dostosowane do różnych preferencji i sytuacji na drodze:
• Tryb ECO, skupiający się na wydajności i maksymalnym wydłużeniu zasięgu,
• Tryb Normalny, z wyważonym podejściem do codziennej eksploatacji,
• Tryb Sportowy, który zapewnia mocniejszą reakcję na przyspieszenie,
• Tryb Snow, który poprawia trakcję na śliskich nawierzchniach.
Podwyższona konstrukcja SUV-a SEALION 7 zapewnia przestrzeń w kabinie. Całkowita długość 4 830 mm i duży rozstaw osi wynoszący 2 930 mm (o 10 mm dłuższy niż w modelu BYD SEAL), a także całkowicie płaska tylna podłoga e-Platformy 3.0, zapewniają miejsce w kabinie dla pięciu dorosłych osób. Konstrukcja Cell-to-Body i kompaktowy akumulator Blade oznaczają, że podłoga pozostaje stosunkowo cienka jak na pojazd elektryczny o tak dużym zasięgu, zapewniając dużą ilość miejsca nad głową, pomimo drapieżnej linii dachu.
Kierownica posiada czterokierunkową regulację, a fotel kierowcy jest regulowany elektrycznie w ośmiu kierunkach i oferuje czterokierunkową regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Przednie fotele są również standardowo wyposażone w wentylację i podgrzewanie. Z tyłu oparcia i wyściółka zostały zoptymalizowane, wraz z kątem nachylenia oparcia, aby ograniczać zmęczenie podczas długich podróży.
Kabina została zaprojektowana tak, aby odizolować pasażerów od hałasu, dzięki zastosowaniu dwuwarstwowego szkła laminowanego w przednich drzwiach – zoptymalizowanego pod kątem izolacji akustycznej i cieplnej – oraz szkła chroniącego prywatność w tylnych drzwiach. Dzięki panoramicznemu szyberdachowi do kabiny wpada dużo naturalnego światła, a elektryczna roleta zapewnia cień i komfort w cieplejsze dni. Wysokiej jakości materiały i wykończenia zapewniają komfortowe, relaksujące otoczenie w każdych warunkach pogodowych.
Pojemność bagażnika SEALION 7 wynosi 520 litrów przy złożonych tylnych siedzeniach, a po ich opuszczeniu przestrzeń wzrasta do 1 789 litrów. Dostępny jest także 58-litrowy przedni bagażnik, który idealnie nadaje się do przechowywania kabli do ładowania lub nawet małej torby podróżnej. Natomiast w samej kabinie znajduje się ponad 20 schowków do przechowywania mniejszych przedmiotów, w tym miejsce na smartfony u podstawy deski rozdzielczej z bezprzewodową ładowarką. Osoby podróżujące z przodu mają dostęp do schowka w środkowym podłokietniku, a także do półotwartej przestrzeni pod dolnym pasem przednim.
Na środku deski rozdzielczej nowego modelu znajduje się 15,6-calowy ekran, który zgodnie z charakterystycznym rozwiązaniem BYD, może obracać się między orientacją pionową i poziomą. Wyposażony jest w najnowsze oprogramowanie BYD, które wprowadza nowy interfejs z możliwością wyświetlenia pełnego trójwymiarowego modelu samochodu. To z kolei pozwala użytkownikom działać na podstawie wizualnych wskazówek, aby aktywować elementy, takie jak kliknięcie na okna lub drzwi, zamiast przeszukiwania listy funkcji.
Zmiany obejmują również lepszą obsługę zarówno Android Auto, jak i Apple CarPlay; są one teraz w pełni zintegrowane z własnym systemem i interfejsem BYD, dzięki czemu użytkownicy mogą uzyskać dostęp do przesyłania muzyki ze smartfona bezpośrednio z menu BYD, a treści takie jak wskazówki nawigacji i informacje o utworach mogą być wyświetlane na 10,25-calowym wyświetlaczu SEALION 7 – a także na wyświetlaczu Head-Up Display, który jest dostępny w wersjach Excellence AWD. HUD może również wyświetlać prędkość, ograniczenie prędkości, dane adaptacyjnego tempomatu i ostrzeżenia dotyczące funkcji wspomagających, takich jak system monitorowania pasa ruchu i martwego pola.
Łatwość obsługi jest dodatkowo zwiększona dzięki najnowszej wersji systemu sterowania głosowego BYD. W SEALION 7 oprogramowanie działa w oparciu o cztery strefy, pozwalając na ustalenie, kto w pojeździe wydaje polecenia. Dzięki temu systemowi obaj pasażerowie z przodu mogą wydawać polecenia, aby podnosić i obniżać temperaturę w kabinie, a także wchodzić w interakcje z samochodową rozrywką oraz nawigacją – i mogą zezwolić osobom siedzącym na tylnych siedzeniach na taki sam dostęp.
Centralny ekran systemu Infotainment ma również nowe opcje personalizacji; dostępny jest szerszy wybór tła, w tym dynamiczna tapeta, która zmienia się co 24 godziny. Wrażenia ze słuchania muzyki wzmacnia 12-głośnikowy system audio opracowany we współpracy z renomowaną duńską firmą Dynaudio.
SEALION 7 jest wyposażony w zaawansowane technologie wspomagające kierowcę i zwiększające bezpieczeństwo. Pakiet DiPilot 10 firmy BYD łączy w sobie zestaw czujników radaru falowego i wielofunkcyjnego systemu wideo, aby zapewnić inteligentne wspomaganie kierowcy, takie jak adaptacyjny tempomat i asystent jazdy w korku, który działa w bardziej naturalny sposób.
Każdy SEALION 7 jest wyposażony w przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę 360 stopni, adaptacyjny tempomat, rozpoznawanie znaków drogowych, inteligentną kontrolę ograniczenia prędkości, ostrzeganie przed kolizją z przodu i z tyłu, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z przodu i z tyłu oraz hamowanie w ruchu poprzecznym, ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, inteligentną kontrolę świateł drogowych, wykrywanie martwego pola, automatyczne hamowanie awaryjne, system monitorowania zmęczenia kierowcy, ostrzeganie przed otwarciem drzwi, kontrolę wyśrodkowania pasa ruchu i ostrzeżenie o rozproszeniu kierowcy.
Funkcje bezpieczeństwa w kabinie obejmują 9 poduszek powietrznych, a także mocowania ISOFIX na zewnętrznych tylnych siedzeniach i przednim siedzeniu pasażera, wykrywanie obecności dzieci, napinane i regulowane na wysokość przednie pasy bezpieczeństwa, napinane tylne pasy bezpieczeństwa, elektroniczną blokadę bezpieczeństwa dzieci i system połączeń alarmowych e-call.
Gama modeli BYD SEALION 7 opiera się na trzech specyfikacjach technicznych, z możliwością wyboru pojemności baterii i napędu na tylne lub wszystkie koła. Mając to na uwadze, wszystkie wersje SEALION 7 mają niezwykle bogatą listę wyposażenia standardowego, z licznymi funkcjami premium, które byłyby kosztownymi opcjami w innych przypadkach.
Najbardziej przystępny SEALION 7 Comfort, jest wyposażony w podgrzewane i wentylowane przednie fotele, podgrzewane tylne fotele, bezkluczykowy dostęp i uruchamianie, dwustrefową klimatyzację, obrotowy ekran dotykowy BYD o przekątnej 15,6 cala, 10,25-calową tablicę przyrządów, bezprzewodowe ładowanie smartfonów, parę portów USB dla pasażerów z przodu i z tyłu oraz technologię Vehicle-to-Load (V2L), która umożliwia zasilanie przedmiotów codziennego użytku (do 3,3 kW), takich jak mała lodówka, lampki, a nawet ekspres do kawy.
Główna różnica między wersjami Comfort i Design polega na tym, że modele Comfort mają 19-calowe felgi aluminiowe, podczas gdy modele Design są wyposażone w 20-calowe obręcze. Wyróżniającymi się cechami Excellence w porównaniu z pozostałymi dwiema wersjami są fotele ze skóry Nappa zamiast skóry wegańskiej oraz wyświetlacz head-up.
Oferowane będą cztery kolory nadwozia – Atlantis Grey, Indigo Grey, Polar White i Space Black – wraz z dwoma kolorami wnętrza, czarnym i niebieskim.
Dostępność BYD SEALION 7 u dealerów to IV kwartału 2024 r. BYD SEALION 7 trafi do sprzedaży w wybranych krajach europejskich w najbliższych tygodniach, a ceny zostaną potwierdzone indywidualnie na każdym rynku. Pierwsze dostawy do klientów planowane są przed końcem tego roku. Polska premiera jest zaplanowana na styczeń 2025.
Wszystkie wersje BYD SEALION 7 są objęte atrakcyjnymi warunkami gwarancyjnymi: sześcioletnią gwarancją producenta i ośmioletnią gwarancją na baterię i silnik elektryczny.
Źródło: BYD