Brexit: osobne homologacje pojazdów i części w UK i UE

person Adrian Januszkiewicz 6/11/2018

Producenci z brytyjską homologacją dla swoich aut, będą mogli ubiegać się o nowe homologacje EU-27 dla utrzymania dostępu do rynku Unijnego.

Projekt ustawy przegłosowanej w poniedziałek w Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów rozwiązuje problem niepewności prawnej dla producentów samochodów posiadających brytyjskie homologacje.

 

Przepisy UE dotyczące homologacji pojazdów, które ustanawiają wymogi w zakresie bezpieczeństwa, ochrony środowiska i produkcji, wymagają od producentów uzyskania jej od jednego z krajowych organów wydających. Te zasady homologacji UE przestaną obowiązywać w Wielkiej Brytanii, gdy kraj ten opuści Unię Europejską. Oznacza to, że wszyscy producenci, którzy uzyskali brytyjską homologację dla swoich samochodów, będą teraz wymagać nowego przyznanego przez organ udzielający homologacji w jednym z 27 państw członkowskich UE, w tym dla modeli już produkowanych. Będzie to miało wpływ na producentów mających siedzibę w państwach członkowskich UE innych niż Zjednoczone Królestwo, jeśli posiadają oni brytyjską homologację.

 

Projekt rozporządzenia obejmuje pojazdy silnikowe, a także układy, części i oddzielne zespoły techniczne przeznaczone dla tych pojazdów. Określa warunki uzyskania homologacji UE i jej wpływu na wprowadzanie do obrotu, rejestrację lub dopuszczenie takich produktów.

 

Wniosek pozwoliłby na uznanie testów przeprowadzonych wcześniej przez brytyjskie organy udzielające homologacji, a jednocześnie umożliwiłby organom unijnym możliwość wnioskowania o nowe testy. Jednym z celów jest utrzymanie standardów bezpieczeństwa i jakości w UE, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i ekologiczności pojazdów.

 

Poprawki komisji precyzują, kiedy i jakie uprawnienia i obowiązki organ UE udzielający homologacji przejmie od brytyjskiego. Proponowane zmiany zapewniają również, że będzie istniał organ nadzoru rynku obejmujący te pojazdy.

 

Rola przypisana organom udzielającym homologacji typu nie kończy się wraz z wprowadzeniem pojazdu do obrotu, ale obejmuje także kontrole zgodności eksploatacyjne, informacje dotyczące napraw i konserwacji oraz ewentualne wycofanie.

Biorąc pod uwagę obecny scenariusz polityczny dotyczący wycofania Wielkiej Brytanii z UE, producenci i konsumenci potrzebują pewności w przypadku homologacji pojazdów, aby uniknąć niepotrzebnego zakłócania tego ważnego przemysłu. Producenci będą teraz mieli wymagany okres i ramy prawne, aby kontynuować handel w UE. W naszym tekście parlamentarnym staraliśmy się chronić przemysł, konsumentów i standardy europejskie. Zapewnia proaktywność i płynne przejście. Z niecierpliwością czekamy na to, co można osiągnąć i na wdrożenie tego rozporządzenia w odpowiednim czasie, biorąc pod uwagę wrażliwość tego aktu na czas. Marlene Mizzi (S&D, Malta) sprawozdawczyni komisji rynku wewnętrznego

 

Zakończone głosowanie daje zespołowi Parlamentu pod przewodnictwem pani Mizzi mandat do rozpoczęcia negocjacji z Radą w celu osiągnięcia porozumienia w sprawie ostatecznego rozporządzenia. W trakcie listopadowej sesji plenarnej mandat, zatwierdzony przez komisję 29 głosami za, 0 przeciw i 1 wstrzymującym się, musi jeszcze uzyskać zielone światło, zanim formalnie rozpoczną się negocjacje.

 

Wniosek o homologację UE powinien zostać złożony przed opuszczeniem UE przez Wielką Brytanię. Datę wyjścia ustala się na 30 marca 2019 r. Można ją zmienić tylko w przypadku, gdy ratyfikowana umowa wypowiedzenia przewiduje inaczej.

 

Źródło: Parlament Europejski

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl