Duża koalicja zrzeszająca operatorów rynku usług motoryzacyjnych w Europie, takich jak autoryzowane i niezależne warsztaty, warsztaty blacharskie, niezależni wydawcy danych, producenci wyposażenia warsztatowego i testowego, producenci smarów, niezależni dystrybutorzy części i komponentów motoryzacyjnych, a także europejska organizacja parasolowa MŚP skontaktowały się z komisarzem Thierry Bretonem w celu omówienia wpływu kryzysu COVID-19 na branżę i przygotowania się do okresu po nim. Działaniom na szczeblu unijnym patronuje FIGIEFA (International Federation of Automotive Distributors).
Przedstawiciele europejskiej branży automotive domagają się ze strony UE konkretnych działań wspierających małe i średnie przedsiębiorstwa, obejmujący ponad 4,5 miliona osób zatrudnionych w ponad 500 000 przedsiębiorstw.
Sektor ten jest ważny m.in. dla mobilności osobistej, dystrybucji towarów, obsługi przewoźników transportu publicznego, a także zapewnienia dalszego świadczenia podstawowych usług, takich jak usługi medyczne i organy ścigania.
Pierwsze badanie przeprowadzone przez kilka firm pokazało powagę kryzysu COVID-19, – m.in. dramatyczny spadek popytu lub zamówień. Wiele MŚP zgłosiło problemy z płynnością finansową, próbując utrzymać rodzinną firmę przy życiu i zatrzymać wszelkimi możliwymi środkami zatrudniony personel.
Koalicja pod patronetem FIGIEFA chciałaby omówić z Komisją Europejską niektóre propozycje, takie jak:
Ekonomicznie: wspieranie firm w krótkim, średnim i długim okresie
- Brak płynności, szczególnie w przypadku MŚP, w krótkim i średnim okresie, ogranicza możliwości odzyskania straconych środków.
- Konieczne są wzajemne informacje dotyczące działań podejmowanych w państwach członkowskich, a także unikanie mnożenia różnych środków i przeszkód administracyjnych.
- Kluczowa jest silna koordynacja europejska w celu przywrócenia jednolitego rynku pracowników i towarów. Obejmuje to również unikanie zakłóceń jednolitego rynku, w tym zakazów i ograniczeń wywozowych, a także zaprzestanie zamykania granic dla przewozu towarów.
Politycznie: organizacja szczytu europejskiego łańcucha wartości w branży motoryzacyjnej
- W holistyczny sposób dyskutować z instytucjami i zainteresowanymi stronami, co można zrobić, aby zapewnić trwałe ożywienie działalności gospodarczej, czemu powinny towarzyszyć środki na rzecz konkurencyjności całego sektora moto.
- Należy podjąć pilne środki, które należy dokładnie omówić ze wszystkimi zainteresowanymi stronami zbiorowo, aby żaden z graczy nie mógł zostać osłabiony.
Strategicznie: przygotowanie na przyszłość
- Obecny kryzys nie powinien zawężać różnych ambicji określonych przez Komisję Europejską, czy to w dziedzinie cyfryzacji, przyszłej mobilności czy ochrony środowiska.
- Komisja Europejska i inne instytucje UE muszą przeznaczyć zasoby ludzkie, techniczne i finansowe, aby stworzyć silny ekosystem motoryzacyjny.
Źródło: FIGIEFA