Wizyta, zorganizowana z inicjatywy Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), była okazją do rozmów o przyszłości rynku aftermarket i wyzwaniach związanych z transformacją branży motoryzacyjnej.
Gospodarzem spotkania był Maciej Oleksowicz, prezes Inter Cars, który przyjął przedstawicieli rządu w towarzystwie reprezentantów kluczowych firm branży motoryzacyjnej. W rozmowach uczestniczyli m.in.: Rafał Gronowski (Team Grono), Andrzej Parzoch i Grzegorz Nosiadek (Martex), Piotr Wiszniewski (Optimal), Ewa Kwiecińska i Norbert Matusiak (Forvia) oraz Hubert Szaniawski (Getribo).
Podczas wizyty poruszono dwa fundamentalne zagadnienia: konieczność zapewnienia niezależnym warsztatom i dystrybutorom dostępu do danych technicznych i diagnostycznych pojazdów oraz wsparcie dla regeneracji części motoryzacyjnych – jako kluczowego elementu gospodarki o obiegu zamkniętym.
„Z satysfakcją obserwuję, że nasze postulaty spotkały się ze zrozumieniem po stronie ministerstw. To dobry sygnał na przyszłość. Dziękuję wszystkim uczestnikom za wartościową i konkretną dyskusję. Takie rozmowy pokazują, że wspólnie możemy wypracować rozwiązania ważne nie tylko dla naszej branży, ale i całej gospodarki” – powiedział prezes Inter Cars.
Jednym z głównych postulatów przedstawionych przez uczestników spotkania była potrzeba zmiany podejścia do klasyfikowania części przeznaczonych do regeneracji. Obecna praktyka, traktująca je jako odpady, może znacząco utrudnić działalność zarówno dużych zakładów, jak i małych oraz średnich firm działających w tym segmencie.
Branża wskazuje, że zgodnie z przepisami unijnymi i duchem gospodarki cyrkularnej, części te powinny być uznawane za pełnowartościowy towar, a nie odpady. Konieczne jest wypracowanie precyzyjnych definicji i dobrych praktyk, które ułatwią zarówno przedsiębiorcom, jak i organom ochrony środowiska jednoznaczne kwalifikowanie procesów regeneracyjnych.
Regeneracja pozwala zmniejszyć emisję CO₂ nawet o 80% w porównaniu z produkcją nowych części oraz stanowi istotne źródło lokalnych miejsc pracy. Brak jasnych regulacji może nie tylko zahamować rozwój tego sektora, ale również wpłynąć negatywnie na konkurencyjność polskich firm w skali europejskiej.
W trakcie wizyty goście mieli również okazję zobaczyć w praktyce funkcjonowanie innowacyjnego systemu Skypod – rozwiązania automatyzującego obsługę logistyczną w zakroczymskim centrum dystrybucyjnym Inter Cars. Prezentacja była tłem dla rozmów o wyzwaniach transformacji branży motoryzacyjnej i roli nowoczesnych technologii w budowaniu zrównoważonej przyszłości rynku.
Źródło: Inter Cars
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: