Bosch z miliardowym zamówieniem na komputery samochodowe | MOTOFAKTOR

Bosch z miliardowym zamówieniem na komputery samochodowe

Komputery samochodowe opracowywane przez Bosch cieszą się dużym powodzeniem, o czym świadczy już miliardowe zamówienie na jeden z nich.

W nowoczesnych samochodach bardziej niż konie mechaniczne liczy się inteligencja i komputery samochodowe Bosch są w stanie ją zapewnić. Te nowe wszechstronne urządzenia elektroniki samochodowej skupiają w centralnych, mocnych modułach elektronicznych coraz więcej funkcji pojedynczych sterowników. Już od 2019 roku komputery samochodowe Bosch kontrolują w produkowanych seryjnie pojazdach takie funkcje, jak systemy wspomagania kierowcy i systemy jazdy. Wkrótce dołączą do nich centralne komputery obsługujące funkcje kokpitu i elektronikę nadwozia.

 

W zakresie komputerów samochodowych, żadna inna firma nie posiada tak szerokiego portfolio jak Bosch, który może zaoferować gotowe do produkcji komputery do wszystkich zastosowań w nowoczesnych pojazdach. Opłaca się to również z biznesowego punktu widzenia. Bosch pozyskał obecnie zamówienia na komputery samochodowe o wartości kilku miliardów euro – tylko od zeszłego lata przybyło zamówień na 2,5 miliarda euro.

Komputery samochodowe mają ogromny potencjał biznesowy dla firmy Bosch. Już teraz dzięki naszym wysokiej mocy komputerom producenci samochodów postrzegają firmę jako jednego z wiodących partnerów w dziedzinie rozwoju i technologii.

członek zarządu Robert Bosch GmbH - Harald Kroeger

 

Komputery samochodowe odgrywają kluczową rolę w dążeniach firmy Bosch do rozszerzenia swojej wiodącej roli w systemach elektronicznych, intensywnie wykorzystujących oprogramowanie. Rynek tych systemów jest wart około 20 miliardów euro i do 2030 roku ma rosnąć o 15% rocznie. Aby sprostać temu zapotrzebowaniu, nowy dział Cross-Domain Computing Systems i jego 17 000 współpracowników rozpoczął działalność w styczniu 2021 roku. W ramach tej jednostki Bosch łączy projektowanie hard- i softwaru do komputerów samochodowych, czujników oraz jednostek sterujących dla wszystkich zastosowań w pojeździe.

Elektronika samochodowa przygotowuje się na przyszłość

W przyszłości żaden samochód nie obejdzie się bez wysokiej mocy jednostek sterujących. W tych centralnych punktach zbiegają się wszystkie „nerwy” samochodu. Dzięki ogromnej mocy obliczeniowej rzędu kilku miliardów operacji na sekundę, komputery centralne są w stanie przetwarzać nawet duże zbiory danych, potrzebne do zautomatyzowanej jazdy, usług opartych na danych i do ciągłych aktualizacji oprogramowania. Udział oprogramowania w wartości pojazdu wzrośnie z zaledwie 10% obecnie do 30% w przyszłości (źródło: McKinsey).

 

Rozwój ten podkreśla, jak ważne będą bity i bajty dla pojazdów w przyszłości. Komputery samochodowe, które mogą obsługiwać taki zakres oprogramowania i ilości danych, staną się więc wkrótce standardem we wszystkich pojazdach, czy to kompaktowych, klasy premium czy w 40-tonowych ciężarówkach. Bosch opracowuje komputery obsługujące zarówno kokpit i funkcje łączności sieciowej, systemy wspomagania kierowcy i zautomatyzowaną jazdę, jak i układ napędowy oraz elektronikę nadwozia.

 

Oznacza to, że będzie można skoncentrować kontrolę nad wszystkimi centralnymi funkcjami pojazdu za pomocą zaledwie kilku wysokowydajnych centralnych komputerów. Weźmy np. centralny komputer w kokpicie, który opracowuje firma Bosch. W kolejnej generacji pojazdów przejmie on zadania realizowane do tej pory aż przez dziesięć jednostek sterujących. W rezultacie producenci samochodów będą mogli znacznie zmniejszyć liczbę sterowników, sięgających w niektórych modelach do ponad 100.

Komputery samochodowe są kluczem do znacznego zmniejszenia złożoności systemów elektronicznych i zapewnienia ich jak największego bezpieczeństwa.

- Harald Kroeger

 

Ponadto zainstalowanie większej liczby centralnych komputerów o wysokiej mocy pozwoli zaoszczędzić na okablowaniu, a tym samym obniżyć koszty, ciężar i przestrzeń instalacyjną.

W awangardzie elektroniki samochodowej

W nadchodzących latach komputerom samochodowym zostaną powierzone zadania z różnych obszarów pojazdu lub domen, jak nazywają je eksperci. Kiedy tak się stanie, tylko jeden centralny komputer będzie odpowiedzialny za sterowanie nie tylko ruchem pojazdu, ale także np. elektroniką nadwozia. Takie komputery centralne będą wtedy jeszcze potężniejsze: w ciągu ostatnich 20 lat moc obliczeniowa jednostki sterującej początkowo przeznaczonej do nawigacji wzrosła 3000-krotnie. To prawie trzykrotnie więcej niż wzrost przewidywany przez prawo Moore’a, które mówi, że moc obliczeniowa komputerów podwaja się co dwa lata.

 

W rezultacie nowoczesny komputer w kokpicie może sterować nie tylko wyświetlaczami, systemem informacyjno-rozrywkowym i poleceniami głosowymi, ale także zadaniami z innych obszarów, takich jak niektóre funkcje asystentów.

Komputery samochodowe Bosch umożliwią opanowanie nawet bardzo złożonych funkcji jazdy, które wykraczają poza domeny poszczególnych pojazdów.

prezes nowego działu Cross-Domain Computing Solutions - dr Mathias Pillin

 

Nazwa tego działu nie jest przypadkowa. Tłumacząc na język polski oznacza Rozwiązania komputerowe w różnych domenach. Tutaj Bosch łączy pod jednym dachem swoje mocne strony w zakresie tworzenia oprogramowania, rozwijania elektrotechniki i elektroniki dla systemów wspomagania kierowcy i zautomatyzowanej jazdy, multimediów samochodowych, układu napędowego i elektroniki nadwozia.

Koncepcja modułowej budowy ma biznesowy potencjał

Bosch oferuje komputery samochodowe jako skalowalny zestaw zawierający odpowiedni system elektroniczny, w tym hard- i software, spełniający wszystkie wymagania i warunki. Ostatecznym celem jest stworzenie architektury oprogramowania i systemów dla całego pojazdu, w której wszystkie centralne komputery, czujniki i jednostki sterujące są ze sobą doskonale kompatybilne.

 

Taka modułowa budowa zapewniać ma producentom samochodów dodatkową elastyczność przy opracowywaniu komputerów do różnych modeli pojazdów. Jeśli na przykład zdefiniowano podstawową architekturę sprzętu i oprogramowania, to komputer można dostosować do określonego systemu zgodnie z życzeniem klienta.

 

W przypadku pojazdów klasy premium, dodatkowe moduły oprogramowania lub specjalne chipy są następnie dodawane do płytek drukowanych, aby zapewnić więcej funkcji. W przypadku pojazdów kompaktowych, strukturę komputera pojazdu można tak zmodyfikować, aby zapewniał centralne sterowanie podstawowymi funkcjami związanymi z bezpieczeństwem.

Nasza modułowa budowa komputerów samochodowych i szeroka oferta oznacza, że Bosch może zaspokoić wszystkie potrzeby producentów samochodów.

- dr Mathias Pillin

 

Dzięki zasadzie modułowości wysokowydajne komputery mają również ogromny potencjał biznesowy, ponieważ Bosch może dzięki nim wejść na duży rynek.

 

Źródło: Bosch

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).