Bosch przedstawił wyniki finansowe za rok 2020 | MOTOFAKTOR

Bosch przedstawił wyniki finansowe za rok 2020

Skonsolidowane przychody Grupy Bosch ze sprzedaży w Polsce wyniosły blisko 5,5 mld złotych (1,2 mld euro), co oznacza spadek o 2,6% r/r.

Mimo spadku przychodów firmy ze sprzedaży na rynku krajowym w Polsce, całkowite przychody netto Grupy Bosch w Polsce, z uwzględnieniem sprzedaży spółek nieskonsolidowanych i sprzedaży wewnętrznej, wzrosły o 9,7% do blisko 9,8 mld złotych. Motorem tego wzrostu był przede wszystkim sektor dóbr użytkowych (Consumer Goods), odpowiedzialny za produkcję i sprzedaż sprzętu AGD oraz elektronarzędzi. Pozytywnie rozwijała się także sprzedaż systemów grzewczych, z mocnym wzrostem szczególnie w segmencie pomp ciepła. Spowolnienie spowodowane pandemią koronawirusa najmocniej odczuł sektory transportu i motoryzacji (Mobility) oraz sektor przemysłowy (Industrial Solutions).

Po kilku miesiącach niepewności, w 2021 rok weszliśmy z optymizmem. W pierwszym kwartale br. sprzedaż spółek Bosch na polskim rynku rozwijała się pozytywnie. Planujemy dalsze umocnienie naszej obecności w Polsce w obszarze produkcji dla branży motoryzacyjnej i AGD. Intensywnie rozbudowujemy też nasze Centrum Kompetencji IT, które staje się jednym z kluczowych ośrodków rozwoju oprogramowania i konsultingu IT dla Grupy Bosch w skali globalnej. W 2020 roku Grupa Bosch aktywnie zaangażowała się we wspólną walkę z pandemią, przekazując produkty o łącznej wartości ponad miliona złotych kilkuset ośrodkom medycznym w Polsce.

Prezes Zarządu Robert Bosch Sp. z o.o. i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce - Rafał Rudziński

 

Bosch zatrudnia w Polsce blisko 7 700 osób w czterech spółkach (dane z 31 grudnia 2020 r.). Firma postrzega zieloną transformację wielu obszarów polskiego rynku związaną z walką ze zmianami klimatu i ograniczaniem emisji gazów cieplarnianych, jako dużą szansę na rozwój swojego biznesu. Dzięki wczesnym inwestycjom i rozwojowi oferty m.in. w obszarze energooszczędnych sprzętów AGD, pomp ciepła, rozwiązań AIoT dla przemysłu oraz nowoczesnych produktów dla motoryzacji, polskie spółki Bosch są dobrze przygotowane na wzrost popytu na produkty i rozwiązania, które wspierają zrównoważony rozwój i styl życia.

Wyniki w poszczególnych obszarach biznesowych

W 2020 roku należący do sektora Mobility Solutions Dział Części Samochodowych i Wyposażenia Warsztatowego odczuł spowolnienie związane z ograniczoną mobilnością ludzi i tym samym spadek zapotrzebowania na części zamienne. Doprowadziło to również do ograniczenia inwestycji związanych z wyposażeniem warsztatów samochodowych. Mimo pandemii, dział kontynuował komunikację marketingową do klienta ostatecznego i działania wspierające rynek warsztatowy.

 

Centrum Szkoleniowe Techniki Samochodowej Bosch zaoferowało partnerom szkolenia online, co spotkało się z pozytywnym przyjęciem przez właścicieli warsztatów i mechaników. Warsztaty zrzeszone w sieci Bosch Car Service otrzymały pakiet wsparcia, który pomógł zaplanować działania biznesowe w trudnych miesiącach początku pandemii. Dzięki temu w drugim półroczu udało się nadrobić początkowy spadek obrotów i dział zamknął 2020 rok wynikiem na poziomie roku 2019.

 

Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie k. Wrocławia w pierwszym okresie pandemii odnotowała znaczący spadek produkcji związany ze znacznym ograniczeniem sprzedaży samochodów na rynku europejskim. W drugiej połowie roku udało się częściowo odrobić straty. Dalsze inwestycje w nowoczesne linie produkcyjne komponentów układów hamulcowych do samochodów elektrycznych i hybrydowych, i związana z nimi rozbudowa fabryki, pozwalają zakładowi z optymizmem patrzeć w przyszłość.

 

Do sektora Consumer Goods należą dział Elektronarzędzi oraz spółka BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego. W 2020 roku dział Elektronarzędzi z sukcesem mierzył się z wyzwaniami związanymi z pandemią. Szybko dostosował swoje procesy do nowych realiów biznesowych, dzięki czemu zanotował wzrost sprzedaży powyżej dynamiki rynkowej, umacniając pozycję lidera.

 

Było to możliwe dzięki intensyfikacji obecności w Internecie i wykorzystaniu dynamicznego wzrostu kanału e-commerce. Dział konsekwentnie wprowadzał nowatorskie produkty oraz usługi posprzedażowe, oferując użytkownikom i partnerom handlowym m.in. wsparcie w postaci szkoleń online i webinarów. Mimo trudnej sytuacji, Centralny Serwis Elektronarzędzi Bosch na bieżąco realizował naprawy – 90% z nich przeprowadzano w ciągu jednego dnia roboczego.

 

Należąca do działu Industrial Technology spółka Bosch Rexroth, pomimo trudnych warunków spowodowanych globalnym spowolnieniem gospodarczym w wielu sektorach przemysłu, pomyślnie zakończyła rok obrotowy 2020 w Polsce, szczególnie pod względem wyniku finansowego (EBIT), co potwierdziło jej wysoką sprawność operacyjną. Działania sprzedażowe i kampanie internetowe podjęte w ostatnim kwartale 2020 roku pozytywnie wpłynęły na wzrost liczby zamówień.

 

Podczas pierwszych miesięcy pandemii spółka Bosch Rexroth skupiła się na odpowiadaniu na potrzeby klientów, utrzymując z nimi bliski kontakt i wspierając poszczególnych partnerów w stawianiu czoła bieżącym wyzwaniom. Spółka przyspieszyła też procesy cyfryzacji w zakresie komunikacji z klientem. W Warszawie stworzono również Laboratorium Innowacji prezentujące model fabryki Przemysłu 4.0, w którym polscy klienci mogą zapoznać się z inteligentnymi rozwiązaniami produkcyjnymi i intralogistycznymi Bosch. Integralną częścią modelu jest platforma ctrlX AUTOMATION, która umożliwia pokonanie granic między systemami sterowania maszynami, IT i Internetem rzeczy. Oficjalne otwarcie Laboratorium Innowacji Bosch Rexroth planowane jest na 2021 rok.

Grupa Bosch: perspektywy na 2021 rok i strategia długoterminowa

Grupa Bosch na świecie osiągnęła pozytywny wynik w 2020 roku, pomimo pandemii koronawirusa; pozytywnie zakończyła też pierwszy kwartał roku 2021.

Firma Bosch przeszła przez pierwszy rok pandemii zachowując dobrą kondycję.

Prezes zarządu Robert Bosch GmbH - dr Volkmar Denner

 

Firma oczekuje jednak, że z powodu wciąż obecnych ryzyk pandemicznych, bieżący rok będzie pełen wyzwań. Bosch łączy sztuczną inteligencję z Internetem Rzeczy i koncentruje się na elektromobilności, aby rozwijać nowe możliwości biznesowe. Pojawiają się one w związku z technologiczną i ekologiczną transformacją, która ma obecnie miejsce.

Jesteśmy jednym z beneficjentów transformacji w kierunku elektromobilności i intensywnie rozszerzamy naszą działalność związaną z tworzeniem oprogramowania, wiążąc przyszłość ze Sztuczną Inteligencją (AI).

- dr Volkmar Denner

 

Globalne wysiłki na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu przyspieszają prace nad elektryfikacją i ekologicznym wodorem. Elektryfikacja to dla Bosch nowe możliwości w różnych obszarach biznesu, ponieważ dotyczy ona nie tylko transportu, ale także np. rozwiązań grzewczych. W obszarze układów napędowych, elektromobilność staje się podstawowym obszarem działalności firmy Bosch. Ogniwa paliwowe przetwarzają wodór na prąd, a Bosch pracuje zarówno nad stacjonarnymi jak i mobilnymi ogniwami. Firma planuje zainwestować miliard euro w rozwój technologii ogniw paliwowych do 2024 roku.

 

Bosch konsekwentnie realizuje też własne cele na rzecz klimatu: Grupa osiągnęła już neutralność klimatyczną w zakresie emisji własnych w 400 lokalizacjach na całym świecie, co zostało potwierdzone zewnętrznymi testami. W rezultacie Bosch jest pierwszą firmą przemysłową na świecie, która nie zostawia śladu węglowego – dotyczy to także lokalizacji w Polsce. Firma planuje redukcję emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu wartości – do 2030 r. Bosch chce zredukować te emisje o 15% w stosunku do roku 2018, czyli o 67 milionów ton metrycznych.

 

Źródło: Bosch

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).