Boryszew: Będziemy rozwijać produkcję w Polsce | MOTOFAKTOR

Boryszew: Będziemy rozwijać produkcję w Polsce

Z Pawłem Surówką, członkiem zarządu Boryszew S.A. odpowiedzialnym za sektor Automotive, rozmawiała Joanna Piszcz.

Czy miniony rok Grupa Boryszew może zaliczyć do udanych?

Wyniki finansowe Grupy za IV kwartał ubiegłego roku opublikujemy w lutym, więc na razie nie mogę podać szczegółów. Mogę natomiast bez wątpienia powiedzieć, że rok 2013 minął zgodnie z naszymi przewidywaniami. Zrealizowaliśmy także wszystkie zaplanowane wcześniej zadania.

Jakie znaczenie dla Grupy Boryszew S.A. ma podpisanie kontraktu z Grupą VW?

Każdy kontrakt jest dla nas ważny, chociaż muszę przyznać, że akurat ten był kontraktem szczególnym. Otwiera nam drogę do rozpoczęcia produkcji komponentów plastikowych w Polsce, która wpisuje się w strategię naszej firmy i pełni niezwykle istotną rolą w dalszym rozwoju motoryzacyjnej części Grupy. Wartość kontraktu z Volkswagenem to 120 mln zł.

Kiedy Grupa planuje otwarcie fabryki w Toruniu i które z komponentów do VW będą tam produkowane?

Rozpoczęcie produkcji w Toruniu planujemy w połowie tego roku. Fabryka ma początkowo zatrudniać 250 osób, ale w ciągu kliku najbliższych lat zatrudnienie może znacznie wzrosnąć nawet do 700. Odbiorcą produkowanych tam plastikowych komponentów będzie fabryka Volkswagen Group w Poznaniu. Przenosimy część produkcji z Niemiec do Polski ze względu na koszty pracy i bliskość do odbiorcy. W budowę fabryki w Toruniu zainwestowaliśmy 15 mln euro. Liczymy na pełen zwrot inwestycji w bardzo krótkim czasie od rozpoczęcia produkcji.

Czy może Pan zdradzić jakie plany na ten rok ma Grupa Boryszew?

Rok 2014 to dla nas przede wszystkim dalsze porządkowanie posiadanych aktywów oraz dokończenie restrukturyzacji zakładów wchodzących w skład Boryszew Automotive Plastic. Jednak nie mniej ważny będzie oczywiście rozwój. Bardzo obiecująco rysuje się przyszłość naszej fabryki w Rosji.

Jakie plany są z nią związane, na jakie rynki będzie trafiała tamtejsza produkcja?

Fabryka w Rosji została otwarta w IV kwartale ubiegłego roku i w 100 proc. będzie produkować na potrzeby lokalnego rynku. Jednocześnie cały czas spływają do nas zapytania dotyczące produkcji na potrzeby innych koncernów samochodowych obecnych w Rosji. Jest to dla nas wyjątkowa możliwość dotarcia do nowych klientów i tym samym szansa na zdywersyfikowanie przychodów.

Większość kierowców kojarzy Boryszew jako po prostu producenta płynów chłodniczych ale to już się mocno zmieniło. Czy w ofercie firmy będzie przybywać grup produktowych?

Boryszew Erg w Sochaczewie w dalszym ciągu z sukcesem produkuje i sprzedaje znane chyba wszystkim posiadaczom samochodów płyny Borygo. Jednocześnie Boryszew oddział Maflow produkuje przewody klimatyzacyjne i hamulcowe, a BAP (Boryszew Automotive Plastic) części plastikowe. Produkowany przez nas mix produktowy uzależniony jest od kontraktów zawartych z naszymi partnerami.

Czy w jaki sposób coraz większe inwestycje Grupy Boryszew w dostawy na pierwszy montaż przełożą się na ofertę Grupy dla aftermarketu?

Produkujemy przede wszystkich na potrzeby koncernów motoryzacyjnych. Aftermarket nie jest dla nas kluczowym rynkiem, niemniej jednak ciągle poszukujemy możliwości synergii typu cross-sale między naszymi spółkami automotive, które posiadają bezpośrednie relacje z klientami a resztą grupy. Przykładem takiego działania może być np. sprzedaż łożysk.

A plany na kolejne lata?

Bardzo mocno rozważamy inwestycję w Meksyku, ponieważ otrzymujemy zapytania w tej sprawie od klientów. Rynek ten jest ciekawy sam w sobie, a ponadto obecność tam może stać się przyczółkiem do ekspansji na rynku amerykańskim.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).