Bohaterowie pod maską – cewki i świece zapłonowe Bosch | MOTOFAKTOR

Bohaterowie pod maską – cewki i świece zapłonowe Bosch

person Redakcja 24/05/2021

Bosch przybliża bardzo ważne funkcje świec i cewek zapłonowych wpływające na prawidłową pracę silników spalinowych ZI.

Do prawidłowej pracy silnika spalinowego o zapłonie iskrowym, niezbędna jest odpowiednia energia do zainicjowania spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Dostarczana jest ona przez iskrę wytwarzaną przez świece zapłonowe, do których trafia dzięki cewkom zapłonowym.

Pierwszy wysokonapięciowy układ zapłonowy Bosch (1902 r.)

Świece

Warunki występujące pod maską silnika stawiają świecy zapłonowej wiele szczególnych wymagań. Należą do nich:

 

  • odporność elektryczna: wytrzymanie wysokich napięć przekraczające 45 000 woltów;
  • odporność mechaniczna: odpowiednia szczelność połączeń głowicy przy występujących ciśnieniach do 140 bar;
  • odporność termiczna: utrzymanie właściwej temperatury pracy nawet pracy nawet przy jej gwałtownych i ekstremalnych zmianach;
  • odporność chemiczna: na zachodzące procesy chemiczne w komorze spalania oraz agresywne składniki zawarte w paliwie.

 

Świece zapłonowe firmy Bosch doskonale radzą sobie ze wszystkimi wymaganiami, które są im stawiane.

10 faktów o świecy zapłonowej

 

Czy wiesz, że…?

 

  1. Bosch posiada ponad 120 lat doświadczenia w projektowaniu i produkcji świec zapłonowych.
  2. Od 1970 r. Bosch wspiera zespół Porsche w motorsporcie.
  3. Pierwsza świeca zapłonowa ważyła ok. 290 g i miała średnicę gwintu M18, a obecnie produkowane świece ważą poniżej 40 g i mają gwint o rozmiarze M12 lub M10.
  4. Świece zapłonowe stosowane w motorsporcie (F1) ważą ok. 20 g, zawierają metale szlachetne i są wyposażone w gwint o rozmiarze M8.
  5. Nowoczesny ceramiczny izolator świecy zapłonowej Boscha jest tak twardy jak stal.
  6. Żywotność świetlówki energooszczędnej jest przewidziana na ok. 50 000 włączeń, a żywotność świecy zapłonowej Boscha na ok. 150 milionów iskier.
  7. Ciśnienie podczas produkcji obudowy świecy zapłonowej jest równe ciśnieniu wywieranemu na łódź podwodną na głębokości 200 metrów.
  8. Od 1983 r. Bosch stosuje w elektrodach stopy platynowe w produkcji seryjnej. Ta technologia była użyta pierwszy raz w 1970 r. w wyścigowym Porsche 917, biorącym udział w rajdzie Le Mans. Udział ten zakończył się pełnym sukcesem i wygraną zawodów.
  9. Do produkcji świec zapłonowych zużyto więcej platyny niż rocznie zużywa jej europejski przemysł jubilerski.
  10. Świeca zapłonowa w silniku czterosuwowym generuje iskry nawet ok. 60 razy na sekundę. Daje to od ok. 150 iskier na minutę przy rozruchu do ok. 3500 iskier na minutę przy 7 000 obrotów/min.

Cewki

Pierwszy układ zapłonowy niskonapięciowy zaprezentowany został przez Bosch w 1887 r. Jednak dopiero w 1902 r. Bosch jako pionier zaprezentował układ zapłonowy wysokonapięciowy. Zasada działania obecnych cewek jest identyczna jak ponad 100 lat temu. Dzięki dwóm uzwojeniom:

 

  • pierwotnemu składającemu się z 250 do 400 zwojów drutu miedzianego o średnicy około 0,5 mm;
  • wtórnemu mającemu od 20 000 do 26 000 zwojów drutu miedzianego o średnicy do 0,2 mm

 

uzyskuje się wysokie napięcie sięgające do 45kV bez obciążenia cewki. W cewkach konwencjonalnych podczas przeskoku iskry spada do ok. 20-24kV. W najnowszych cewkach pojedynczych montowanych bezpośrednio na świece iskrowe napięcie podczas wyładowania sięga 10-13kV. Napięcie to przy prędkości obrotowej silnika 6000 obr./min. pojawia się 200 razy w każdej sekundzie, co oznacza że czas na naładowanie oraz rozładownie cewki to zaledwie 5 ms.

 

Bosch w swojej ofercie posiada wszystkie typy cewek (konwencjonalne, pojedyncze lub zintegrowane w listwy zapłonowe oraz dwu lub czterobiegunowe).

Więcej ciekawostek dotyczących świec zapłonowych Bosch można znaleźć TUTAJ.

 

Artykuł sponsorowany przez Bosch

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).