Valeo 16.12.2018

Błąd mechanika może słono kosztować

person Anna Kielak 29/07/2013

Chodź to rzadkie, za niewłaściwie wykonaną naprawę samochodu klient może dochodzić wysokiego odszkodowania, a w skrajnej sytuacji - mechanik może trafić nawet do więzienia.

Jak zatem zadbać o swój majątek i bezpieczeństwo prowadząc warsztat?

 

Niewielkie błędy kończą się reklamacją – w najgorszym przypadku, warsztat utraci klienta. Zdarzają się jednak przypadki, w których pomyłka mechanika może kosztować zdrowie, a nawet życie klienta. Błąd ludzki lub niewłaściwa technika naprawy może stać się przyczyną wypadku drogowego.

W takiej sytuacji mechanik lub właściciel warsztatu zatrudniający mechanika wykonującego naprawę, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności cywilnej, a nawet karnej. Grzegorz Cieśniarski warszawski adwokat

Skala problemu

Teoretycznie – jest ona niewielka. Według danych Komendy Głównej Policji, w 2012 roku, niesprawność samochodu była przyczyną zaledwie 155 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 12 osób, a 196 było rannych. Dla porównania, w Niemczech zły stan techniczny samochodów jest przyczyną kilku procent wszystkich wypadków drogowych, co pozwala przypuszczać, że w praktyce do takich zdarzeń w Polsce dochodzi o wiele częściej, tyle że nasza policja po prostu nie bada tak szczegółowo przyczyn wszystkich wypadków.

 

Nie zawsze wskutek błędu mechanika dochodzi do poważnych wypadków. Dlatego w sprawach, w których pojawia się problem z wykonaniem usługi klienci korzystają ze wsparcia dostępnych instytucji. Jedną z nich jest rzecznik konsumentów.

Do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie dość często zgłaszają się osoby, które mają problem z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usługi naprawy samochodu. Jednak, po uzyskaniu porady prawnej, niewielu z nich składa wnioski z prośbą o interwencję. Marcin Karczewski podinspektor w Wydziale Miejskiego Rzecznika Konsumentów m.st. Warszawy

 

Inna grupa klientów po poradę i wsparcie kieruje się do rzeczoznawców samochodowych, prosząc o analizę stanu technicznego pojazdu i wskazanie przyczyn powstałej awarii, oczekując potwierdzenia winy mechanika.

Takich spraw jest niemało, zwykle jednak brakuje twardych dowodów. Często ani klient oddający samochód do niewielkiego warsztatu, ani mechanik nie przywiązują odpowiedniej wagi do dokumentacji. Zakres naprawy ustalany jest ustnie, a wystawiony rachunek - bardzo ogólny. Ryszard Ciechański rzeczoznawca PZMOT

To klient musi udowodnić winę mechanika

W przypadku, gdy właściciel pojazdu jest przekonany o wadliwie wykonanej usłudze może dochodzić swoich praw w sądzie. Jednakże to klient musi udowodnić, że to właśnie mechanik winny jest powstałej szkody.

Osoba zlecająca naprawę powinna udowodnić że naprawa została wykonana nienależycie i co najważniejsze – że skutkiem tego było powstanie szkody. Dodatkowo, w postępowaniu dowodowym klient warsztatu nie może się opierać na ekspertyzie wykonanej na własne zlecenie, a musi posiłkować się opinią biegłego z zakresu techniki motoryzacyjnej zleconą przez sąd. Grzegorz Cieśniarski

 

Niezależnie od tego, że ciężar dowodu leży po stronie klienta warsztatu, mechanik broniąc swojego stanowiska musi dowodzić, że naprawa była wykonana prawidłowo lub, że pomimo wadliwie wykonanej usługi, szkody można było uniknąć.

Przykładowo jeśli w wyniku nieprawidłowego montażu linki hamulca ręcznej doszło do stoczenia się pojazdu, to należy wskazać, że kierowca winien pozostawić auto na biegu. Grzegorz Cieśniarski

Jak się zabezpieczyć

Czy mechanik może zabezpieczyć się przed roszczeniami klienta dokonując po naprawie badania w Stacji Kontroli Pojazdów? Jak wiadomo, „pieczątka” diagnosty potwierdza dopuszczenie samochodu do ruchu, a w trakcie badania sprawdzane są kluczowe dla bezpieczeństwa elementy pojazdu.

Wynik takiego badania może być dowodem w sprawie o odszkodowanie, jednak to nie wystarczy. Przykładowo samochód z pęknięta tarczą hamulcową przejdzie pozytywnie badanie w SKP. Jeśli jednak w warsztacie zrezygnowano z wymiany tarczy, a ta w trakcie jazdy rozpadnie się, to winą za ewentualną szkodę należy obarczyć mechanika. Grzegorz Cieśniarski

 

Zwłaszcza dziś, klienci zlecając naprawdę samochodu liczą każdy grosz. To prowadzi często do ograniczania zakresu naprawy. Jeśli jednak mechanik stwierdzi, że tak wykonana usługa niesie ryzyko przedwczesnej awarii pojazdu, powinien się odpowiednio zabezpieczyć.

luczowe jest zlecenie, które jasno i jednoznacznie określa usługę. W przypadku ograniczenia zakresu naprawy, należy koniecznie opisać to w zleceniu podpisanym przez klienta i mechanika” – wyjaśnia Ryszard Ciechański. „W przypadku ograniczenia naprawy na życzenie klienta, powinien on pisemnie potwierdzić, że został poinformowany o ewentualnych konsekwencjach. Grzegorz Cieśniarski

 

Nawet oświadczenie podpisane przez klienta nie działa w każdej sytuacji.

Jeżeli stan pojazdu jest tak zły, że nawet częściowa naprawa nie zapewni minimum bezpieczeństwa, najlepszym rozwiązaniem jest po prostu odmowa naprawy. Grzegorz Cieśniarski

Polisa OC może uchronić przed bankructwem

W sytuacji, gdy wskutek wadliwej naprawy doszło do wypadku, w którym oprócz rozbicia samochodu ucierpieli również ludzie, klient może oczekiwać od mechanika nie tylko naprawy uszkodzeń samochodu, ale również odszkodowania, zadośćuczynienia lub nawet comiesięcznej renty.

Wszystkie te roszczenia mogą być w konsekwencji zasądzone od osoby, która taką usługę wykonała. Najlepiej zatem zabezpieczyć się wykupując polisę OC dla wykonywanej działalności, obejmującej w szczególności skutki działań pracowników, wykonujących usługi pod nadzorem właściciela warsztatu. Grzegorz Cieśniarski

 

Wykupienie polisy OC dla prowadzonej działalności niesie również dodatkowe korzyści.

Jeżeli poszkodowany wystąpi z roszczeniem do ubezpieczonego warsztatu to ubezpieczyciel, poza wypłatą odszkodowania, zobowiązuje się również do zbadania zasadności roszczenia i zwrotu ewentualnych kosztów poniesionych w celu zmniejszenia rozmiarów szkody. Ubezpieczyciel pokryje również koszty obrony sądowej przed roszczeniami poszkodowanego w sporze cywilnym. Grzegorz Łapiński starszy ekspert Departamentu Ubezpieczeń OC i Finansowych w TUiR Warta

 

Jednak, aby wykupione ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej skutecznie zabezpieczało mechanika przed ewentualnymi roszczeniami, należy dokładnie zapoznać się z jego warunkami.

Przy zakupie polisy OC należy zwrócić szczególną uwagę na wysokość sumy ubezpieczenia, ale również na jego zakres, czyli za co ubezpieczyciel weźmie odpowiedzialność, a za co nie. Grzegorz Łapiński

 

Decydując o zakupie polisy OC warto mieć na uwadze fakt, że choć zazwyczaj błędy w naprawie kończą się reklamacją i kosztami usunięcia usterki sięgającymi kilkuset czy kilku tysięcy złotych, to w przypadku gdy ktoś zostanie ranny lub zginie, koszty są wielokrotnie wyższe.

Główną rolą ubezpieczenia OC powinno być przede wszystkim zabezpieczenie przedsiębiorcy przed ryzykiem wyrządzenia szkód o znacznych rozmiarach, a więc takich, które mogą zagrozić dalszej egzystencji przedsiębiorcy. Grzegorz Łapiński

 

Zdjęcie: Anna Kielak

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl