BILSTEIN podsumowuje akcje z mobilnym testerem zawieszenia | MOTOFAKTOR

BILSTEIN podsumowuje akcje z mobilnym testerem zawieszenia

person Redakcja 15/07/2022

Wysoki odsetek aut z akceptowalną sprawnością amortyzatorów nie wyklucza konieczności ich wymiany w najbliższym czasie - to jeden z wniosków BILSTEIN po tegorocznej akcji z mobilnym testerem zawieszenia.

 

BILSTEIN to nie tylko konstruktor i producent amortyzatorów na pierwszy montaż oraz aftermarket. Marka prowadzi też szereg działań posprzedażnych, jak szkolenia techniczne dla mechaników. A także, w ramach odpowiedzialności społecznej biznesu, akcje skierowane bezpośrednio do kierowców.

 

Akcja z mobilnym testerem zawieszenia BILSTEIN prowadzona jest w Polsce od 2016 roku. Jej celem jest bezpłatny sprawdzian stanu zawieszenia w samochodach osobowych i lekkich dostawczych. Element ten jest ważnym łącznikiem nadwozia z kołami, a jego stan techniczny ma realny wpływ na poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego – mówi Tomasz Siemek, brand manager marki BILSTEIN w Polsce.

 

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na koniec 2020 roku zarejestrowano w Polsce ponad 18,5 mln samochodów osobowych (tzw. dane zaktualizowane w Centralnej Ewidencji Pojazdów). Zaledwie 12,6 proc. ma nie więcej niż 4 lata od daty produkcji. Natomiast ponad połowa z nich mieści się w przedziale 11 – 20 lat. W ogólnym rozrachunku daje to średnią 15 lat.

 

Statystycznie polski kierowca przejeżdża w roku 15 tysięcy kilometrów. Po piętnastu latach wychodzi więc 225 tysięcy kilometrów. Przy założeniu, że amortyzatory powinno wymieniać się co 80 tysięcy kilometrów pokazuje to potencjał polskiego rynku napraw i części zamiennych. Z naszych danych wynika, że przebiegi te są znacznie przekraczane, jak też całkowicie nie brane pod uwagę – zauważa Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w IHR Warszawa, oficjalnego dystrybutora marki BILSTEIN w Polsce.

 

Zgodnie z przepisami pojazdy po trzech latach od daty pierwszej rejestracji muszą co roku przechodzić badanie techniczne. Jego częścią jest sprawdzian stanu amortyzatorów, ale zakres tej czynności jest niewystarczający. O wiele więcej danych generuje badanie na testerze zawieszenia BILSTEIN.

 

Od 2016 roku, w kilku edycjach tej akcji, ponad sześć tysięcy pojazdów. Blisko 80% z nich miało wynik pozytywny, ale pod tym pojęciem kryje się zmieszczenie w akceptowalnych przedziałach wartości. W rzeczywistości w wielu z tych pojazdów zamontowane amortyzatory zbliżały się do granicy technicznej sprawności.

 

Jej przekroczenie jest dla kierowcy niezauważalne, bo do zmiany charakterystyki zawieszenia przyzwyczajamy się podczas codziennej jazdy samochodem. Nie mamy więc świadomości, że jednocześnie pogarsza się trakcja pojazdu, jak też wydłuża droga zatrzymania. W istocie przekłada się to na stan bezpieczeństwa. Informację o tym otrzymuje właściciel każdego auta w trakcie omawiania wyników badania testerem BILSTEIN – dodaje Andrzej Wojciech Buczek z IHR Warszawa.

 

Warto przy tym zwrócić uwagę, że nie zawsze za gorszy wynik odpowiadał stan amortyzatorów. Bardzo często przyczyna była prozaiczna i co ważne szybko usuwana. Wpływały na to wartości ciśnienia powietrza w kołach. Statystycznie były one niższe od zaleceń producenta samochodu, co przekładało się na pracę zawieszenia. W ponownym badaniu z poprawnym ciśnieniem uzyskiwano pozytywny wynik.

 

W tegorocznej edycji przyjrzeliśmy się jeszcze jednemu elementowi – czujnikom TPMS. W teorii powinny one zapobiec sytuacji, w której różnice w ciśnieniu są rozbieżne z wartościami ustalonymi dla danego modelu samochodu. W rzeczywistości wielu kierowców nie wiedziało jak odczytywać z nich dane albo ignorowało wysyłane sygnały. A nawet nie zauważało awarii tego systemu, spowodowanego prozaicznym wyczerpaniem się baterii zasilających układ łączności radiowej z komputerem pokładowym. Przeciętnie ich żywotność wynosi 10 lat – komentuje Tomasz Siemek z IHR Warszawa, który również odpowiada w Polsce za markę SCHRADER – czołowego producenta i dostawcę czujników TPMS zarówno na pierwszy montaż jak i na aftermerket.

 

Źródło: BILSTEIN

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).