Bezpieczeństwo w warsztacie samochodowym | MOTOFAKTOR

Bezpieczeństwo w warsztacie samochodowym

Dbać o bezpieczeństwo muszą zarówno właściciele warsztatów, jak i mechanicy.
13/12/2019

Ostatnie informacje o poważnych wypadkach, jakie miały miejsce w warsztatach samochodowych w listopadzie tego roku, zainspirowały nas do zajęcia się tematem bezpieczeństwa w warsztatach samochodowych.

 

Z danych, o które Motofaktor.pl poprosił Państwową Inspekcję Pracy wynika, że warto dłużej pochylić się nad tym problemem i że wciąż jest sporo w tej kwestii do zrobienia. W 2019 r. (do 15 listopada) PIP przeprowadziła 948 kontroli w warsztatach samochodowych. Nieprawidłowości wykryte przez inspektorów nie napawają optymizmem.

 

Nieprawidłowa eksploatacja urządzeń i instalacji elektrycznych, w tym elektronarzędzi uszkodzonych lub z uszkodzonymi przewodami zasilającymi, czy eksploatacja maszyn i innych urządzeń technicznych bez odpowiedniego oznakowania elementów sterowniczych (rzadziej bez wymaganych urządzeń zabezpieczających – w tym wymaganych osłon elementów ruchomych) to tylko część uchybień stwierdzonych przez PIP.

 

O to, jakich zasad należy przestrzegać w czasie pracy w warsztacie samochodowym zapytaliśmy eksperta sieci warsztatowej ProfiAuto Serwis.

Mechanicy samochodowi nie są pracownikami biurowymi. Wykonywanie tego zawodu niesie za sobą ryzyko, w szczególności w kontekście zdrowia. Podczas codziennej pracy należy zwracać uwagę na szereg potencjalnie niebezpiecznych czynników, przede wszystkim mechanicznych, w tym na ostre narzędzia, poruszające się pojazdy, wirujące (ruchome) części maszyn i urządzeń, a także śliskie powierzchnie. Wymieniać można by długo, ale nie należy popadać w paranoję. Większość czynności wykonywanych przez mechaników wymaga głównie skupienia i dokładności. Podobnie, jak w innych zawodach, zgubne mogą okazać się pośpiech i rutyna. Jeśli ktoś działa nieuważnie, to nawet podczas wymiany koła może zrobić sobie krzywdę. Zawsze trzeba zadbać o to, aby miejsce wykonywania pracy było odpowiednio przygotowane, czyli stosować się do zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

koordynator sieci ProfiAuto Serwis - Mariusz Maksym

 

Ostatnio na Motofaktor.pl opisywaliśmy dwa wypadki w warsztatach samochodowych na Opolszczyźnie. W jednym z nich dwóch nastolatków, którzy najpewniej odbywali praktykę zawodową, uległo poważnym poparzeniom, w wyniku czego trafili do szpitala. W wyniku drugiego wypadku, na skutek rozerwania opony pod dużym ciśnieniem, śmierć poniósł 32-letni pracownik warsztatu, który miał przy niej pracować ze spawarką.

 

A to nie jedyne przykłady. W 2017 roku doświadczony mechanik z zachodniopomorskiego podczas wywiercania otworu w blasze stracił palce. Stał się inwalidą, bez możliwości wykonywania zawodu. Na początku bieżącego roku 59-letniego właściciela serwisu z powiatu krakowskiego przygniotło auto dostawcze.

Unikajmy rutyny i pośpiechu

Zdaniem eksperta ProfiAuto Serwis na zagadnienie trzeba spojrzeć szerzej – wypadki nie muszą jedynie dotyczyć pracowników warsztatu. Potencjalnie zagrożeni mogą być również klienci, dlatego wiele serwisów nie wpuszcza osób nieupoważnionych na halę napraw.

Gdy mechanik słyszy w mediach o wypadkach w warsztatach, powinna mu się zapalić czerwona lampka. Tego typu sytuacje, chociaż tragiczne, skłaniają do myślenia. To dobry moment na analizę, czy w naszym warsztacie wszystko działa, jak należy oraz na eliminację niebezpiecznych czynników. Zawsze bezwzględnie trzeba unikać rutyny i pośpiechu. To one najczęściej gubią mechaników, którzy np. nie zabezpieczą miejsca pracy i zapomną zaciągnąć ręczny w naprawianym samochodzie – o wypadek nietrudno, szczególnie gdy auto jest podnoszone.

- Mariusz Maksym

 

Warto także pamiętać o szkoleniach i odpowiednim przygotowaniu do pracy – dotyczy to zarówno mechaników, jak i samego warsztatu.

Jeśli ktoś nie nosi odzieży ochronnej, np. w postaci okularów podczas szlifowania lub wiercenia, to sam naraża się na niebezpieczeństwo. Z kolei jeśli miejsce pracy jest zaniedbane, np. został rozlany olej – należy go natychmiast usunąć, bo ktoś może się poślizgnąć, upaść i coś sobie złamać lub wpaść do kanału. Prowadzenie bezpiecznego warsztatu nie jest tylko kwestią dobrej woli – w sposób jasny regulują to przepisy BHP.

- Mariusz Maksym

Przygotujmy odpowiednio miejsce pracy

Dbać o bezpieczeństwo muszą zarówno właściciele warsztatów, jak i mechanicy. Pracodawca powinien zapewnić swoim pracownikom bezpieczne warunki pracy, a pracownik wykonujący naprawy czy inne usługi serwisowe powinien pamiętać o tym, aby robić to z należytą uwagą.

Warsztaty powinny być odpowiednio przygotowane i dostosowane do zakresu wykonywanych prac oraz liczby pracowników. Wszelkie niebezpieczne sprzęty czy urządzenia trzeba przechowywać w wyznaczonych i oznakowanych miejscach, a mechanicy przed ich użyciem muszą przejść szkolenie z obsługi. Należy też pamiętać o innych czynnikach wpływających na bezpieczeństwo i higienę pracy, jak chociażby o odpowiednim oświetleniu, stosownych temperaturach czy odzieży ochronnej np. okularach, rękawicach i nausznikach tłumiących hałas. Pracownicy powinni też regularnie przechodzić szkolenia. Trzeba również mieć na uwadze, że okresowym przeglądom podlegają urządzenia elektryczne, a zbiorniki ciśnieniowe i podnośniki podlegają dozorowi technicznemu.

- Mariusz Maksym

 

Przykładem realizacji dobrych praktyk w warsztacie samochodowym jest ProfiAuto Serwis Moto-Bartosz z Bytomia, zajmujący się mechaniką, geometrią, układami wydechowymi i klimatyzacją.

Prowadzę warsztat od 2005 roku i na szczęście omijają mnie wszelkie tragiczne wypadki. Bardzo pilnuję przestrzegania przepisów BHP. Okna mojego gabinetu wychodzą na warsztat, więc widzę, co się tam dzieje. Gdy któryś z pracowników włącza kątówkę, a nie ma okularów ochronnych, natychmiast reaguję. Apteczka, gaśnice i odzież ochronna na pewno są niezbędne.

właściciel Moto-Bartosz - Bartosz Machura

 

Właściciele serwisów zrzeszonych w sieci ProfiAuto Serwis mają również możliwość udziału w dedykowanym programie BHP, obejmującym szkolenia i audyty oraz bieżące doradztwo w tym zakresie.

Rozważmy zakup ubezpieczenia

Wykupienie polisy mającej na celu pokrycie ewentualnych szkód będących skutkiem prowadzenia serwisu samochodowego nie jest obowiązkowe, jednak należy je wziąć pod rozwagę – właściciel warsztatu nie powinien ryzykować tym, że wskutek nieszczęśliwego zbiegu okoliczności bądź błędu pracownika narazi swoją firmę na dodatkowe, nieprzewidziane koszty.

De facto każdy pracodawca powinien zadbać o ubezpieczenie dla swoich pracowników. Rodzaj świadczeń zależy od zakresu usług, które wykonywane są w danym warsztacie. W przypadku serwisów działających w ramach sieci sytuacja jest o tyle prostsza, że dużym grupom łatwiej jest negocjować z firmami ubezpieczeniowymi atrakcyjne warunki finansowe i szeroki zakres świadczeń w ramach danego pakietu ubezpieczenia. Sieć ProfiAuto Serwis oferuje zrzeszonym w niej warsztatom m.in. dedykowany, autorski program ubezpieczenia mienia i odpowiedzialności cywilnej.

- Mariusz Maksym

 

O tym, jak zadbać o bezpieczeństwo przy obsłudze pojazdów elektrycznych i hybrydowych piszemy w artykule „Hybrydy i pojazdy elektryczne w warsztacie samochodowym”.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).