Bezpieczeństwo na drogach - PE wzywa do ograniczenia prędkości | MOTOFAKTOR

Bezpieczeństwo na drogach - PE wzywa do ograniczenia prędkości

Aby  poprawić bezpieczeństwo na drogach, europosłowie chcą ograniczenia prędkości do 30 km/h i zerowej tolerancji dla kierowców pod wpływem alkoholu.
7/10/2021

Ograniczenie prędkości do 30 km/h w terenie zabudowanym oraz zerowa tolerancja dla kierowców pod wpływem alkoholu znalazły się w przyjętej w środę przez PE rezolucji ws. bezpieczeństwa na drogach. Docelowo, w 2050 roku, ma to przyczynić się do osiągnięcia celu zerowej liczby ofiar śmiertelnych na unijnych drogach.

 

W dokumencie przypomniano, że rocznie na drogach w UE ginie około 22,7 tys. osób, a około 120 tys. zostaje poważnie rannych. W ostatnich latach nastąpiła w UE stagnacja postępów w zmniejszaniu liczby ofiar śmiertelnych, a Unia nie osiągnęła wyznaczonego celu zredukowania o połowę liczby ofiar śmiertelnych na drogach w latach 2010-2020 (spadek wyniósł 36 proc.).

 

Według najnowszych danych najbezpieczniejsze drogi są w Szwecji (18 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców), natomiast najwyższy wskaźnik śmiertelności w 2020 roku odnotowała Rumunia (85 ofiar na milion mieszkańców). Średnia UE wyniosła 42 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców. W Polsce wskaźnik ten to 65 ofiar na 1 mln mieszkańców; w stosunku do 2019 roku odnotowano spadek o 15 proc.

 

Europosłowie odnotowali, że nadmierna prędkość jest odpowiedzialna za około 30 proc. śmiertelnych wypadków drogowych. Zdaniem PE Komisja Europejska powinna zarekomendować sposoby stosowania bezpiecznych ograniczeń prędkości, takich jak maksymalna prędkość 30 km/h w terenach zamieszkanych oraz w obszarach, gdzie jest duża liczba rowerzystów i pieszych.

 

W celu promowania bezpiecznego korzystania z dróg, posłowie nalegają również na wprowadzenie zerowej tolerancji dla jazdy pod wpływem alkoholu, podkreślając, że alkohol jest przyczyną około 25 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych.

 

Europaramentarzyści zwrócili się do KE o rozważenie wprowadzenia trybu bezpiecznej jazdy w urządzeniach mobilnych i elektronicznych kierowców, aby ograniczyć rozpraszanie ich uwagi podczas jazdy. Posłowie dodają, że powinny istnieć zachęty podatkowe i atrakcyjne systemy ubezpieczeń komunikacyjnych dla kupujących i użytkujących pojazdy o najwyższych standardach bezpieczeństwa.

 

Chcą też więcej inwestycji w infrastrukturę, które przyczyniłyby się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, skupiając się na strefach o największej liczbie wypadków. Wzywają państwa członkowskie do utworzenia Krajowych Funduszy Bezpieczeństwa Drogowego, które przeznaczałyby kwoty uzyskane z mandatów na projekty związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego.

 

Aby właściwie wdrożyć kolejne kroki w unijnej polityce bezpieczeństwa drogowego, europosłowie wezwali Komisję Europejską do utworzenia Europejskiej Agencji Transportu Drogowego, która wspierałaby zrównoważony, bezpieczny i inteligentny transport drogowy.

Statystyki śmiertelności na drogach w UE

Każdego roku tysiące ludzi traci życie lub doznaje poważnych obrażeń w wypadkach na drogach. W latach 2010-2020 liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Europie zmniejszyła się o 36%. W porównaniu do 2019 r., gdy zginęło 22 800 osób, w 2020 r. na drogach UE straciło życie o 4000 osób mniej.

 

Według wstępnych danych, w 2020 r. 18 krajów UE odnotowało najniższą w historii liczbę ofiar śmiertelnych.

 

Najbezpieczniej na drogach jest nadal w Szwecji (18 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców), a najwyższy wskaźnik w 2020 r. odnotowała Rumunia (85/mln). Średnia UE wyniosła 42/milion, w porównaniu ze średnią światową wynoszącą ponad 180.

 

Wpływ zmniejszenia ruchu drogowego spowodowanego pandemią jest wyraźny, choć trudny do zmierzenia.

 

W Polsce w 2020 r. wskaźnik wyniósł 65 śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na milion mieszkańców. W perspektywie ostatniej dekady nastąpił znaczny postęp – liczba ofiar w 2020 r. była o 37% niższa niż w 2010 roku. Rok do roku, wskaźnik spadł o 15%.

W 2018 r., 12% ofiar śmiertelnych na drogach w UE było w wieku 18-24, podczas gdy tylko 8% populacji Europy jest w tym wieku, co oznacza, że młodzi ludzie są nieproporcjonalnie bardziej narażeni na śmiertelny wypadek drogowy. Jednak od 2010 r., liczba ofiar śmiertelnych w tej grupie wiekowej spadła o 43%.

 

Odsetek ofiar śmiertelnych w podeszłym wieku (65 lat i więcej) wzrósł z 22% w 2010 r. do 28% w 2018 r. Dzieci poniżej 15 roku życia stanowiły 2% ofiar.

 

Trzy czwarte (76%) ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w całej UE to mężczyźni – ta proporcja pozostaje praktycznie niezmienna od 2010 r. i jest podobna we wszystkich krajach UE.

 

Źródło: EuroPAP News, Parlament Europejski

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).