BDO: tryb „awaryjny” ewidencji na wniosek Rzecznika MSP | MOTOFAKTOR

BDO: tryb "awaryjny" ewidencji na wniosek Rzecznika MSP

31 grudnia 2019 r. do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianach w kwestii BDO, o które wnosił Rzecznik MSP.

Zmiana ma umożliwić przez okres 6 miesięcy od dnia planowego wejścia w życie przepisów, to znaczy od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r., sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów w trybie „awaryjnym” umożliwiającym sporządzanie, przez czas awarii systemu, dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej lub formie elektronicznej prowadzonej poza BDO.

 

Jak wynika z treści projektu ustawy, w przypadku awarii BDO m.in.:

 

  • można będzie sporządzać dokumenty ewidencji odpadów w formie papierowej lub elektronicznej poza Bazą do końca jej awarii, z tym zastrzeżeniem, że przy formie papierowej przekazujący odpady będzie musiał sporządzić kartę przekazania odpadów lub kartę przekazania odpadów komunalnych w odpowiedniej liczbie egzemplarzy dla każdego z posiadaczy odpadów – przekazującego odpady, każdego transportującego odpady oraz przejmującego odpady;
  • kierujący środkiem transportu, którym są transportowane odpady lub odpady komunalne, będzie zobowiązany posiadać w trakcie transportu odpowiednio kartę przekazania odpadów lub jej kopię, albo kartę przekazania odpadów komunalnych lub jej kopię;
  • informacje zawarte odpowiednio w karcie ewidencji odpadów trzeba będzie wprowadzić do bazy BDO niezwłocznie po usunięciu awarii i nie później niż 30 dni po tym.

 

3 stycznia br. projekt skierowano do pierwszego czytania w komisjach do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Z jego pełną treścią można zapoznać się TUTAJ. W przypadku jego przyjęcia, wejdzie on w życie dzień po ogłoszeniu.

 

Zmiany w projekcie zostały wprowadzone na wniosek Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, który w listopadzie minionego roku skierował list otwarty do Ministra Klimatu. Podkreślił w nim ograniczoną funkcjonalność BDO i niepokoje przedstawicieli przedsiębiorstw gospodarujących odpadami odnośnie tego, że wersja testowa Bazy została udostępniona tylko wąskiej grupie wybranych przedsiębiorców, co pozostałym może utrudnić korzystanie z niej od Nowego Roku. Przedstawił w nim też postulat przedstawicieli przedsiębiorców, aby wprowadzić wymienione w projekcie tymczasowe prowadzenie ewidencji odpadów w formie papierowej i elektronicznej poza BDO do czasu aż pozostali przedsiębiorcy zapoznają się z jej działaniem, a system okaże się wystarczająco stabilny.

 

Po otrzymaniu odpowiedzi ze strony ministerstwa Rzecznik MSP, skierował do niego 19 grudnia 2019 r. kolejny list, w którym zwrócił uwagę na błędy w proponowanych przez resort poprawkach i wniósł, żeby zawarto w nich również wyłączenie mikroprzedsiębiorców z obowiązku gospodarowania odpadami przez BDO i zezwolenia na gospodarowanie odpadami przez przedsiębiorców „na starych zasadach” do końca pierwszego półrocza 2020 r.

 

Źródło: Rzecznik MSP

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).