BDO: ewidencja odpadów także w formie papierowej | MOTOFAKTOR

BDO: ewidencja odpadów także w formie papierowej

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
9/01/2020

Zgodnie z obowiązującymi przepisami od 1 stycznia 2020 r., dokumenty ewidencji odpadów sporządza się za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – BDO. Przepisy nakładają obowiązek sporządzania dokumentów ewidencji odpadów wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem BDO. Dotyczy to także warsztatów samochodowych.

 

W związku z zamieszaniem, jakie wywołało wprowadzenie nowych obowiązków, grupa posłów złożyła w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który 9 stycznia 2020 r. został uchwalony przez posłów. Ustawa wprowadza możliwość sporządzania dokumentów ewidencji odpadów w trybie „awaryjnym”. Wyjątek ten polega na możliwości sporządzania, przez czas awarii systemu, dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej lub formie elektronicznej prowadzonej poza BDO. Przepisy te dotyczą awarii w systemie teleinformatycznym, co nie obejmuje awarii występującej po stronie użytkowników.

 

Planuje się, że ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, przepisy te będą mogły być natomiast stosowane z mocą wsteczną od 1 stycznia 2020 r. Wprowadzane przepisy nie tylko nie nakładają na użytkowników nowych obowiązków, lecz wręcz ułatwiają sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów w sytuacji awarii systemu oraz przez pierwsze pół roku funkcjonowania modułu ewidencji w bazie czyli do 30 czerwca 2020 r., i tym samym przekazywanie odpadów.

 

Stosowanie przepisów ustawy z mocą wsteczną pozwoli posiadaczom odpadów, którzy powinni prowadzić ewidencję odpadów od 1 stycznia 2020 r. wyłącznie za pośrednictwem BDO, na uzupełnienie tej ewidencji, co pozwoli na uniknięcie sankcji za nieprowadzenie ewidencji odpadów w przypadku posiadacza odpadów, który będzie miał problemy z wypełnieniem obowiązku prowadzenia ewidencji za pośrednictwem BDO.

 

Ustawa umożliwi prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami w sytuacjach awaryjnych oraz przez pierwsze pół roku funkcjonowania modułu ewidencji w bazie czyli do 30 czerwca 2020 r. z zastosowaniem dokumentów papierowych.

.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).