Baza eksploatacyjna od Nowego Roku wg nowych przepisów | MOTOFAKTOR

Baza eksploatacyjna od Nowego Roku wg nowych przepisów

person Redakcja 24/12/2022

Nowe wymogi dot. bazy eksploatacyjnej zaczną obowiązywać już 1 stycznia 2023 r. Jakie wymagania należy spełniać z nadejściem tej daty? Odpowiada Mateusz Pernak, Prawnik z TC Kancelarii Prawnej.

 

 

Wprowadzenie do polskich przepisów nowej definicji bazy eksploatacyjnej, a raczej doprecyzowanie jej zapisów, wymusił Pakiet Mobilności. Zgodnie ze zmienioną treścią z art. 4 pkt 21a ustawy o transporcie drogowym, baza eksploatacyjna to miejsce będące w dyspozycji przedsiębiorcy przystosowanego do prowadzenia działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły. W jego skład wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów – miejsce postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym, miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków, a także to do konserwacji lub naprawy pojazdów.

 

Poprzez bazę eksploatacyjną rozumie się także centrum operacyjne pracodawcy – czyli jego siedzibę, które przepisy unijnego rozporządzenia (WE) nr 561/2006 określają jako miejsce, do którego pracodawca ma zorganizować powrót kierowcy w celu odebrania odpoczynku tygodniowego – wyjaśnia Mateusz Pernak, Prawnik z TC Kancelarii Prawnej.

Minimalna liczba miejsc w bazie 

Powyższe definicje przedstawiają ogólne warunki, jakie musi spełnić baza eksploatacyjna. Są one ujęte w prawie polskim i unijnym. Nowelizacja przepisów w tym względzie doprecyzowuje przede wszystkim kwestię minimalnej liczby miejsc postojowych, które muszą znaleźć się na terenie wszystkich baz należących do przedsiębiorcy. Ma to związek z zapewnieniem swobody dysponowania zarówno pojazdami, jak i kierowcami w taki sposób, by zagwarantować odpowiednią obsługę przewozów wykonywanych na terenie kraju.

 

Jak mówi ekspert TC Kancelarii Prawnej, w myśl nowych przepisów baza eksploatacyjna musi być wyposażona w miejsca postojowe dla  co najmniej 1/3 pojazdów, których posiadanie zgłosił przewoźnik:

 

Powyższy warunek obowiązuje niezależnie od tego, iloma bazami eksploatacyjnymi dysponuje przedsiębiorca. Suma dostępnych w nich miejsc nie może być mniejsza niż jedna trzecia zarejestrowanej floty. W przypadku flot, których wielkość nie przekracza dwóch pojazdów, w bazie eksploatacyjnej musi znajdować się przynajmniej jedno miejsce postojowe. 

Ostatni dzwonek na zmiany w bazie eksploatacyjnej

Ustawa zawierająca nową definicję bazy eksploatacyjnej weszła w życie 1 marca 2022 roku, jednak pozostawiła przewoźnikom czas na dostosowanie się do warunków do końca bieżącego roku. Oznacza to, że z 1 stycznia 2023 bazy eksploatacyjne przewoźników drogowych muszą spełniać wymogi ustawy.

 

Obowiązek ten dotyczy wszystkich przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego przed marcem 2022 roku, jak również tych, wobec których postępowanie w sprawie uzyskania pozwolenia zostało wszczęte przed tym terminem i nie udało się go rozstrzygnąć przed wejściem nowych przepisów w życie – mówi Mateusz Pernak, Prawnik z TC Kancelarii Prawnej.

 

By potwierdzić posiadanie bazy zgodnej z wymogami, konieczne jest złożenie stosownego oświadczenia do organu wydającego zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego – w tym wypadku jest to starosta powiatowy właściwy dla siedziby przedsiębiorcy. Dokument musi zostać dostarczony do 15 stycznia 2023 roku. Jeżeli adres bazy eksploatacyjnej jest inny niż adres przedsiębiorcy wskazany we wniosku o wydanie zezwolenia, to w oświadczeniu należy również wskazać adres tej bazy.

 

Dla ułatwienia ustawodawca przewidział wzór oświadczenia dotyczącego dysponowania bazą eksploatacyjną przez przedsiębiorców. Można go znaleźć na rządowej stronie internetowej www.gov.pl. Wzór ten oznaczony jest jako druk OB.

 

Źródło: TC Kancelaria Prawna

Zdjęcie główne: freepik.com

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).