Biały nadal dominuje, ale rośnie popularność ciepłych tonów, takich jak żółty i beżowy, a także zieleni we wszystkich regionach. Kolory achromatyczne, takie jak czarny i szary, również zyskują na znaczeniu – podkreśla BASF w swoim raporcie. Raport BASF Coatings szczegółowo analizuje trendy kolorystyczne w przemyśle motoryzacyjnym na poziomie globalnym i regionalnym, opierając się na danych dotyczących produkcji samochodów i aplikacji lakierniczych na całym świecie.
W regionie EMEA beż zyskuje na popularności, a kolory achromatyczne też zyskują na popularnosci. Ich udział wzrósł z 72% w 2021 roku do prawie 80% w 2024 roku, co pokazuje rosnące zainteresowanie neutralnymi odcieniami. Biały wciąż jest najchętniej wybierany, tuż za nim plasuje się szary. Beż niemal podwoił swój udział na rynku, odzwierciedlając potrzebę spokoju i elegancji w dynamicznym świecie.
„Beż i neutralne kolory wywołują poczucie spokoju i elegancji, odzwierciedlając potrzebę stabilności w dynamicznym świecie. Pozwalają konsumentom wyrazić indywidualność, jednocześnie zapewniając ponadczasową elegancję w projektowaniu samochodów” – powiedział Mark Gutjahr, globalny szef działu projektowania kolorów dla motoryzacji w BASF.
Dzięki szerokiej gamie odcieni – od chłodnych metalicznych po ciepłe, ziemiste tonacje – oferuje głębię i elegancję. Udział szarości na rynku wzrósł do niemal 20%. Czarny stracił 2 punkty procentowe w porównaniu do 2023 roku, a biały odnotował jeszcze większy spadek – o 5 punktów procentowych.
„Szarość na nowo definiuje styl motoryzacyjny, zyskując na popularności dzięki wszechstronnej elegancji, gdy preferencje konsumentów odchodzą od tradycyjnej bieli i czerni” – powiedziała Victoria Fislage, Senior Design Manager w BASF Coatings.
Kolory achromatyczne wybiera 83% konsumentów, a popularność czerni wzrosła o 2 punkty procentowe. Biały natomiast stracił ponad 2 punkty. Wzrasta zainteresowanie kolorami chromatycznymi, zwłaszcza żółtym w pastelowych i szarobeżowych odcieniach, które nawiązują do harmonii AI-człowiek oraz zrównoważonego rozwoju, szczególnie w projektach pojazdów elektrycznych.
„Ziemiste i pastelowe odcienie żółtego odzwierciedlają dzisiejsze wartości – funkcjonalność, zrównoważony rozwój i współistnienie z naturą”– powiedział Chiharu Matsuhara, szef działu projektowania kolorów dla motoryzacji w regionie Azji i Pacyfiku.
Raport BASF dostępny jest TUTAJ
Źródło: BASF
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: