Awarie układów napędowych - ranking polskich mechaników

person Adrian Januszkiewicz 27/06/2019

Układy przeniesienia napędu to jedne z najtrwalszych elementów w samochodach, ale ich naprawy są w grupie najdroższych.

Mocne 4,3 na 6 – tak polscy mechanicy oceniają przeciętny stan układów napędowych w samochodach jeżdżących po polskich drogach. Wynik opracowany został na podstawie “Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników” przygotowanego przez markę ProfiAuto. Średnia ocena 4,3 to najlepszy wynik ze wszystkich czterech podzespołów ocenianych przez ankietowanych, a były wśród nich jeszcze: karoseria, układ elektryczny i zawieszenie. Najlepsze noty otrzymały samochody japońskich i niemieckich producentów – Honda Civic VIII znalazła się na pierwszym miejscu, a na drugim ex aequo Nissan Qashquai I i Audi A4 (B5). Model, który został oceniony najgorzej w tym zestawieniu, to Renault Mégane III.

Z racji tego, że układ przeniesienia napędu wykonuje ciężką pracę, producenci dokładają wszelakich starań, aby wykonany był z niezawodnych elementów. Do poważnych awarii dochodzi stosunkowo rzadko. Jeżeli jednak komuś zdarzy się usterka związana z napędem, to jej naprawa nie będzie należała do tanich. Z racji budowy, eliminacja większości mankamentów jest dość czasochłonna, a jak wiadomo czas to pieniądz. Najczęściej zgłaszanymi usterkami są uszkodzenia skrzyni biegów, zużycie elementów sprzęgła, problemy z dwumasowym kołem zamachowym czy uszkodzenia przegubów napędowych. Wszystkie naprawy związane z tymi elementami wymagają dużego doświadczenia i powinny być wykonywane przez wykwalifikowanych mechaników. Łukasz Kopiec dyrektor marketingu ProfiAuto

Żywotność układu napędowego – wiele zależy od stylu jazdy kierowcy

Trwałość takich elementów, jak sprzęgło, skrzynia biegów czy przeguby uzależniona jest od mocy silnika. Duża moc to nie tylko więcej radości z jazdy, ale także spore obciążenie dla układu napędowego. Znaczący wpływ ma także indywidualny styl jazdy kierowcy.

To, w jakim stanie jest układ napędowy w samochodzie, uwarunkowane jest naszym stylem jazdy. Kierowcy, którzy poruszają się płynnie i unikają dużych przeciążeń podczas ruszania, zwłaszcza przy skręconych kołach, mogą być pewni, że trwałość układów napędowych ich pojazdów będzie duża. Jeżeli jednak ktoś gwałtownie rusza, nadmiernie eksploatuje sprzęgło w trakcie jazdy, porusza się na tzw. półsprzęgle czy lubi agresywną, sportową jazdę, musi liczyć się z tym, że wizyty w warsztacie mogą być częste i kosztowne. Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że także jazda na bardzo niskich obrotach silnika może być niebezpieczna dla układu napędowego. Przesadny ecodriving może doprowadzić do przedwczesnego zużycia koła dwumasowego. Usterkę rozpoznaje się m.in. po stukaniu i hałasie podczas uruchamiania i gaszenia silnika, szarpaniu i wibracji karoserii podczas przyspieszania i charakterystycznym "klekocie" na biegu jałowym. Objawy niekoniecznie muszą od razu świadczyć o awarii koła dwumasowego, ale to już sygnał, że należy koniecznie udać się do mechanika. Mariusz Maksym ekspert ProfiAuto

Stan układów napędowych w poszczególnych grupach cenowych samochodów

Wśród samochodów o wartości do około 10 tysięcy złotych, mechanicy najwyższą ocenę (5) wystawili Audi A4 (B5). W tym modelu stwierdzono najmniej awarii i były to najczęściej luzy układu kierowniczego lub awarie wałków rozrządu w wersji z silnikiem Diesla 2,5 l. Najniższą ocenę (3,6) w tym przedziale cenowym otrzymało Renault Laguna II. W tym modelu najczęściej dochodziło m.in. do awarii wtryskiwaczy oraz usterki turbosprężarki. Mechanicy byli zgodni, że te problemy zależą od wersji silnikowej, ale także od stylu jazdy kierowcy oraz przebiegu pojazdu.

 

W przedziale od około 10 do 20 tysięcy złotych najwyższą notę (4,9) otrzymały aż trzy modele samochodów. Były to Audi A4 (B6 i B7), Volkswagen Polo IV 9N i Toyota Yaris II. Mechanicy wskazali, że najczęstszymi problemami w Audi były awarie turbosprężarki w silnikach Diesla, w Volkswagenie usterki koła dwumasowego i nietrwały napęd rozrządu, a w przypadku – Toyoty awaryjna skrzynia biegów oraz wycieki oleju w wersji z silnikiem 1,3 l. Najgorzej w tej grupie cenowej wypadł Peugeot 307 (3,8). Awarie stwierdzano głównie w modelach z silnikiem Diesla, w których mechanicy wskazywali na problemy z turbosprężarką i wtryskiwaczami.

W ostatniej grupie cenowej od około 20 do około 30 tysięcy złotych najlepszy wynik (5,2) uzyskała Honda Civic VIII. Jest to jednocześnie najwyższa ocena w całym zestawieniu dotyczącym układu napędowego przygotowanym przez sieć ProfiAuto w ramach “Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników”. To model, w którym mechanicy mieli najmniej zgłoszeń dotyczących usterek. Wielkim przegranym zestawienia w tej grupie cenowej jest Renault Mégane III (3,5), który jednocześnie jest modelem z najgorszym wynikiem w całym zestawieniu. Do najczęściej zgłaszanych usterek należały awarie turbosprężarki i problemy z wtryskami w wersjach z silnikami Diesla, a także wycieki oleju.

 

Źródło: ProfiAuto

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl