Awarie modułowych przewodów układu chłodzenia

person Redakcja 7/01/2019

Eksperci firmy Gates omawiają przykłady usterek, które mogą dotyczyć coraz bardziej popularnych modułowych przewodów układu chłodzenia.

Układy chłodzenia składają się z wielu przewodów, a w ostatnich latach stały się jeszcze bardziej złożone. Po drogach porusza się coraz więcej aut z turbodoładowanymi silnikami lub wyposażonych w ogniwa elektryczne wymagające chłodzenia. Obecnie przewody układu chłodzenia nie tylko przesyłają chłodziwo z chłodnicy do silnika i z powrotem (jak tradycyjne, formowane przewody układu chłodzenia): nowoczesne „modułowe” przewody składają się z różnych elementów i są zazwyczaj wyposażone w złącza i czujniki.

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń przewodów układu chłodzenia

Zwykłe przewody wymieniano po kolizji, w wyniku uszkodzenia przodu pojazdu (chłodnicy i przewodów). Jest jednak więcej powodów, dla których takie przewody mogły ulec uszkodzeniu, a nowe modułowe przewody układu chłodzenia mogą nastręczać dodatkowych problemów.

 

Modułowe przewody, podobnie jak tradycyjne, formowane przewody układu chłodzenia, są narażone nie tylko na działanie chłodziwa, ale także na cykliczne zmiany temperatury pod maską. Z czasem może dochodzić do zmiękczenia gumy, rozszerzenia przewodów i zredukowania grubości ścianek, a w konsekwencji nieszczelności.

 

Specyficzne dla modułowych przewodów układu chłodzenia — choć nie prowadzą do wycieku, ale do wylewania się chłodziwa — są pęknięcia w plastikowych trójnikach typu T lub Y używanych do rozgałęzienia przewodów w różnych kierunkach. Ze względu na swoje umiejscowienie w pojeździe (wystawione na działanie temperatury oraz wibracji silnika), tworzywo sztuczne z czasem stanie się kruche, a łączniki zaczną się wyginać, ostatecznie łamiąc się lub pękając i powodując uszkodzenie całego zespołu.

 

Szybkozłącza umiejscowione na końcach modułowych przewodów układu chłodzenia umożliwiają łatwy i szybki montaż, lecz mogą również sprawiać problemy. W przypadku zderzenia lub konieczności wymiany chłodnicy, te szybkozłącza utrudniają ponowne użycie przewodów, nawet jeśli są one nadal w idealnym stanie, ponieważ mają tendencję do uszkodzeń podczas zdejmowania. Oznacza to, że za każdym razem, gdy trzeba wymienić część, która ma styk z przewodem, prawdopodobnie potrzebny będzie nowy przewód układu chłodzenia.

  1. Podobnie jak w przypadku tradycyjnych przewodów kształtowanych, wysokie temperatury i długotrwała ekspozycja na działanie płynów powodują, że guma staje się miękka, rozszerza się i prowadzi do uszkodzenia przewodu.
  2. Plastikowe złącza stają się kruche i podatne na pęknięcia z powodu wibracji silnika i naprężeń w obiegu chłodziwa.
  3. Szybkozłącza mogą ulec awarii po wyjęciu przewodów do ogólnej konserwacji układu chłodzenia.

 

Czujniki oraz inne elementy również mogą być przyczyną problemów. Odłączenie czujnika od przewodu układu chłodzenia, na przykład podczas konserwacji, może być przyczyną jego uszkodzenia. Może też dojść do uszkodzenia czujników na skutek wycieków. Podsumowując: wszystko, co może uszkodzić połączenie elektryczne, może także uszkodzić przewody.

 

Dodatkowo wiele modułowych przewodów układu chłodzenia posiada wewnętrzne ograniczniki przepływu i zawory kierunkowe, które sterują przepływem chłodziwa. Te ograniczniki i zawory mogą się zacinać zarówno w pozycji otwartej, jak i zamkniętej, więc jeśli chłodziwo nie dociera do chłodnicy i do silnika, to może oznaczać, że przewód jest zatkany.

Nie tylko górny i dolny wąż chłodnicy!

Wymiana modułowego przewodu układu chłodzenia może stwarzać pewne problemy. Jeżeli takowe wystąpią, należy zwrócić uwagę nie tylko na górny i dolny wąż chłodnicy. Przewody grzewcze też przecież zawierają wiele elementów modułowych, podobnie jak zbiorniczki wyrównawcze i przewody odpowietrzające chłodnicy.

 

Źródło: gatestechzone.com

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl