Awaria łożyska koła pasowego napinającego po wymianie | MOTOFAKTOR

Awaria łożyska koła pasowego napinającego po wymianie

person Redakcja 20/04/2021

Eksperci firmy Gates opisują jak uniknąć awarii łożyska koła pasowego napinającego po wymianie.

Od czasu do czasu specjaliści Gates z centrum technicznego są informowani o przedwczesnych awariach koła pasowego napinającego występującego w zestawach PowerGrip K015479XS i zestawach PowerGrip z pompą wodną KP15479XS dedykowanych do silników benzynowych 1,4, 1,5 i 1,6 litra Kia oraz Hyundai. Przestrzeganie poniższych instrukcji pomoże uniknąć tego typu przedwczesnych awarii, jednocześnie podkreślając ogólne znaczenie przestrzegania właściwego położenia poszczególnych elementów mechanizmu napinającego i prawidłowej kolejności montażu oraz momentu dokręcania śrub mocujących.

Uszkodzenie koła pasowego napinającego

W większości przypadków awarii ulegało łożysko koła pasowego napinającego, powodując uszkodzenie paska, utratę synchronizacji oraz uszkodzenie poszczególnych elementów mechanizmu rozrządu. Jak widać na poniższych zdjęciach w dalszym procesie koło pasowe rozmontowano oddzielając pierścień wewnętrzny od zewnętrznego.

 

Ilustracja 1: uszkodzone koło pasowe

 

Podczas dalszej inspekcji wykryto prawdziwą przyczynę awarii. We wszystkich przypadkach stwierdzono ślady przegrzania rolki napinającej (ilustracja 2), otarcia na całej długości zewnętrznego obwodu paska (ilustracja 3) oraz typowe zarysowania powierzchni roboczej koła pasowego napinacza (ilustracja 4).

 

Ilustracja 2: odbarwienie powierzchni koła pasowego napinającego powstałe w wyniku przegrzania

 

Ilustracja 3: uszkodzenie na powierzchni zewnętrznej paska

 

Ilustracja 4: ślady otarcia na kole pasowym napinacza

Sprężyna spoczywająca na kole pasowym napinacza

Należy podkreślić, że początkowe napięcie paska jest uzyskiwane dzięki sile sprężyny (nie dostarczana w zestawach), która spoczywa jednym końcem na elemencie konstrukcyjnym silnika, a drugim na specjalnym uchu wspornika napinacza.

 

Po ustawieniu napięcia i zabezpieczeniu napinacza dwiema śrubami pozostaje on unieruchomiony, a sprężyna nie bierze udziału w pracy napędu. Wymiana sprężyny nie jest zalecana przez producenta samochodu, jeśli nie występują widoczne uszkodzenia. Jednak część ta pozostaje w tej samej pozycji od czterech do pięciu lat i z tego powodu traci swoje właściwości. Dlatego należy wymienić sprężynę nawet jeśli nie zaleca tego producent OE.

 

Ponadto należy zwrócić uwagę na mocowanie śrub. Jeśli nie zostaną zamocowane, po procedurze montażowej sprężyna może przeskoczyć przez krawędź oraz oprzeć się bezpośrednio na kole pasowym, a nie na uchu napinacza. Oznacza to oczywiście, że podczas pracy silnika będzie ona ocierała o koło pasowe.

 

Spowoduje to znaczne zwiększenie poziomu tarcia, uszkodzenie mechaniczne koła pasowego, a także wytworzenie ogromnej ilości ciepła. Ciepło przenoszone na pasek doprowadzi do nagrzania koła pasowego napinającego, a w konsekwencji przegrzania łożyska oraz wycieku środka smarnego. To z kolei będzie przyczyną generowania jeszcze większego ciepła w łożysku, a następnie przeciążenia i zniszczenia.

Zwrócić uwagę na cały napęd

Ten konkretny przypadek przypomina nam o tym, że należy zwracać uwagę na prawidłowe położenie sprężyny (jak pokazano na ilustracji 5, nie powinna ona spoczywać na kole pasowym), ale trzeba także wyciągnąć bardziej ogólne wnioski.

 

Ilustracja 5: prawidłowe położenie sprężyny

 

Przy każdej wymianie lub montażu należy koniecznie przestrzegać właściwego położenia poszczególnych elementów mechanizmu napinającego, a także prawidłowej kolejności montażu oraz momentu dokręcania śrub mocujących (zgodnie zaleceniami zawartymi w instrukcji montażu w wersji cyfrowej).

 

Ponadto przykład ten pokazuje, że podczas diagnostyki konieczne jest nie tylko zwrócenie uwagi na uszkodzenia pojedynczych elementów napędu, ale także monitorowanie stanu całego układu oraz poszczególnych elementów.

 

Źródło: Gates

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).