Automatyczne skrzynie biegów – komfort czy problem | MOTOFAKTOR

Automatyczne skrzynie biegów – komfort czy problem

person Redakcja 11/03/2022

Automatyczne skrzynie biegów, chociaż wygodniejsze, w budowie są bardziej złożone od manualnych i ich naprawa może dużo kosztować.

Pierwsza automatyczna skrzynia biegów powstała w 1904 roku w warsztacie braci Sturtevant w USA i była to prosta i… zawodna konstrukcja. Od tego czasu rozwiązanie to przeszło szereg przeobrażeń. Współcześnie automaty są niezwykle zaawansowanymi, skomplikowanymi technologicznie konstrukcjami w pełni przystającymi do wymagań kierowców, nawet tych, którzy przez długi czas byli zagorzałymi ich przeciwnikami.

"Jak dbasz, tak masz"

Sprawnie działająca przekładania samoczynna zapewnia komfortową jazdę, co jest szczególnie odczuwalne w miejskich korkach, pozwala na dynamiczną jazdę, przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa. Poważne problemy pojawiają się wraz z usterkami technicznymi, bo ich usunięcie jest kosztowne i skomplikowane. Niestety najczęściej autorami tych problemów są sami kierowcy, którzy nie przykładają należytej wagi do ściśle określonych czynności serwisowych, takich jak choćby regularna wymiana oleju przekładniowego.

 

Kupno używanego auta z automatyczną skrzynią biegów musi się wiązać z wieloaspektową weryfikacją jej stanu technicznego, co nie jest ani oczywiste, ani proste, szczególnie gdy nie posiadamy stosownego sprzętu diagnostycznego. Jest kilka metod samodzielnego sprawdzenia, które pozwolą na wstępną ocenę wykluczającą ewidentne usterki.

Weryfikacja na postoju

Każdy samochód nie lubi wszelkich wycieków płynów z którychkolwiek elementów czy podzespołów i tak samo jest w przypadku skrzyni biegów. Zanim odpalimy silnik w aucie, którego mamy stać się potencjalnym właścicielem, w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy skrzynia automatyczna jest szczelna – niedopuszczalne są widoczne wycieki oleju. Cenną wskazówką będzie sam poziom i kolor oleju – jeśli jest bardzo ciemny to sygnał, że dawno nie był wymieniany. Zielony lub różowy, to z kolei prawdopodobieństwo dostania się płynu chłodniczego, co zazwyczaj zwiastuje remont.

 

Dotychczasowego właściciela warto zapytać o to, czy poddawał auto modyfikacji poprzez chip tuning, co wbrew pozorom dzieje się dość często. Jeśli był wykonany profesjonalnie wraz z odpowiednią modyfikacją programu automatycznej skrzyni biegów nie powinno być problemów, najczęściej jednak takie poprawki dokonywane są przez domorosłych mechaników. W efekcie niekontrolowanego zwiększenia mocy sam silnik, jak i skrzynia znacznie szybciej ulegają wyeksploatowaniu – mówi Wojciech Śliz z Auto Raport DEKRA.

Próby podczas jazdy

Kluczową weryfikację stanu technicznego automatycznej skrzyni biegów, podobnie zresztą jak i innych podzespołów, należy dokonywać podczas jazdy samochodem. Zanim ją rozpoczniemy, trzeba rozgrzać silnik do nominalnej wartości i następnie dość dynamicznie ruszyć, aby się przekonać, że nie odczuwamy poślizgów, szarpnięć i nie słyszymy dziwnych, nienaturalnych dźwięków np. metalicznych zgrzytów. Na dźwigni zmiany biegów nie mogą pojawiać się żadne drgania.

 

Kolejnym testem jest rozpędzenie się do niewielkiej prędkości i nagłe wciśnięcie gazu „do oporu”, co pozwoli na obserwację tego, czy biegi są płynnie zrzucane. Podczas takich testów można również zatrzymać się na niewielkim wzniesieniu – w trakcie ruszania pojazd nie powinien się cofać. Przy większej, stałej prędkości powyżej 100 km/h obroty silnika muszą być stałe i nie mogą falować.

 

Automatyczne skrzynie biegów mają coraz większą rzeszę zwolenników i nie ma się czemu dziwić, bo zapewniają duży komfort jazdy. Każda usterka tego złożonego technologicznie podzespołu wiąże się z kosztownymi remontami, dlatego sprawdzanie jej stanu technicznego na własną rękę nie jest generalnie najlepszym wyborem. Bez profesjonalnego sprzętu diagnostycznego, bez podpięcia komputera łatwo jest przeoczyć ukryte wady, które raczej prędzej niż później dadzą o sobie znać – dodaje Wojciech Śliz z Auto Raport DEKRA.

 

Źródło: DEKRA

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).