Grupa Auto Partner poinformowała 12 kwietnia, że w 2021 r. osiągnęła poziom przychodów rzędu 2,26 mld zł, co oznacza +35,4% r/r. To jej najlepsze w historii roczne przychody.
Po raz kolejny Grupa umocniła swoją pozycję zarówno w eksporcie, jak i na krajowym rynku, zwiększając skalę działania. Auto Partner realizuje sprzedaż łącznie na 30 rynkach. Na koniec roku eksport stanowił blisko 46% sprzedaży (1,03 mld zł), Polska nadal pozostaje największym rynkiem zbytu stanowiąc ponad 54% przychodów Auto Partner (blisko 1,23 mld zł).
Grupa kontynuuje rozwój sieci dystrybucji. W 2021 r. Auto Partner otworzył 14 nowych filii w Polsce i w efekcie łączna ich liczba wynosi 106. Istotnym elementem w rozwoju Grupy w 2021 r. było także rozszerzenie sieci zrzeszonych niezależnych warsztatów pod marką MaXserwis.
Łączna powierzchnia magazynowa (najem) Grupy ponad 100 tys. mkw.:
Obecnie sieć 106 filii Auto Partner SA pokrywa wszystkie regiony Polski.
Grupa ma także spółkę zależną i magazyn w Czechach, sprzedaż prowadzi w ponad 30 krajach Europy.
W 2022 roku raczej nie planujemy uruchamiania nowych filii za granicą, ale się zdarzy szansa na inwestycję, która z punktu widzenia spółki będzie miała sens, to też tego nie wykluczamy.
Wiceprezes Zarządu Auto Partner SA - Piotr Janta
W związku z agresją Rosji na Ukrainę od początku wybuchu konfliktu Grupa Auto Partner wstrzymała współpracę z rynkiem rosyjskim oraz białoruskim. Eksport w 2021 r. wynosił:
Na działanie spółki ma wpływ otoczenie rynkowe. W Polsce jest to wzrost liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w 2021 r. o 4,3%, czyli 446,6 tys. sztuk (dane ACEA) oraz wzrost cen samochodów używanych – ceny samochodów w wieku do trzech lat wzrosły o 22% w stosunku do stycznia 2021 r. (dane AAAAuto). Średni wiek importowanego samochodu osobowego to ponad 12,6 lat (IBRM Samar).
Długie oczekiwanie na nowe samochody i przyrost samochodów używanych na rynku to dobra wiadomość dla warsztatów samochodowych.
W warsztatach jest spory ruch. Dodatkowo, mamy na drogach obecnie dużo samochodów, które przyjechały z Ukrainy i one również będą serwisowane w Polsce.
- Piotr Janta
Europa zmaga się od dłuższego czasu z zakłóconym łańcuchem dostaw i brakiem półprzewodników, a teraz dodatkowo z utrudnionym dostępem do części surowców z powodu inwazji Rosji na Ukrainę. Czy ta sytuacja ma wpływ na dostępność części zamiennych w filiach Auto Partner SA?
Zakłócenia w łańcuchach dostaw półprzewodników, z czym zmagają się producenci samochodów, nie przekładają się na rynek części zamiennych. Jesteśmy w tej dobrej sytuacji, że mamy „długi” magazyn i wielu dostawców. Na tym wygrywamy, bo nawet jeśli któryś z naszych dostawców ma opóźnienie w dostawie, to np. w asortymencie klocków hamulcowych mamy 6 czy 7 dostawców. Dla naszych klientów utrudnienia w dostępie do części zamiennych w filiach nie istnieją. W skrajnej sytuacji klient może nie kupi klocków hamulcowych marki „x”, ale na pewno kupi markę „y”.
- Piotr Janta
Jeśli chodzi o Europę, obecnie 569 samochody przypadają na 1000 mieszkańców w Unii Europejskiej (ACEA). Odnotowano jednak spadek liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w 2021 r. o 2,4%, czyli 9,7 mln sztuk. Przeciętny wiek samochodu osobowego to 11,8 lat (ACEA). Wzrost cen samochodów używanych o prawie 20% w ciągu ostatniego roku (AutoScout24).
Grafiki: Auto Partner SA