Wiele używanych aut dostępnych na rynku miało w przeszłości jakąś kolizję lub stłuczkę. Pojazdy, które doznały poważnych uszkodzeń lub były źle naprawiane, mogą stanowić zagrożenie na drodze. Dodatkowo, ich wartość jest dość niska, ponieważ w niektórych przypadkach nadają się jedynie do kasacji.
Zgodnie z najnowszymi danymi firmy carVertical, 62% pojazdów sprawdzanych na platformie w Polsce w bieżącym roku miało zarejestrowane różne formy uszkodzeń. Z uwagi na to, że nie wszystkie rodzaje uszkodzeń wpływają na zdolność do prowadzenia oraz bezpieczeństwo jazdy, eksperci z firmy postanowili przeprowadzić badanie w celu oszacowania ryzyka związanego z zakupem poważnie uszkodzonego pojazdu.
Naprawa poważnie uszkodzonego samochodu może nie być opłacalna
Z badania przeprowadzonego przez carVertical wynika, że 2,2% wszystkich uszkodzonych aut, które zostały sprawdzone w Polsce w latach 2020-2024, brało udział w poważnym wypadku drogowym.
Poważne kolizje drogowe definiuje się jako zdarzenia, w których wartość strat przekracza 50% wartości pojazdu. Dla samochodu klasy ekonomicznej, połowa wartości może wynosić około 10 000 euro, podczas gdy w przypadku luksusowych pojazdów szkody mogą osiągać dziesiątki tysięcy euro.
Z danych carVertical wynika, że aż 85,6% wszystkich uszkodzonych samochodów zarejestrowanych w Polsce miało uszkodzenia, których naprawa została wyceniona na 20% lub mniej wartości pojazdu.
Choć prawdopodobieństwo zakupu pojazdu po poważnym uszkodzeniu jest relatywnie niskie, nabycie takiego auta może wiązać się z istotnymi problemami. Wady, które ujawnią się po pewnym czasie, mogą sprawić, że naprawy staną się nieopłacalne.
Matas Buzelis, dyrektor ds. komunikacji w carVertical i ekspert motoryzacyjny, Fot. carVertical
„Często po uszkodzeniu samochodu kierowcy decydują się na wypłatę ubezpieczenia, tanią naprawę i sprzedaż. Niestety, taki samochód może przynieść znaczące straty finansowe nowemu właścicielowi. Ważne jest również, aby pamiętać, że jazda nim może być niebezpieczna”– mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny carVertical.
Po czym poznać mocno uszkodzony pojazd?
Nawet gdy samochód przeszedł przez wypadek i doznał poważnych uszkodzeń, nie zawsze jego los kończy się na złomowisku. Starannie przeprowadzona naprawa w autoryzowanym serwisie może przywrócić mu pełną funkcjonalność. Każdy przypadek należy jednak oceniać indywidualnie, aby ustalić, czy renowacja uszkodzonego pojazdu jest opłacalna. Kupujący bez doświadczenia w ocenie stanu technicznego aut może mieć trudności z dostrzeżeniem śladów naprawy, a jeśli je zauważy, niekoniecznie potrafi ocenić, czy naprawa została przeprowadzona profesjonalnie.
Z tego względu kierowcy powinni dokładnie zbadać historię potencjalnych zakupów. Takie informacje ujawnią, co było uszkodzone oraz w jakim zakresie. Raport historyczny może być również cennym narzędziem w negocjacjach, umożliwiając kupującym przedstawienie sprzedającemu informacji o uszkodzeniach i uzyskanie korzystniejszej ceny.
Warto pamiętać, że czasami samochód mógł ulec wypadkowi wiele lat temu i od tego czasu zmieniać właścicieli. Nie każdy sprzedawca ma pełną wiedzę o historii pojazdu, a nawet jeśli jest uczciwy, może oferować „ryzykowny” egzemplarz.
„Raport historii pojazdu pozwala dowiedzieć się, które części pojazdu zostały uszkodzone i ile szacunkowo kosztowały naprawy. Informacje te można udostępnić centrum serwisowemu, aby mechanicy zweryfikowali sposób naprawy konkretnych podzespołów”– mówi Buzelis.
Największe ryzyko na autach z importu
Samochody importowane do Polski z zagranicy wiążą się z dodatkowymi zagrożeniami. Często zdarza się, że są one przywożone do kraju po poważnych wypadkach, a następnie naprawiane w sposób ekonomiczny i sprzedawane jako wolne od wad.
Z danych przedstawionych przez firmę carVertical wynika, że 5,2% uszkodzonych pojazdów w Niemczech miało uszkodzenia przekraczające 50% ich wartości, co sugeruje, że co dwudziesty samochód może przynieść kłopoty nowym właścicielom. W Szwecji ten odsetek wynosi 2,5%, we Włoszech – 4,8%, a w Hiszpanii – 2,5%.
71,7% samochodów z historią uszkodzeń w Niemczech miało naprawy dotyczące 20% lub mniej ich wartości, w Szwecji wskaźnik ten wynosi 83,5%, we Włoszech – 79,5%, a w Hiszpanii – 85,6%.