Grupa Audi osiągnęła solidne wyniki w roku finansowym 2024 pomimo trudnych warunków rynkowych. Prezes firmy zapowiada wzmacnienie pozycji w Chinach.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy przychody Audi wyniosły 64,5 miliarda euro, zysk operacyjny 3,9 miliarda euro, a marża operacyjna 6 procent. Przepływy pieniężne netto osiągnęły wartość 3,1 miliarda euro. Audi będzie kontynuować rozwój w 2025 roku – model po modelu. Do końca roku firma będzie posiadać najmłodsze portfolio produktów w swoich segmentach rynkowych.
„Globalne zmiany gospodarcze i zaostrzona konkurencja międzynarodowa stawiają przed Audi i całą branżą poważne wyzwania. Stawiamy czoła tej rzeczywistości z odwagą do przełamywania barier i z zaufaniem do naszych tradycyjnych mocnych stron” – mówi prezes Audi Gernot Döllner.
W 2024 roku firma stworzyła ku temu solidne podstawy i osiągnęła pierwsze ważne cele. „W 2025 roku będziemy konsekwentnie podążać drogą odnowy. Skupiamy się na odświeżeniu naszej oferty poprzez wprowadzenie licznych nowych modeli. Przykładamy także szczególną wagę do naszej obecności na kluczowych rynkach Chin i Ameryki Północnej. Jednocześnie intensywnie pracujemy nad usprawnieniem struktur w całej firmie, aby szybciej wprowadzać innowacje na rynek” – dodaje prezes Audi.
Aby zapewnić przyszłość i konkurencyjność niemieckich zakładów, zarząd Audi i rada zakładowa (reprezentująca pracowników firmy) wypracowały wspólne porozumienie. Cel jest jasny: zwiększenie wydajności, tempa pracy i zdolności dostosowawczych w Ingolstadt i Neckarsulm. W ramach porozumienia Audi wydłuża gwarancje zatrudnienia do 31 grudnia 2033 roku, zmniejsza koszty pracownicze i dostosowuje niemieckie zakłady do sprawnego przejścia na napędy elektryczne.
Trudne warunki gospodarcze, zaostrzona konkurencja rynkowa i w niektórych przypadkach ograniczone możliwości produkcyjne wpłynęły na wyniki sprzedaży w ubiegłym roku. Łącznie Grupa Marek Progressive, w skład której wchodzą Audi, Bentley, Lamborghini i Ducati, sprzedała 1 692 548 (2023: 1 918 912) samochodów i 54 495 (2023: 58 224) motocykli. Liczba sprzedanych modeli marki Audi spadła o 11,8 procent do 1 671 218. W tej liczbie mieści się 164 480 samochodów w pełni elektrycznych (-7,8 procent).
Dzięki licznym nowym modelom elektrycznym oraz nowej generacji oszczędnych pojazdów z silnikami spalinowymi i hybryd ładowanych z gniazdka, Audi przygotowuje się na przyszłość, dążąc do stworzenia w pełni elektrycznej gamy modelowej. W latach 2024-2025 Audi będzie odświeżać swoją ofertę, wprowadzając ponad 20 nowych modeli, z których połowa będzie w pełni elektryczna. Do końca roku firma będzie mogła pochwalić się najmłodszą ofertą wśród konkurentów.
W 2025 roku główny nacisk zostanie położony na odświeżenie dwóch ważnych serii modelowych: A6 i Q3. Na początku miesiąca Audi zaprezentowało A6 Avant jako pierwszy model rodziny A6; kolejne będą zaprezentowane wkrótce. Nowe Audi Q3 zadebiutuje latem 2025 roku. Audi rozpoczęło już działania w zakresie produkcji samochodów hybrydowych pod koniec 2024 roku, wprowadzając modele A3 Sportback TFSI e i A3 allstreet TFSI e. Do końca 2025 roku gamę wzbogaci łącznie dziesięć nowych modeli hybrydowych plug-in.
Audi rozwija również plany działania dopasowane do specyfiki poszczególnych rynków. Firma zamierza umocnić swoją pozycję szczególnie w Stanach Zjednoczonych, drugim co do wielkości rynku motoryzacyjnym na świecie, wprowadzając dziesięć nowych modeli i kolejne udoskonalenia pojazdów do końca przyszłego roku. Model Audi Q6 e-tron został już wprowadzony na rynek amerykański, a w 2025 roku dołączy do niego A6 e-tron oraz nowe generacje popularnych modeli z silnikami spalinowymi: Q5, A5 i A6.
W Chinach Audi udoskonaliło swoją ofertę we współpracy z dwoma partnerami – FAW i SAIC – i sukcesywnie poszerza wybór produkowanych na miejscu modeli elektrycznych. Wspólnie z FAW, Audi rozpoczęło produkcję modelu Audi Q6L e-tron w nowo wybudowanym zakładzie Audi FAW NEV Company w Changchun pod koniec 2024 roku. Kolejne modele przeznaczone specjalnie na rynek chiński będą tam produkowane od połowy 2025 roku. Audi współpracuje również z SAIC w celu opracowania inteligentnych i połączonych pojazdów elektrycznych specjalnie dla rynku chińskiego.
Wynik finansowy Grupy Audi za rok obrotowy 2024 wyniósł 1 097 milionów euro (2023: 1 423). Obejmuje to 651 milionów euro z działalności w Chinach (2023: 915). Zysk po opodatkowaniu wyniósł 4 189 milionów euro (2023: 6 260). Przepływy środków pieniężnych wyniosły 3 072 miliony euro (2023: 4 740). Ten spadek wynika z niższych zysków i niekorzystnych zmian w kapitale obrotowym w roku sprawozdawczym.
Przychody Grupy Audi osiągnęły 64 532 miliony euro (-7,6 procent) w roku finansowym 2024. Oprócz spadku sprzedaży, wpłynęły na to częściowo liczne zmiany modeli i wprowadzenie nowych produktów, które dopiero z czasem przełożą się na przychody i zyski. Udział przychodów zgodnych z taksonomią UE wyniósł 10,2 procent (2023: 16,3 procent).
Zysk operacyjny Grupy Audi wyniósł 3 903 miliony euro w 2024 roku (2023: 6 280 milionów euro). Kwota ta uwzględnia koszty związane z zakończeniem produkcji w zakładzie w Brukseli. Marża operacyjna wyniosła 6,0 procent (-3,0 procent).
Audi dzieli się zyskami z pracownikami, doceniając ich wysiłek w trudnym roku 2024. Dla wykwalifikowanego pracownika w niemieckich zakładach udział w zyskach Audi w 2024 roku wynosi 5 310 euro (2023: 8 840). Zasady podziału zysków określa umowa zbiorowa, uwzględniająca między innymi zysk operacyjny.
Bentley sprzedał 10 643 pojazdy w roku finansowym 2024 (2023: 13 560). Przychody wyniosły 2 648 milionów euro (2023: 2 938). Marża operacyjna wyniosła 14,1 procent, przy zysku operacyjnym 373 miliony euro (2023: 589).
Lamborghini nadal utrzymywało pozytywny trend z ostatnich lat, sprzedając 10 687 samochodów w okresie sprawozdawczym (2023: 10 112), co oznacza wzrost o 5,7 procent w porównaniu z wysokim wynikiem z poprzedniego roku. Przychody wzrosły o 16,2 procent do 3 095 milionów euro. Zysk operacyjny wzrósł o 15,5 procent do 835 milionów euro. Marża operacyjna wynosząca 27,0 procent była porównywalna z rokiem poprzednim (2023: 27,2 procent).
Ducati sprzedało w ubiegłym roku 54 495 motocykli (2023: 58 224). Przychody wyniosły 1 003 miliony euro (2023: 1 065). Zysk operacyjny wyniósł 91 milionów euro, co jest wynikiem poniżej poziomu rekordowego roku 2023 (112 milionów euro), podczas gdy marża operacyjna osiągnęła 9,1 procent (2023: 10,5 procent).
„W trudnym otoczeniu, przy zaostrzonej konkurencji i spowolnionej gospodarce, utrzymaliśmy Audi na właściwym kursie w 2024 roku i zakończyliśmy rok na solidnych podstawach finansowych. Jednak przed nami wciąż trudna droga. Aby trwale osiągać nasze cele w zakresie rentowności, będziemy nadal konsekwentnie zmieniać naszą firmę. Usprawniamy struktury i procesy oraz ograniczamy złożoność tam, gdzie to możliwe. Dzięki Programowi Wydajności 14 tworzymy podstawy dla niezbędnych inwestycji dziś i w przyszłości oraz zabezpieczamy naszą rentowność” – mówi dyrektor finansowy Jürgen Rittersberger.
Audi przewiduje, że rok 2025 będzie kolejnym trudnym rokiem finansowym w środowisku, które nadal będzie niestabilne i wymagające. Firma prognozuje, że światowy wzrost gospodarczy w 2025 roku będzie nieco słabszy w porównaniu z rokiem 2024. Przy założeniu niewielkiego wzrostu gospodarczego Grupa Audi planuje osiągnąć przychody w przedziale od 67,5 do 72,5 miliarda euro w roku finansowym 2025. Marża operacyjna ma wynieść między 7 a 9 procent. Firma szacuje przepływy środków pieniężnych w zakresie od 3 do 4 miliardów euro. Skutki finansowe zawartego porozumienia są obecnie wciąż analizowane i dlatego nie zostały tutaj uwzględnione.
Źródło: Audi
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: