Audi publikuje raport dotyczący jazdy autonomicznej

person Adrian Januszkiewicz 26/09/2019

Inicjatywa „&Audi” przeprowadziła wywiady z grupą 21 tysięcy osób dotyczące ich spojrzenia na jazdę autonomiczną.

Od podejrzliwego kierowcy, do zaawansowanego technicznie pasażera: Audi, na podstawie przeprowadzonego w internecie reprezentatywnego badania pt. “The Pulse of Autonomous Driving – puls autonomicznej jazdy”, stworzyło typologię użytkownika samochodów autonomicznych.

 

W kontekście inicjatywy “&Audi”, firma zajmująca się mobilnością Audi we współpracy z instytutem badań rynkowych Ipsos, przeprowadziła wywiady z grupą 21 tysięcy osób w dziewięciu krajach na trzech kontynentach. Wyniki badania wskazują, że autonomicznie jeżdżących samochodów najbardziej wyczekują ludzie młodzi, dobrze wykształceni i dobrze zarabiający, “trendsetterzy” i “technicznie zaawansowani”.

 

Wśród “kierowców podejrzliwych”, którzy zazwyczaj są starsi i mają niższy poziom dochodów i wykształcenia, dominuje na tym polu sceptycyzm. “Niezbyt ufający co do kwestii bezpieczeństwa” korzystaliby z autonomicznej jazdy tylko wtedy, gdy inni zdobędą odpowiednie tu doświadczenie. Największą grupę użytkowników stanowią “współ-kierowcy o otwartych umysłach”, którzy są zasadniczo otwarci na autonomiczną jazdę, o ile w dowolnym momencie będą mogli przejąć kontrolę nad pojazdem.

To badanie jest czymś więcej niż tylko mile widzianym dodatkiem do naszej wiedzy na temat zjawiska autonomicznej jazdy. Jest to niezbędny krok na drodze podejmowania wszelkich decyzji politycznych i prawnych, a także różnych strategii w zakresie badań i rozwoju oraz strategii biznesowych, które mają być proaktywne i świadome w dostarczaniu lepszego świata. dr Luciano Floridi, profesor filozofii i etyki informacji oraz dyrektor Digital Ethics Lab na Uniwersytecie w Oksfordzie, członek sieci naukowej inicjatywy "&Audi"

 

Audi prowadzi badania w zakresie społecznej akceptacji autonomicznej jazdy samochodem już od roku 2015. W ramach ostatniego badania sprawdzano, w jaki sposób racjonalne argumenty, emocje, wartości i style życia kształtują postawy wobec autonomicznej jazdy. Rezultatem jest triada składająca się z krajobrazu emocjonalnego, wskaźnika gotowości człowieka i typologii użytkownika.

Duża ciekawość, ale również obawy związane z samochodami autonomicznymi

Emocjonalny krajobraz autonomicznej jazdy tworzy zróżnicowany obraz. Z jednej strony, na arenie międzynarodowej istnieje duże zainteresowanie (82%) i ciekawość (62%) co do jazdy autonomicznej. W tym nowym rozwiązaniu technicznym respondenci dostrzegają potencjał dla jednostek i społeczeństwa: od łatwiejszego dostępu do mobilności (76%) i większej wygody (72%), do większego bezpieczeństwa (59%). Ponad połowa respondentów chciałaby przetestować autonomiczną jazdę samochodem.

Z drugiej strony istnieją również wyraźne obawy, przede wszystkim obawa przed utratą kontroli nad pojazdem (70% i nieuniknione ryzyko związane z utratą wartości rezydualnej (66%). 41 procent respondentów jest nieufnych co do technologii, a około jedna trzecia (38%) jest zaniepokojona jej wprowadzaniem. Największa skłonność do przekazywania systemowi kontroli nad pojazdem dotyczy sytuacji autonomicznego parkowania i korków na autostradach. Poziom wiedzy na temat jazdy autonomicznej wydaje się być niski: tylko osiem procent twierdzi, że jest w stanie powiedzieć coś na ten temat.

Euforia wśród mieszkańców Chin, ludzi młodych i osób dobrze zarabiających

Human readiness index – wskaźnik gotowości człowieka (HRI), daje wgląd w to, w jaki sposób stosunek badanych do autonomicznego prowadzenia pojazdu odnosi się do socjodemografii. Wyniki pokazują, że im młodsi są respondenci i im wyższy jest ich poziom wykształcenia i dochodów, tym bardziej pozytywny jest ich stosunek do autonomicznej jazdy. Widoczne są również różnice pomiędzy krajami, w których badania przeprowadzono. Chińczycy (HRI +5,1) są euforyczni, ponadprzeciętnie pozytywnie do autonomicznej jazdy nastawieni są też Koreańczycy z Korei Południowej (HRI +1,2). W Europie liderem w tej dziedzinie są Hiszpanie i Włosi (w obu przypadkach HRI +0,7). Niemcy i Francuzi są stosunkowo ostrożni (oba HRI -0,7), podobnie jak Amerykanie, Japończycy i Brytyjczycy (wszystkie HRI -0,9). HRI, posługując się skalą od -10 do +10, łączy w sobie dane dotyczące wiedzy na ten temat, zainteresowania, emocji i gotowości do używania samochodów autonomicznych.

Podejście do jazdy autonomicznej związane jest ze stylem życia

Badając podejścia wobec autonomicznej jazdy w kontekście życia ludzi, typologia użytkownika wskazuje, że istnieją tu znaczące różnice. Na podstawie analizy określono pięć typów użytkowników. “Podejrzliwy kierowca” lubi trzymać się tego, co już istnieje i korzystałby z autonomicznej jazdy tylko wtedy, gdyby została w pełni umocowana prawnie i zwyczajowo. Również “niezbyt ufający co do kwestii bezpieczeństwa” mają w dużej mierze powściągliwe podejście do jazdy autonomicznej. Uważają, że samochody autonomiczne, zanim zostaną dopuszczone do ruchu drogowego, powinny być najpierw przez wiele lat testowane. “Współ-kierowcy o otwartym umyśle” dostrzegają korzyści płynące z techniki i pragną, by biznes, nauka i rozwiązania polityczne stały się na tyle skuteczne, by bezpiecznie wprowadzić autonomiczne auta na drogi. “Trendsetterzy o wysokim statusie życia” są do samochodów autonomicznych nastawieni entuzjastycznie, ponieważ w ten sposób mogą zademonstrować swój postępowy styl życia. “Pasażer zaawansowany techniczne” ufa technologii i chce, aby została ona wprowadzona na całym świecie.

Zautomatyzowana i autonomiczna jazda ma ogromny potencjał by gruntownie udoskonalić naszą mobilność. Na drodze ku temu celowi, obok rozwoju technicznego, decydujące znaczenie ma przekonanie ludzi. Badanie to daje nam zróżnicowane spojrzenie na to, jakie są poglądy ludzi w odniesieniu do autonomicznej jazdy i jak możemy ustalić w społeczeństwie odpowiednie oczekiwania wobec nowych technologii. Thomas Müller szef Działu Zautomatyzowanej Jazdy w Audi

 

 

Źródło: Audi

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl