Audi połączone z sygnalizacją świetlną w Düsseldorfie | MOTOFAKTOR

Audi połączone z sygnalizacją świetlną w Düsseldorfie

person Adrian Januszkiewicz 29/01/2020

Audi uruchamia w Düsseldorfie swój projekt połączenia z sygnalizacją świetlną w mieście - Audi Ampelinformation.

Na usługę Audi Ampelinformation składają się dwie funkcje: doradca optymalizacji prędkości przed zielonym światłem (Green Light Optimized Speed Advisory – GLOSA) i „czas do zielonego” (Time-to-Green). GLOSA oblicza i doradza odpowiednią prędkość, tak by kierowca złapał „zieloną falę”. Funkcja wskazuje np. obowiązujące ograniczenie prędkości, dzięki któremu kierowca dojedzie do kolejnych świateł na zielonym.

 

Prowadzący samochody nie muszą niepotrzebnie przyspieszać, nie są zestresowani i jeżdżą bezpieczniej. GLOSA może również zasugerować stopniowe zmniejszanie prędkości na około 250 metrów przed sygnalizacją świetlną, tak by kierowca Audi i samochody jadące za nim dotarły do skrzyżowania, gdy światła zmienią się na zielone. Redukuje to nieefektywny ekonomicznie ruch uliczny.

 

Jeśli zatrzymanie się na czerwonym świetle jest jednak nieuniknione, zegar odlicza sekundy, które pozostały do następnej fazy światła zielonego (Time-to-Green). Kierowca może się więc na chwilę zrelaksować, zdjąć nogę z pedału gazu i zaoszczędzić w ten sposób paliwo. Z wielu badań wynika, że dzięki połączeniu w sieć samochodu i sygnalizacji świetlnej, kierowcy przemieszczają się po mieście efektywniej. W ramach projektu pilotażowego Audi było w stanie zredukować zużycie paliwa o ok. 15%.

Uruchamiając usługę Audi Ampelinformation chcemy poprawić wygodę kierowców, zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego i zachęcić do oszczędnego stylu jazdy – wszystko z myślą o przyszłości. By to zrobić, musimy dokładnie przewidzieć, jak będą zachowywały się światła w ciągu najbliższych dwóch minut. Dokładne prognozy są tu jednak największym wyzwaniem. Większość sygnalizatorów reaguje zmiennie na natężenie ruchu i stale dostosowuje odstępy czasu, w jakich przełączają się między czerwonym a zielonym. Andre Hainzlmaier szef działu rozwoju aplikacji, usług połączonych i Smart City w Audi

 

Audi i jego partner technologiczny w tym projekcie, firma Traffic Technology Services (TTS), opracowały złożony algorytm analityczny, który z trzech źródeł: z programu sterującego sygnalizacją świetlną; z danych komputera rejestrującego ruch drogowy w czasie rzeczywistym na podstawie obrazów z kamer ulicznych, detektorów zatopionych w nawierzchni drogi, danych o nadjeżdżających autobusach i tramwajach oraz z przycisków, które naciskają piesi; jak również z danych historycznych, oblicza dokładne prognozy. Algorytm prognozowania stale się udoskonala i uczy się, jak np. natężenie ruchu drogowego zmienia się w porannym szczycie lub w południe, gdy dzieci opuszczają przedszkola i szkoły.

Decydującą rolę w optymalizacji prognoz sygnalizacji świetlnej ma flota pojazdów Audi.

Samochody przy przekraczaniu sygnalizacji świetlnej wysyłają anonimowe dane na serwer Audi, który sprawdza, czy rzeczywiste wskazania odpowiadają prognozowanym danym. Dopiero potem informacja o światłach jest usuwana z wyświetlacza w samochodzie. Andre Hainzlmaier

 

W przyszłości również miasta będą otrzymywać użyteczne informacje o swojej infrastrukturze sygnalizacji świetlnej. Dane te pokazują na przykład, czy samochody zatrzymują się nietypowo często na danym skrzyżowaniu lub czy średni czas oczekiwania jest stosunkowo długi.

Zebrane dane agregujemy w raporty, które udostępnimy władzom miasta. Dzięki temu sygnalizacja świetlna może być bardziej efektywna, a ruch bardziej płynny. Andre Hainzlmaier

 

Projekt Audi Ampelinformation miał swą premierę w roku 2016 w Las Vegas. Dziś usługi V2I dostępne są dla ponad 10 tysięcy skrzyżowań w Ameryce Północnej, w tym dla 2000 na Manhattanie w Nowym Jorku i dla ok. 1600 w okolicach Waszyngtonu. Audi jest pierwszym na świecie producentem samochodów łączącym swoje seryjnie produkowane modele z uliczną sygnalizacją świetlną.

 

Usługa Audi Ampelinformation dostępna jest w modelach Audi e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 i Q8 wyprodukowanych od połowy lipca 2019 (rok modelowy 2020). Warunkami wstępnymi jej aktywacji jest posiadanie na pokładzie samochodu pakietu Audi connect Navigation & Infotainment oraz funkcji rozpoznawania znaków drogowych na podstawie obrazów pozyskiwanych z kamery.

 

Źródło: Audi

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).