Audi liderem patentów napędów elektrycznych | MOTOFAKTOR

Audi liderem patentów napędów elektrycznych

person Adrian Januszkiewicz 17/07/2020

Dzięki wysiłkom inżynierów z Działu Rozwoju Technicznego Audi jest liderem w zakresie wniosków patentowych na elektryczne układy napędowe w Niemczech.

Dokładnie 50 lat temu, w roku 1970, Dział Rozwoju Technicznego wprowadził się do pomieszczeń w zupełnie nowych budynkach koncernu na północnych peryferiach Ingolstadt. Od tamtego momentu kompleks ten systematycznie się rozrasta. W tej chwili, tylko w zakładach w Ingolstadt, nad badaniami i rozwojem marki pracuje prawie 10 000 techników i inżynierów.

 

Wraz z prawie dwoma tysiącami pracowników TE w Neckarsulm oraz ze specjalistami z Győr, Pekinu i San José Chiapa, z dużym powodzeniem tworzą laboratorium innowacji czterech pierścieni. Ilość złożonych wniosków patentowych jest jednym z punktów odniesienia, gdy rozpatrujemy możliwości innowacyjne marki Audi.

Ile wniosków patentowych składa Audi w ciągu jednego roku?

W roku 2019 złożono ponad 1200 wniosków patentowych. Innymi słowy: ponad trzy dziennie, wliczając weekendy i święta. Tematyka i ukierunkowanie patentów zmieniają się wraz ze zmianami w świadomości społecznej. We wcześniejszych latach główny nacisk kładziono na pomysły i wynalazki z dziedziny podwozi, konwencjonalnej techniki silnikowej i skrzyń biegów.

 

Obecnie na czele listy znajdują się digitalizacja i mobilność elektryczna. Łącznie, koncern z Ingolstadt posiada obecnie w skali globalnej około 13 000 rodzin patentów, co odpowiada liczbie około 23 000 indywidualnych patentów i wniosków patentowych. Do realizacji złożonych procedur Audi zatrudnia wyspecjalizowanych rzeczników patentowych.

Chronimy pomysły i wynalazki naszych inżynierów, a tym samym naszą "Przewagę Dzięki Technice". Jama Askaryar rzecznik patentowy odpowiedzialny za napędy elektryczne i hybrydowe

Audi AG liderem złożonych wniosków patentowych w Niemczech, jeśli chodzi o napędy elektryczne

Podczas gdy wielu konkurentów kupuje technologie napędu elektrycznego, Audi na wielu polach rozwija ją samodzielnie. Jako najbardziej innowacyjna marka segmentu premium, Audi jest liderem w zakresie wniosków patentowych na elektryczne układy napędowe w Niemczech. Dowodzą tego również statystyki: według analizy Niemieckiego Urzędu Patentów i Znaków Towarowych oraz Europejskiego Urzędu Patentowego (EPO), w 2019 r. tylko w Niemczech zgłoszono łącznie 660 patentów, które weszły do produkcji.

 

Wnioski te dotyczą wyłącznie pojazdów z elektrycznym układem napędowym. To o 42% więcej niż w roku 2017. Audi jest tu zdecydowanym liderem: koncern z Ingolstadt złożył 57 wniosków patentowych dotyczących hybrydowych układów napędowych typu “plug-in” oraz w pełni elektrycznych modeli Audi e-tron.

To jest nasza "Przewaga Dzięki Technice" ukazująca wielkiego ducha innowacyjności naszych inżynierów. Roman Straßer kierownik działu rozwoju, elektroniki i systemów ładowania

 

Czołowa pozycja Audi w dziedzinie pomysłów i wynalazków, znajduje odbicie nie tylko we wnioskach składanych do Urzędu Patentowego. W roku 2020, renomowane Center of Automotive Management (CAM) ogłosiło Audi zdobywcą nagrody AutomotiveINNOVATIONS w kategorii napędów alternatywnych.

Przykłady wniosków patentowych, które weszły do regularnej produkcji

Dwóch inżynierów Audi wynalazło nową metodę obsługi w pełni elektrycznych modeli Audi e-tron. Ich wynalazek polegający na predyktywnym zasilaniu tych pojazdów za pomocą inteligentnej i innowacyjnej elektroniki mocy, zwiększa dynamikę jazdy. Jednocześnie minimalizuje zużycie energii elektrycznej poprzez “przewidywanie” pożądanych poleceń i ich inicjowanie z wyprzedzeniem.

 

Patenty Audi znajdują swe zastosowanie również w dziedzinie mechaniki płynów. Innymi słowy – wykorzystania fizycznego przepływu płynów, na przykład do efektywnego chłodzenia wirnika w silniku elektrycznym. Standardowo, ciepło jest odprowadzane na zewnątrz. Audi robi to dodatkowo za pomocą płynu chłodzącego i inteligentnych kanałów chłodzących bezpośrednio w rdzeniu wirnika – od wewnątrz. Złożony proces technologiczny polegający na montażu poszczególnych płyt wirnika skutkuje wyjątkowo wydajnym jego chłodzeniem.

 

Innym przykładem pomysłowości w zakresie e-mobilności w Audi, jest opatentowane rozwiązanie pozwalające na absorpcję zjawiska gwałtownego wciskania pedału gazu, co pozwala na uniknięcie zmiany obciążenia z trybu przyspieszania na tryb zwalniania. Osiąga się to poprzez kompleksową filtrację zachowania się pojazdu podczas jazdy, która uwzględnia i optymalizuje wszystkie parametry: od życzenia kierowcy, do aktualnego rozkładu momentu obrotowego między obiema osiami i wszystkimi czterema kołami.

Czołowe rozwiązania techniczne z historii Audi

Szybki, stały napęd na cztery koła quattro, był i długo pozostanie przykładem “Przewagi Dzięki Technice”. Dzięki technice napędu na cztery koła zaprezentowanej podczas Genewskiej Wystawy Motoryzacyjnej w roku 1980, Audi zrewolucjonizowało nie tylko przemysł samochodowy, ale również sporty motorowe. Prezentację quattro poprzedziły trzy lata prac rozwojowych.

 

Wiele innych patentów i innowacji opracowanych przez markę z czterema pierścieniami w logo przez lata kształtowało motoryzację. Dla przykładu: Audi Space Frame (ASF) zaprezentowana na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie IAA w roku 1993. W tej konstrukcji nadwozia Audi A8, stosowaną wcześniej stal zastąpiło aluminium. Zasada lekkiej konstrukcji wymyślona przez inżynierów Audi, jest po dziś dzień ciągle rozwijana.

 

Najnowsze Audi A8 łączy nawet w sobie elementy konstrukcyjne będące mixem czterech różnych materiałów: aluminium, stali, magnezu i tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym CFRP. Wynoszą one cztery pierścienie na zupełnie nowy poziom w tworzeniu konstrukcji wielomateriałowych.

 

Źródło: Audi

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).