Audi kontra Polcar – jest wyrok | MOTOFAKTOR

Audi kontra Polcar - jest wyrok

W 2020 roku koncern Audi pozwał Andrzeja Senkowskiego, właściciela firmy Polcar PPH, żądając zakazu importu i sprzedaży atrap chłodnicy. Miały one bowiem miejsce w kształcie logo do zamocowania właściwego logotypu Audi.

15/01/2025

Audi argumentowało, że atrapy wykorzystywały ich znak towarowy – cztery przecinające się pierścienie. W rzeczywistości na grillach znajdowały się jedynie wytłoczone kontury z otworami montażowymi na emblemat marki, co nie stanowiło bezpośredniego użycia logo Audi. Polcar podkreślił, że podobne rozwiązania stosują inni producenci samochodów, którzy nie wnoszą podobnych roszczeń. Dodatkowo, sporne atrapy były przeznaczone do starszych modeli Audi, dla których producent nie oferuje już oryginalnych części.

Działania Audi zostały odebrane jako próba obejścia Klauzuli Napraw, obowiązującej w Polsce od 2007 roku, która chroni rynek części zamiennych przed monopolizacją przez producentów. Klauzula ta pozwala właścicielom pojazdów na zakup tańszych zamienników zamiast drogich części oryginalnych z autoryzowanych serwisów.

Choć w 2024 roku Parlament Europejski przyjął zmodyfikowaną Klauzulę Napraw, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w 2022 roku wskazał, że spór dotyczy użycia znaku towarowego, a klauzula ta nie obejmuje kwestii ochrony znaków towarowych. Ostateczna ocena została pozostawiona polskiemu sądowi.

Sąd Okręgowy w Warszawie uznał, że w sytuacji, gdy konsumenci wiedzą, że części są alternatywne, sprzedaż grillów przez Polcar nie narusza funkcji znaku towarowego Audi. Podkreślono, że celem Polcaru było zapewnienie dostępu do części zamiennych, szczególnie w przypadku, gdy Audi nie dostarcza części do starszych modeli.

Sąd zwrócił uwagę, że starsze samochody Audi w Polsce są wciąż powszechne, a ich użytkowanie, mimo niższych standardów emisji, generuje mniejszy ślad węglowy niż produkcja nowych aut.

Równolegle Audi zainicjowało postępowanie karne, zarzucając Polcarowi obrót towarami z podrobionym znakiem towarowym. Jednak sądy karne obu instancji uniewinniły Andrzeja Senkowskiego, a w 2024 roku Sąd Najwyższy oddalił kasację Audi, uznając ją za bezzasadną. Ostatecznie sądy orzekły zwrot zatrzymanych przez Urząd Celny atrap.

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google

Źródło: Polcar