ASO vs. warsztat niezależny | MOTOFAKTOR

ASO vs. warsztat niezależny

Autoryzowane stacje obsługi muszą spełnić szereg wymagań stawianych przez producentów samochodów. Chodzi miedzy innymi o konkretnie wyposażenie serwisu, szkolenie personelu czy sposób ekspozycji pojazdów. To generuje koszty, a na rynku trzeba być konkurencyjnym, aby nie stracić klientów. O specyfice prowadzenia ASO rozmawiamy z Pauliną Kit z Grupy Cichy-Zasada, która jest dystrybutorem samochodów z Grupy Volkswagen.

Autoryzowane stacje obsługi muszą spełnić szereg wymagań stawianych przez producentów samochodów. Chodzi miedzy innymi o konkretnie wyposażenie serwisu, szkolenie personelu czy sposób ekspozycji pojazdów. To generuje koszty, a na rynku trzeba być konkurencyjnym, aby nie stracić klientów. O specyfice prowadzenia ASO rozmawiamy z Pauliną Kit z Grupy Cichy-Zasada, która jest dystrybutorem samochodów z Grupy Volkswagen.

1. Maciej Blum: Wymagania stawiane wszystkim serwisom stale rosną. Wynika to z faktu coraz większej "informatyzacji" samochodów oraz stosowanych w nich zabezpieczeń. Rynek niezależny funkcjonuje dość dobrze, więc pod względem serwisowania istnieje konkurencja. Co serwis ASO taki, jak Państwa oferuje, aby utrzymać klientów i przyciągać nowych?

Paulina Kit, Grupa Cichy-Zasada
Paulina Kit, Grupa Cichy-Zasada

Paulina Kit: Autoryzowane Stacje Obsługi w Grupie Cichy-Zasada wyróżniają się przede wszystkim najwyższą jakością usług, za którą stoją m.in. oryginalne części, praca wykwalifikowanych specjalistów oraz dostęp do najnowocześniejszych technologii diagnostycznych. Coraz większa digitalizacja pojazdów sprawia, że skuteczna obsługa serwisowa wymaga dedykowanych narzędzi oraz aktualnego oprogramowania dostarczanego przez producentów – są to elementy, do których mamy pełny dostęp.

Dodatkowo oferujemy klientom takie korzyści, jak przedłużone gwarancje, pakiety serwisowe oraz pełna historia serwisowa pojazdu. Takie rozwiązania nie tylko zwiększają bezpieczeństwo i komfort użytkowania auta, ale również podnoszą jego wartość w przypadku ewentualnej odsprzedaży. Dzięki temu nasi klienci mogą mieć pewność, że ich samochód jest w najlepszych rękach, a jego przyszła wartość pozostaje na jak najwyższym poziomie.

2. Co odróżnia serwis ASO od niezależnego?

Kluczową różnicą między serwisem ASO a warsztatami niezależnymi jest dostęp do pełnej dokumentacji technicznej oraz oryginalnego oprogramowania do diagnostyki i napraw. Dzięki temu jesteśmy w stanie zapewnić precyzyjną obsługę zgodną z zaleceniami producenta.

Wszystkie wykonane usługi oraz wymiany części są raportowane do systemów producenta, co oznacza, że klient może skorzystać z gwarancji na wymienione części i wykonaną usługę. To gwarantuje nie tylko wygodę, ale także pewność, że pojazd jest serwisowany zgodnie z najwyższymi standardami.

W ASO kładziemy ogromny nacisk na ciągłe doskonalenie umiejętności naszych specjalistów – serwisanci regularnie uczestniczą w szkoleniach, co pozwala im być na bieżąco z nowościami technologicznymi. Dodatkowo nasze serwisy są wyposażone w najnowocześniejsze narzędzia specjalistyczne dostosowane do każdego modelu naszych marek.

Stosujemy wyłącznie oryginalne części zamienne, co przekłada się na bezpieczeństwo i niezawodność napraw. Po wykonanym przeglądzie klient otrzymuje również Gwarancję Mobilności, obowiązującą do następnego przeglądu, co zapewnia dodatkowy komfort i poczucie bezpieczeństwa na drodze w postaci Assistance.

3. Jak rosną wymagania odnośnie serwisowania samochodów? Czy można jakoś porównać serwisowanie samochodu na przykład na przestrzeni 10 lat? Jak było dawniej, jak jest teraz?

Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat wymagania dotyczące serwisowania samochodów znacząco wzrosły. Dawniej diagnostyka i naprawa pojazdów była znacznie prostsza – wiele usterek można było wykryć manualnie lub za pomocą podstawowych narzędzi diagnostycznych. Dziś nowoczesne auta są wyposażone w zaawansowane systemy elektroniczne, w tym systemy wspomagania kierowcy, które wymagają precyzyjnych kalibracji oraz regularnych aktualizacji oprogramowania.

Wprowadzenie samochodów elektrycznych i hybrydowych zmieniło standardy obsługi serwisowej. Pojazdy te wymagają specjalistycznego sprzętu oraz wiedzy technicznej, ponieważ ich konstrukcja opiera się na zupełnie innej budowie niż tradycyjne auta spalinowe. Co więcej, producenci dostosowują harmonogramy przeglądów do nowoczesnych technologii silnikowych, co wpływa na zmiany w częstotliwości serwisowania.

Jednocześnie serwisowanie aut elektrycznych jest w pewnych aspektach prostsze niż w przypadku pojazdów spalinowych. Wynika to z mniejszej liczby części wymagających regularnej wymiany – brak w nich filtra oleju, oleju silnikowego czy filtra paliwa. Choć rosnąca cyfryzacja i elektryfikacja pojazdów zwiększa wymagania wobec serwisów, to dla użytkowników oznacza to często wygodniejszą i mniej skomplikowaną obsługę ich aut.

Części zamienne

4. Serwisowanie to nie tylko samochód, ale też obsługa klienta. W jaki sposób zabiegacie o to, by klient czuł się „dobrze zaopiekowany”?

W Grupie Cichy-Zasada obsługa klienta to kluczowy element serwisu, ponieważ doskonale rozumiemy, że serwisowanie auta to nie tylko jego naprawa, ale także całościowe doświadczenie klienta. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby każdy, kto korzysta z naszych usług, czuł się dobrze zaopiekowany i komfortowo obsłużony.

Stawiamy na nowoczesne rozwiązania, które ułatwiają kontakt z serwisem – umożliwiamy umawianie wizyt przez Call Center, online oraz zapewniamy sprawną i szybką komunikację za pośrednictwem narzędzi digitalowych takich jak kluczykomat. Dbamy również o wygodę naszych klientów, oferując dogodne terminy wizyt, wynajem samochodu zastępczego oraz alternatywne formy mobilności, które pozwalają im swobodnie funkcjonować podczas serwisowania pojazdu.

W naszych serwisach klienci mogą skorzystać z komfortowych stref poczekalni, gdzie mają dostęp do Wi-Fi oraz napojów, co uprzyjemnia czas oczekiwania. Chcemy, aby każde wydanie auta z serwisu było dla klienta pozytywnym doświadczeniem, dlatego w zależności od typu usługi oferujemy umycie samochodu czy drobne upominki pozostawione wewnątrz pojazdu.

Naszym celem jest budowanie długoterminowej relacji opartej na zaufaniu i wysokiej jakości obsługi, aby każdy klient czuł, że jego samochód znajduje się w najlepszych rękach.

5. Jakie są największe wyzwania w prowadzeniu serwisu autoryzowanego? Jakie warunki są narzucane przez dystrybutora/producenta samochodów, a jakie przez "otoczenie rynkowe"? Czy można podać jakiś przykład?

Prowadzenie autoryzowanego serwisu samochodowego wiąże się z szeregiem wyzwań wynikających zarówno z wymagań producentów, jak i dynamicznie zmieniającego się otoczenia rynkowego. Jednym z kluczowych aspektów jest konieczność spełniania wysokich standardów obsługi narzucanych przez producentów, co obejmuje inwestycje w nowoczesne wyposażenie serwisowe oraz regularne szkolenia pracowników, aby byli na bieżąco z najnowszymi technologiami.

Jednocześnie serwisy autoryzowane muszą konkurować z niezależnymi warsztatami, które często oferują niższe ceny, co stanowi dodatkowe wyzwanie w pozyskiwaniu i utrzymaniu klientów. Rynkowe trendy, takie jak rosnąca popularność samochodów elektrycznych i hybrydowych, wymagają dostosowania się do nowych standardów serwisowania, w tym inwestycji w specjalistyczne stanowiska oraz zachowania środków bezpieczeństwa związanych z pracą przy wysokim napięciu.

Dobrym przykładem wyzwań, przed którymi stoją serwisy ASO, jest właśnie zmiana zakresu usług w związku z coraz większą liczbą pojazdów elektrycznych. Ich serwisowanie różni się od tradycyjnych aut spalinowych, co może wpływać na rentowność serwisu – przy mniejszej liczbie wymiennych części nadal musimy utrzymywać ten sam wysoki poziom obsługi, spełniając oczekiwania klientów i producentów. To wymaga nieustannego dostosowywania się do nowych realiów branży motoryzacyjnej.

6. Wyposażenie serwisu - Producent / dystrybutor stawia pewne wymagania odnośnie producenta i modeli niektórych elementów wyposażenia serwisu - Czy prowadząc serwis wielomarkowy da się połączyć niekiedy sprzeczne interesy producentów samochodów?

Prowadzenie serwisu wielomarkowego wiąże się z koniecznością pogodzenia różnych wytycznych producentów dotyczących narzędzi specjalistycznych, standardów obsługi oraz technologii napraw. Każdy producent samochodów ma swoje wymagania dotyczące wyposażenia serwisu, co często oznacza konieczność inwestowania w dedykowane narzędzia dla każdej marki, co z kolei wpływa na koszty i organizację pracy w serwisie.

Dzięki długoletniej współpracy z grupą VAG staramy się stosować uniwersalne rozwiązania zgodne z wytycznymi producenta tam, gdzie jest to możliwe. Jednak w wielu przypadkach niezbędne są indywidualne inwestycje w specjalistyczne urządzenia i systemy diagnostyczne dla konkretnych marek, aby zapewnić najwyższą jakość obsługi.

Warto zauważyć, że Volkswagen AG od kilku lat dąży do unifikacji standardów serwisowych w ramach wszystkich marek grupy. Wprowadzenie jednolitych zasad i systemów pozwala na efektywniejsze wykorzystanie zasobów, redukcję kosztów i łatwiejszą integrację procesów serwisowych, co znacząco ułatwia prowadzenie wielomarkowego serwisu. Dzięki temu możemy lepiej zarządzać infrastrukturą, a jednocześnie utrzymać wysokie standardy obsługi dla każdej obsługiwanej marki.

7. Jak będzie wyglądała przyszłość ASO? Co się zmieni?

Przewidujemy, że przyszłość autoryzowanych serwisów samochodowych (ASO) to dalsza cyfryzacja usług, rozwój serwisowania pojazdów elektrycznych oraz rosnąca automatyzacja diagnostyki. Technologie te będą odgrywać kluczową rolę w podnoszeniu jakości obsługi oraz optymalizacji procesów serwisowych.

Już teraz wdrażamy systemy umożliwiające zdalną weryfikację zakresu szkody, szczególnie w naszych serwisach blacharsko-lakierniczych. Dzięki temu proces realizacji szkody może rozpocząć się bez konieczności wizyty w serwisie, co przyspiesza obsługę i zwiększa wygodę dla klientów.

W perspektywie kilku lat duże znaczenie zyska wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) do analizy danych o stanie pojazdu i jego diagnostyki. Automatyczna identyfikacja usterek, przewidywanie awarii czy optymalizacja harmonogramów serwisowych to tylko niektóre z możliwości, jakie otwiera rozwój tej technologii. Jednak kierunek i tempo wdrażania takich rozwiązań będą ściśle powiązane z planami rozwojowymi producentów oraz importerów.

Choć przyszłość motoryzacji to elektryfikacja, warto podkreślić, że na rynku wciąż znajduje się i przez wiele lat będzie znajdować się duża liczba pojazdów spalinowych. W najbliższej dekadzie obsługa i naprawy aut z silnikami ICE (Internal Combustion Engine) nadal będą stanowić istotny segment działalności serwisów, co wymaga utrzymania odpowiedniej infrastruktury i zasobów do ich serwisowania.

 

Rozmawiał Maciej Blum.

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google