ASO czy niezależny warsztat? | MOTOFAKTOR

ASO czy niezależny warsztat?

person Redakcja 7/03/2018

Nadal nie wszyscy kierowcy mają świadomość, że mogą serwisować pojazdy hybrydowe poza ASO, także w trakcie okresu gwarancyjnego.

Według wiodących producentów pojazdów hybrydowych, samochody te charakteryzują się niewielką awaryjnością. Zdaniem mechaników, hybrydy trafiają do warsztatów głównie w rezultacie zdarzeń drogowych oraz awarii wynikających z niedopatrzeń właścicieli pojazdów i zaniedbań w zakresie ich serwisowania. Koszty takich napraw w Autoryzowanych Stacjach Obsługi i serwisach niezależnych mogą się znacząco różnić – nawet 3-krotnie. Tak wynika z sondy przeprowadzonej wśród kilkudziesięciu polskich mechaników przez sieć ProfiAuto.

Zaniedbania i ich koszty

Najczęściej przyczyną napraw pojazdów hybrydowych jest zaniedbanie we wcześniejszym serwisowaniu. Po pewnym czasie może dojść między innymi do usterki układu akumulatorów wysokiego napięcia. Powód może być trywialny - filtr kanału recyrkulacji powietrza układu HV. W pierwszych generacjach pojazdów był to zwykły filtr siatkowy, który należało wyciągnąć, przeczyścić i założyć. W nowszych pojazdach stosuje się wkłady, które podlegają wymianie. Koszt to ok. 100 zł w przypadku ASO i 50 zł w przypadku niezależnego warsztatu. Kolejną przypuszczalną usterką jest rozszczelnienie się układu chłodzenia w falowniku. Spowodowane może być zaniedbaniem wymian płynu chłodzącego i okresowej weryfikacji szczelności układu. Wymiana płynu chłodzącego kosztuje w ASO około 300 zł, a w serwisie niezależnym do 150 zł. Trzecią najczęściej spotykaną usterką jest ta dotycząca samego układu baterii HV, wynikająca poniekąd z dwóch poprzednich usterek. Łukasz Cholewa konsultant techniczny ProfiAuto

O ile dwie pierwsze wymienione usterki wymagają zwykle interwencji trwającej odpowiednio 0,5 i 1,5 godziny, o tyle wymiana modułu baterii zająć może nawet 5 godzin w ASO (ze względu na konieczność uzupełniania każdorazowo dokumentacji producenta) i 3 godzin w niezależnym serwisie. Łączny koszt takiej naprawy w ASO to o. 9 500 zł (8 500 zł części + 1 000 zł montaż). Poza serwisem autoryzowanym zespół modułów baterii można kupić już za ok. 1 700-2 500 zł, a koszt wymiany wraz z montażem wyniesie 2 800 zł.  Na rynku pojawiły się też serwisy regenerujące zespół baterii. Koszt takiej regeneracji to około 900 do 1 200 zł.

 

Naprawiając tego typu usterkę w ASO trzeba także mieć świadomość, że wymianie podlega nie tylko uszkodzony element, ale cały zespół. W serwisach nieautoryzowanych istnieje natomiast możliwość wymiany jedynie uszkodzonych elementów.

ASO vs. niezależni - zdrowa konkurencja i te same procedury

Jak podkreślają eksperci sieci warsztatów ProfiAuto Serwis, wiedza właścicieli pojazdów hybrydowych na temat zasad ich serwisowania poza ASO nadal nie jest pełna. Do niezależnych warsztatów posiadających uprawnienia do serwisowania hybryd trafiają najczęściej samochody po upływie okresu gwarancyjnego. Tymczasem, zgodnie z prawem, także w czasie trwania gwarancji, kierowcy mogą naprawiać pojazdy poza ASO – zgodnie z założeniami dyrektywy unijnej GVO.

 

Serwisów niezależnych, oferujących obsługę pojazdów hybrydowych nie funkcjonuje jeszcze zbyt wiele, choć ich liczba powoli rośnie. Wynika to z faktu, iż serwis samochodów hybrydowych wymaga sporych inwestycji w wiedzę, szkolenia i narzędzia diagnostyczne. Nawet naprawy prostych usterek blacharskich, powodowanych zdarzeniami drogowymi, różnią się bowiem od standardowych napraw pojazdów z silnikiem spalinowym.

Przy naprawach blacharskich każdorazowo należy rozłączyć układ HV, stosując się do ściśle określonych procedur. Trzeba posiadać odpowiednie uprawnienia i zachować podstawowe środki BHP. Po każdej naprawie należy także sprawdzić ciągłość przewodów oraz ich izolację. Dopiero po weryfikacji układu elektrycznego i izolacji przewodów można podłączyć zespół baterii wysokiego napięcia. Łukasz Cholewa

 

Zdaniem przedstawicieli rynku niezależnych warsztatów, w najbliższych latach coraz większa liczba serwisów będzie się specjalizować w obsłudze pojazdów hybrydowych i konkurować w tym zakresie z ASO.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).