Aplikacja e-Toll miała rozładować korki, a irytuje kierowców | MOTOFAKTOR

Aplikacja e-Toll miała rozładować korki, a irytuje kierowców

person Adrian Januszkiewicz 18/11/2021

Aplikacja e-Toll nie zdaje na razie egzaminu. Według użytkowników pojazdów systemowi e-Toll daleko do zapowiadanej doskonałości.

Rewolucja na polskich drogach została zapoczątkowana w październiku. Znany kierowcom zawodowym system ViaToll, który służył do poboru opłat na płatnych odcinkach dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, został zastąpiony przez e-Toll. Działanie nowego narzędzia jest oparte na monitoringu naszej pozycji za pomocą GPS. Śledzenie może odbywać się poprzez zainstalowaną aplikację w naszym telefonie lub poprzez specjalne urządzenia.

 

Co ważne system ten jest obowiązkowy dla pojazdów powyżej 3,5 tony a dobrowolny dla pojazdów mniejszych. Udostępnienie narzędzia kierowcom pojazdów osobowych (poniżej 3,5 tony), to jedna z największych rewolucji, a dostępny jest na odcinkach autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica.

 

System ViaToll był bardzo kłopotliwy w użytkowaniu. Kierowcy zawodowi musieli korzystać z niego, bo monitorował jakimi drogami porusza się pojazd, aby naliczyć stosowną opłatę. Odpowiednie urządzenie umieszczone w pojeździe komunikowało się ze specjalnymi bramkami zlokalizowanymi na płatnych odcinkach dróg. Wcześniej użytkownik musiał zasilić konto, aby z tego konta mogła zostać pobrana opłata, czyli już zawczasu musiał przewidywać ile wyda na podróż – opisuje Paula Matuszek, specjalistka User Experience w Symetrii, przewodniej polskiej agencji specjalizującej się w projektowaniu doświadczeń użytkownika, która obsługuje m.in. takie marki, jak ING, Asseco czy Mastercard. 

Rejestracja w e-Toll? Da się łatwiej 

Po przejściu na e-Toll zdecydowanie łatwiejsze jest rozpoczęcie korzystania z systemu. Rejestracja online jest prosta, bo wystarczy pobrać bezpłatną aplikację na system Android lub iOS. Konfiguracja trwa nie dłużej niż minutę, ale potrzebna jest weryfikacja np. profilem zaufanym, który można jednak założyć poprzez swój internetowy bank i również nie trwa to długo. Następnie użytkownik otrzymuje identyfikator biznesowy. Wykorzystujemy go w kolejnym kroku, czyli podczas rejestracji w Internetowym Koncie Klienta (IKK).

 

Mimo że sam proces rejestracji dla osób fizycznych jest uproszczony i wraz z zasileniem konta zajmuje nie więcej niż dwie/trzy minuty, to jednak ten etap wydaje się niepotrzebny. Możliwość rejestracji na stronie internetowej może być dodatkiem, ale już z poziomu aplikacji należałoby zamknąć cały proces – komentuje Paula Matuszek.

 

Tak przygotowani możemy ruszać w drogę. Musimy jedynie pamiętać o uruchomieniu aplikacji w trakcie jazdy. Teoretycznie sama powinna zidentyfikować jakimi drogami jedziemy oraz jaka wiąże się z tym opłata.

 

Warto zaznaczyć, że w innych aplikacjach takich jak AutoPay oraz SkyCash do przejazdu autostradą wystarczy podanie jedynie numeru rejestracyjnego pojazdu i mogą być one wyłączone podczas przejazdu. Niemniej należy podkreślić, że te dwa systemy wczytują nasz numer rejestracyjny podczas przejeżdżania przez bramki na autostradzie, a e-Toll śledzi nasz przejazd na podstawie sygnału GPS.

E-Toll na drodze rozprasza

Już pierwsze głosy użytkowników sugerują, że aplikacja e-Toll nie jest pozbawiona wad. Wskazuje na to już choćby bardzo niska ocena aplikacji w sklepie Play, która nie przekracza 1,5.

 

Kluczowym problem okazuje się być kłopot z sygnałem GPS. Przykład? Niektóre osoby zwróciły uwagę na fakt, że nie jechały autostradą, a opłata została pobrana. Aplikacja czasem jest też niestabilna, co powoduje jej wyłączenie lub zawieszenie, a dodatkowo znacznie skraca też czas pracy telefonu – opisuje problemy użytkowników specjalistka User Experience z Symetrii.

 

Wiele zarzutów dotyczyło obsługi aplikacji, gdyż użytkownicy zwracali uwagę, że dość często podczas jazdy należało posługiwać się telefonem i zwracać uwagę na wiele szczegółów. Status parametrów takich jak bateria, GPS i internet muszą być cały czas podświetlone na zielono, aby aplikacja poprawnie policzyła przejazd. W przypadku jeśli włączymy w międzyczasie inny program np. nawigację to powrót do e-Toll wymaga ponownego wpisania PIN-u co może być kłopotliwe podczas jazdy.

 

Zdecydowanie taka aplikacja nie może rozpraszać kierowców. Idealną sytuacją z punktu widzenia użytkownika jest to, żeby tylko uruchomić system i po skończonej podróży zamknąć. Wszystkie inne działania na drodze mogą być kłopotliwe – podkreśla Matuszek. 

Na razie bez kar

Plusy nowego rozwiązania? Na pewno to, że e-Toll zapewnia możliwość płatności najpopularniejszymi formami np. Blikiem. Pomimo przeszkód należy podkreślić, że aplikacja ma za zadanie rozładowanie korków na autostradach zarządzanych przez publicznego operatora, co jest istotne szczególnie podczas wakacji czy długich weekendów.

 

W tym przypadku największy test jeszcze przed nami. Wiele odpowiedzi może przynieść okres świąteczny czy choćby majówka w przyszłym roku – dodaje ekspertka z Symetrii.

 

Warta zaznaczyć, że aplikacja działa dopiero od niedawna, a Krajowa Administracja Skarbowa zdaje sobie sprawę z błędów “wieku młodzieńczego” i na razie nie nakłada kar za brak opłaty za przejazd.

 

Źródło: Symetria

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).