Analiza zużycia paska rozrządu | MOTOFAKTOR

Analiza zużycia paska rozrządu

Firma Gates opisuje różne rodzaje zużycia paska rozrządu i sposoby ich łatwego wykrycia.

Znaczenie kontroli paska rozrządu

Oczywiście chodzi o to, aby klienci warsztatu mogli bezpiecznie wyruszyć w drogę, ale sprawdzenie paska rozrządu jest również ważnym warunkiem zachowania gwarancji. Jeżeli podczas przeglądu pojazdu nie sprawdzi się paska rozrządu (zgodnie z zaleceniami), utraci się ochronę gwarancyjną, która może być później bardzo potrzebna. Skoro już wiemy, jak ważne jest sprawdzenie paska rozrządu, przejdźmy do wskazówek, które pomogą w skutecznym przeprowadzeniu kontroli.

Kontrola paska rozrządu

Należy sprawdzić pasek rozrządu pod kątem następujących objawów zużycia:

 

  • przetarcia na powierzchni zewnętrznej paska
  • poprzeczne pęknięcia na powierzchni zewnętrznej paska
  • uszkodzenie / nadmierne zużycie krawędzi paska
  • redukcja szerokości paska
  • pęknięcia u nasady zębów
  • uszkodzona powierzchnia zęba

 

Jeśli zauważysz jeden z tych objawów, to sygnał, że pasek wymaga wymiany.

 

Warunkiem wykrycia któregokolwiek z tych objawów jest zdjęcie górnej osłony paska rozrządu.

1. Przetarcia na powierzchni zewnętrznej paska

Zużycie ścierne

Zużycie ścierne paska może przybierać wiele różnych form, więc to, co zobaczysz, może się różnić od objawów przedstawionych powyżej. Jednak każdy ślad zużycia oznacza konieczność natychmiastowej wymiany paska rozrządu. Przyczyny mogą być różne — od braku współpłaszczyznowości do zbyt małego lub zbyt dużego napięcia paska.

2. Poprzeczne pęknięcia na powierzchni zewnętrznej paska

Poprzeczne pęknięcia

3. Uszkodzenie lub nadmierne zużycie krawędzi paska

Uszkodzona krawędź paska

4. Redukcja szerokości paska

Wartość szerokości każdego paska jest wydrukowana na jego stronie zewnętrznej (wskazana również na opakowaniu lub w katalogu). Zmierz pasek. Jeśli jego szerokość jest o dwa do trzech milimetrów mniejsza niż powinna, to oznacza, że pasek wymaga wymiany.

5. Pęknięcia u nasady zębów

Pęknięcia u nasady zębów

6. Uszkodzona powierzchnia zębów

Uszkodzona powierzchnia zębów

 

Weryfikacja punktów 5. i 6. wymaga wykorzystania łatwo widocznego miejsca, w którym pasek zębaty jest zagięty na rolce napinającej lub prowadzącej po zewnętrznej stronie.

 

Kontrola zębów paska 1

 

Jeżeli rolka napinająca lub prowadząca ma kołnierz, kontrolę można przeprowadzić w okolicy koła zębatego wałka rozrządu. Ten obszar powinien być dobrze oświetlony.

 

Kontrola zębów paska 2

 

Jeżeli koło pasowe z kołnierzem blokuje widok krawędzi paska rozrządu, kontrolę można przeprowadzić lekko (i ostrożnie!) przekręcając pasek rozrządu.

 

Ostrożnie przekręcić pasek rozrządu

Nie wszystkie uszkodzenia są widoczne!

Jeżeli nie wiadomo, kiedy pasek rozrządu został zamontowany lub jaki jest jego przebieg, najlepiej go wymienić. Pasek rozrządu, który pracował w optymalnych warunkach, nie ulega zwiększonemu zużyciu. Niemniej jednak jego okres użytkowania może dobiegać końca i/lub mógł zostać uszkodzony w sposób niewidoczny z zewnątrz.

 

Ważnym czynnikiem decydującym o trwałości użytkowej paska jest zmęczenie zginające elementów rozciągliwych z włókna szklanego — czyli po prostu liczba przejść paska rozrządu po elementach napędowych. Zmęczenie to powoduje uszkodzenia, które nie są widoczne z zewnątrz, ale mogą spowodować pęknięcia elementów konstrukcji. Więc lepiej zapobiegać niż leczyć!

Profile zużycia: Przegląd

Informacje o najważniejszych rodzajach zużycia można znaleźć na stronie Gates wraz z wyjaśnieniem.

 

Źródło: Gates

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).