Alternator nowy czy regenerowany? | MOTOFAKTOR

Alternator nowy czy regenerowany?

person Redakcja 29/01/2020

Cena, marka, rodzaj uszkodzenia? Czym się kierować podejmując decyzję o kupnie nowego albo regeneracji starego alternatora?

Firma HC-CARGO przedstawia podstawy diagnozy oraz regeneracji alternatora. Doradza również, kiedy nie dać się zwieść częściom nowym, ani nie napracować się bez sensu przy częściach używanych. W ofercie HC-CARGO można znaleźć nowe jednostki jak i części do ich regeneracji.

Diagnostyka

Do profesjonalnej diagnozy alternatorów pomocny jest bardziej lub mniej zaawansowany stół probierczy, który można uzupełnić przystawką umożliwiającą sprawdzanie nowoczesnych urządzeń komunikujących się ze sterownikami. Poszczególne elementy alternatora po jego rozmontowaniu można sprawdzić, wykorzystując specjalne testery. Bardzo pomocnym przyrządem jest także diagnoskop oraz oscyloskop.

Naprawa

Przywrócenie sprawności/zdatności alternatora polega na wymianie lub regeneracji jego elementów składowych, dobór prawidłowej technologii naprawy jest uzależniony od:

 

  1. Możliwości technicznych warsztatu
  2. Wiedzy pracowników
  3. Dostępności części
  4. Aspektów opłacalności

 

Elementy wymienne

 

Elementy składowe alternatora, które zgodnie z technologią naprawy można zregenerować bądź wymienić na nowe to:

 

  1. Wirnik oraz stojan (wymiana lub regeneracja z wykorzystaniem metody przezwojenia)
  2. Zespół prostowniczy (wymiana lub regeneracja przez wymianę uszkodzonych diod)
  3. Osłony (z wykorzystaniem metody spawania lub klejenia)
  4. Połączenia śrubowe (wymiana lub poprawienie gwintów)
  5. Sprzęgła alternatora (wymiana sprężyn lub łożysk)

 

Nie zaleca się spawania obudów wykonanych ze stopów aluminium (wykorzystując tę metodę powstają naprężenia i pęknięcia).

 

Elementy niewymienne

 

Elementy składowe alternatora, które zgodnie z technologią NIE podlegają naprawie a tylko wymianie:

 

  1. Wkładki pod łożyska, łożyska
  2. Szczotki
  3. Regulator napięcia
  4. Koło pasowe
  5. Obudowa wykonane ze stopów aluminium
  6. Płyty prostownicze (przy uszkodzeniach typu przerwana/wypalona ścieżka)

Jeśli nowy, to dobrej jakości

Oczywiście alternatywą pod względem opłacalności jest zakup nowej jednostki. Należy jednak pamiętać, że rynek zalany jest całą ofertą nowych i tanich alternatorów produkowanych jednak bez żadnych reżimów technologicznych, które pomimo niższej ceny nie mogą być realną alternatywą dla dobrze zregenerowanej jednostki na markowych częściach.

Klucz, to właściwy dobór części

Kolejnym elementem skutecznej naprawy jest właściwy dobór części zamiennych. Jednak jego zasady i kryteria jeszcze do niedawna uchodziły za wiedzę tajemną, dostępną jedynie dla nielicznych. Drukowane katalogi pozwalające bez problemów rozeznać się w tej tematyce należały do rzadkości, a m.in. liczący kilkaset stron katalog HC-CARGO uchodził za elektrotechniczną biblię, swoisty rarytas.

 

Dzisiaj, choć katalog papierowy nadal pozostał, wiedza ta dostarczana jest przede wszystkim drogą elektroniczną. Specjalny program doboru części umieszczony na stronie www.hc-cargo.pl umożliwia praktycznie każdemu rozebrać dowolny rozrusznik lub alternator na najmniejsze elementy składowe. Dzięki takim narzędziom coraz więcej mechaników próbuje swoich sił w prostych naprawach elektromechanicznych.

Czy warto najtaniej?

Pamiętać tu jednak trzeba o bardzo prostej prawdzie: “Prądu nie da się oszukać”. Oznacza to w praktyce, iż stosowanie najtańszych na rynku części (i całych zespołów), masowo importowanych z dalekiego wschodu, bez żadnej kontroli jakościowej, może być przyczyną kolejnych uszkodzeń, a przede wszystkim – unieruchomienia pojazdu. Z jednej strony jest powszechnie wiadome, a ryzykowanie awarii całego podzespołu a finalnie pojazdu dla kilku- kilkunastu złotych pozornych oszczędności na częściach niewiadomego pochodzenia nie ma żadnego sensu – to mimo to, oczekiwanie najniższej ceny bywa bardzo częste.

 

I tak jak masowe towary konsumenckie o zdecydowanie niższej jakości wykonania w najlepszym wypadku mogą zapewnić co najwyżej niższy standard użytkowania – co dla wielu użytkowników może być akceptowalne, tak w urządzeniach elektrycznych nie ma miejsca na takie kompromisy, …bo nie ma przecież prądu niższej jakości.

 

Źródło: HC-CARGO

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).