Alfa Romeo Gulietta – najczęstsze usterki | MOTOFAKTOR

Alfa Romeo Gulietta - najczęstsze usterki

Alfa Romeo Gulietta to jedna z ciekawszych propozycji w segmencie C. Jej głównymi atutami jest ciekawy włoski design, a także dobre własności jezdne.

  • Jeden ze słabych punktów modelu to wycieki oleju z silnika.
  • Samochody marki Alfa Romeo nigdy nie słynęły z dobrego zabezpieczenia antykorozyjnego.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora.
  • Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.
  • Polecamy także inne artykuły z cyklu „Najczęstsze usterki

Na co zwrócić uwagę przed zakupem tego modelu? Którym elementom powinien dokładnie przyjrzeć się mechanik, gdy auto przyjedzie na warsztat na przedzakupowy przegląd?

Ważne daty

Samochód zadebiutował na rynku 2010 roku, zastępując model 147. 3 lata później podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano Guliettę, w dyskretnie zmienionej formie. Był to pierwszy tej Alfy. W ramach którego przemodelowano atrapę chłodnicy oraz zmodyfikowano reflektory, a dokładniej ich wkłady. We wnętrzu, Włosi poprawili nieco jakość użytych materiałów. Pojawiły się nowe fotele oraz subtelnie zmieniona kierownica. Modyfikacje są tak niewielkie, że ledwo zauważalne.

Kompaktowa Alfa Romeo po kolejnej modernizacji zadebiutowała na targach motoryzacyjnych w Genewie, w roku 2016. Tym razem zmiany również nie były rewolucyjne. We wnętrzu poprawiono jakość materiału, z którego wykonana jest deska rozdzielcza. Odtąd już w podstawowej wersji dostępny był 5-calowy ekran dotykowy do obsługi systemu info-rozrywki. Na zewnątrz, również próżno szukać wielkich modyfikacji. Najbardziej zauważalne to przemodelowany przedni zderzak i nowa atrapa chłodnicy, w której zamieniono charakterystyczne poprzeczki na motyw z plastrem miodu. Samochód był produkowany do roku 2020 i jak dotąd jeszcze nie doczekał się bezpośredniego następcy.

Silniki benzynowe

Pod maską Alfa Romeo Gulietta może pracować jeden z 3 silników benzynowych, z których każdy z nich był dostępny w 2 wariantach mocy. Podstawowa jednostka to 105- lub 120-konny motor 1.4 TB. To udana i trwała konstrukcja godna polecenia, warto jednak regularnie kontrolować tutaj stan vacum pompy sprawdzając wycieki, a od razu po zakupie auta wymieniać śrubkę z filtrem mocującą przewód doprowadzający olej do turbosprężarki. Bardziej wymagający mają do wyboru silnik 1.4 TB MultiAir (150-170 KM). Zapewnia lepsze osiągi niż odmiany bazowe, ale z czasem może być konieczne czyszczenie modułu MultiAir lub jego wymiana. Taki nowy oryginalny element kosztuje około 4000 złotych, a na rynku nie ma dobrej jakości zamienników.

Topowy motor to 1.8 Tbi o mocy 235 lub 240 KM to również udana konstrukcja, ale trzeba się liczyć z wyższym zużyciem paliwa i zużyciem wtryskiwaczy – w jednostce tej zastosowano bezpośredni wtrysk benzyny.

Silniki Diesla

W Alfa Romeo Gulietta dostępne są 2 silniki Diesla o różnych wariantach mocy. Bazowa jednostka to 1.6 JTDm (105-120 KM), mocniejsza to 2.0 JTDm (140, 150, 170-175 KM). Obydwa motory są trwałe i godne polecenia. Trzeba jednak pamiętać o tym, że jak w każdym dieslu, z czasem inwestycji będzie wymagał osprzęt silnika. Turobsprężarka wtryskiwacze, filtr DPF czy zawór EGR. Wszystkie te elementy mogą poddać się już po 200 000 km. Ich trwałość uzależniona jest od eksploatacji poprzedniego właściciela.

Typowe awarie

Decydując się na zakup Alfy Romeo Gulietta warto sprawdzić kilka jej słabych punktów. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na wycieki oleju z silnika oraz z wybieraka dźwigni zmiany biegów. Radzimy również dokładnie sprawdzić tuleje w przedni i tylnym zawieszeniu. Te drugie poddają się nieco szybciej.

Samochody marki Alfa Romeo nigdy nie słynęły z dobrego zabezpieczenia antykorozyjnego. Niestety podobnie jest w przypadku modelu Gulietta, choć nadal można znaleźć na rynku zadbany egzemplarz. Rdza najczęściej pojawia się na progach, w miejscach łączenia błotników z progami – zarówno z przodu jak i z tyłu. Można ją znaleźć również na elementach podłogi, zawieszenia, a nawet na podłużnicach. Na szczęście, w wielu egzemplarzach to dopiero powierzchowna korozja.

Radzimy też przed zakupem auta, sprawdzić działanie zautomatyzowanej przekładni TCT – jeśli takowa występuje w konkretnym egzemplarzu. Spotykane są problemy z wyciekami oraz z jej sprzęgłami. Aby wydłużyć bezproblemową eksploatację tej skrzyni, trzeba wymieniać w niej olej co 60 000 km.

Podsumowanie

Decydując się na zakup Alfy Romeo Gulietta można wybrać dowolny silnik, większość to udane konstrukcje. Najmniej problemów sprawią jednostki 1.4 TB, 1.8 TBi oraz diesle. Odradzamy egzemplarze z dużymi przebiegami ponad 300 000 km i skrzynią zautomatyzowaną TCT. Przed zakupem radzimy dokładnie obejrzeć podwozie auta pod kątem korozji. Na rynku jest sporo zadbanych egzemplarzy, które przy odpowiednim serwisie jeszcze posłużą bez poważnych awarii kilka kolejnych lat.

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google