Akumulatory samochodowe: po letnich upałach nadchodzą siarczyste mrozy | MOTOFAKTOR

Akumulatory samochodowe: po letnich upałach nadchodzą siarczyste mrozy

person Adrian Januszkiewicz 11/12/2018

Gdy zbliża się zima, należy przygotować samochód do eksploatacji w niskich temperaturach.

Przed rozpoczęciem sezonu zimowego wymianę opon, sprawdzenie świateł i uzupełnienie płynów uznaje się za czynności standardowe, natomiast często pomija się akumulator. To niedobrze, ponieważ nieprzerwana praca ogrzewania przedniej i tylnej szyby, reflektorów oraz wycieraczek wiążą się z długotrwałym obciążeniem baterii. Jak pokazują najnowsze statystyki ADAC, około 40% awarii samochodów jest spowodowanych niesprawnością akumulatora. Czy Twój akumulator przetrwa zimę? Jedynym sposobem, aby się tego dowiedzieć, jest sprawdzenie jego stanu w warsztacie.

Akumulator latem się starzeje, a zimą dokonuje żywota

Zima to zwykle okres, w którym niskie temperatury okazują się zabójcze dla zbyt słabych akumulatorów – szczególnie, jeśli poprzedzało ją wyjątkowo długie i gorące lato – tak, jak w tym roku. Upały dramatycznie skracają żywotność akumulatorów, dlatego starsze egzemplarze mogą nawet nie doczekać zimy.

Wielu kierowców sądzi, że dla akumulatorów szkodliwe są tylko niskie temperatury. Tymczasem to wysokie temperatury zapoczątkowują proces degradacji. dr Christian Rosenkranz wiceprezes ds. inżynieryjnych w Johnson Controls Power Solutions

 

Optymalna dla akumulatora samochodowego temperatura otoczenia wynosi ok. 20°C. Tymczasem ostatnie lato było nie tylko długie, ale zostało uznane w Polsce za najgorętsze w historii pomiarów (w Warszawie – od 1779 r.), a temperatury często przekraczały 30°C.

 

Wysokie temperatury prowadzą do samoczynnego rozładowywania się akumulatora i powodują szybsze starzenie się elementów elektrochemicznych.

Zjawiska te nie powodują natychmiastowej awarii, ale mogą przyspieszyć pogarszanie się parametrów eksploatacyjnych akumulatora. dr Christian Rosenkranz

 

Problemy z tym związane pozostają niewidoczne przez okres lata i jesieni, ale dają o sobie znać zimą, gdy uruchomienie silnika wymaga dostarczenia znacznie większej ilości energii. Dlatego też akumulator należy regularnie sprawdzać przez cały rok.

 

Oprócz skrajnych temperatur latem i zimą istnieje wiele innych przyczyn awarii akumulatorów. Jeśli samochód jest użytkowany rzadko lub tylko na krótkich trasach, alternator nie może w pełni naładować akumulator, podczas gdy odbiorniki elektryczne, takie jak ogrzewanie tylnej szyby czy siedzeń, powodują dalsze rozładowywanie się akumulatora. Należy również unikać długich przestojów, ponieważ w wielu nowoczesnych samochodach akumulator musi dostarczać energię także po wyłączeniu silnika: systemy takie jak alarm, zamki w drzwiach, funkcje uruchamiania bez kluczyka i nawigacja wymagają zasilania nawet podczas postoju. Zwłaszcza zimą warto przynajmniej raz w miesiącu odbywać dłuższą podróż, żeby całkowicie naładować akumulator.

Akumulator jest częścią złożonego układu elektrycznego

W miarę starzenia się akumulatora spada jego wydajność, ponieważ korozja i zasiarczanie uniemożliwiają jego pełne naładowanie. Jeśli kontrola wykaże, że akumulator powinien zostać wymieniony, zadanie to należy powierzyć warsztatowi. We współczesnych samochodach rola akumulatora uległa zmianie: podzespół ten nie tylko zapewnia energię niezbędną do uruchomienia silnika, lecz jest częścią skomplikowanego układu elektrycznego, w ramach którego zapewnia zasilanie wielu urządzeń odpowiadających za komfort podróży i ograniczenie zużycia paliwa, takich jak klimatyzacja, podgrzewanie foteli czy system start-stop. Ponadto akumulator może być zainstalowany w innym miejscu, niż pod maską – na przykład w bagażniku lub pod siedzeniem. W efekcie do wymiany akumulatora we współczesnym samochodzie potrzebne są specjalistyczne narzędzia i wiedza. Aby mieć pewność bezproblemowej i bezpiecznej wymiany, najlepiej to zadanie powierzyć specjaliście.

Badanie stanu akumulatora pozwala wychwycić moment, w którym grozi jego awaria. Dlatego też przynajmniej raz w roku, najlepiej przed zimą, należy sprawdzić stan akumulatora w warsztacie. Pozwoli to uniknąć unieruchomienia pojazdu oraz dodatkowych kosztów i kłopotów. Nie ma nic bardziej irytującego, niż akumulator, który jest wystarczająco naładowany, aby włączyć światła, ale zbyt słaby, żeby zakręcić rozrusznikiem. dr Christian Rosenkranz

 

Źródło: Johnson Controls

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).