E-katalogi

AKTUALNOŚCI


Eksport i długi - sytuacja finansowa branży motoryzacyjnej

2018-06-08 10:33:57   Autor: Adrian Januszkiewicz


Eksport i długi - sytuacja finansowa branży motoryzacyjnej Choć branża moto jest ważnym ogniwem polskiego przemysłu i daje duże zyski to generuje również ogromne długi hamujące jej rozwój.

Mimo tego, że Polska nie jest liderem w wytwarzaniu aut, to w Europie Środkowo-Wschodniej nie ma sobie równych pod względem produkcji części i podzespołów. Większość tych wyrobów wędruje za granicę - i to właśnie eksport jest głównym paliwem napędowym polskiej motoryzacji. Co jest hamulcem? Między innymi długi. A konkretnie 721,1 mln zł długu, którego lwia część - według danych Krajowego Rejestru Długów - należy do sprzedawców komponentów i pojazdów, a niewiele mniejsza do warsztatów samochodowych.


Częściowy sukces


Polska branża motoryzacyjna odpowiada za ok. 8 proc. PKB i stanowi 13 proc. całkowitego eksportu kraju. Według raportu KPMG, daje zatrudnienie blisko 1,1 mln osób. Jest więc kluczową gałęzią polskiego przemysłu pod względem wartości produkcji, nakładów inwestycyjnych, udziału w eksporcie i zatrudnienia. 


Nie ulega wątpliwości, że bieżący rok będzie rekordowy dla polskiego eksportu motoryzacyjnego. Według AutomotiveSuppliers.pl s.c., w 2017 roku jego wartość przekroczyła poziom 25 mld euro, a w tym roku ma wynieść ok. 27 mld euro. Niespotykany poziom odnotowano w eksporcie części i akcesoriów (11,24 mld euro).


Polska branża motoryzacyjna w ogromnym stopniu napędzana jest również przez bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Z danych fDI Markets wynika, że w ubiegłym roku było 49 takich projektów. W najbliższym czasie również mamy szansę na kilka dużych inwestycji zagranicznych. 


Co się kryje pod maską?


Niestety, cieniem na pozytywnych prognozach kładą się liczne obawy i zagrożenia. Przykładem jest elektromobilność. Obecnie większość przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jest uzależniona od produkcji części do samochodów o konwencjonalnych rodzajach napędu. Tymczasem cały świat, w tym Europa, zmierzają w kierunku ekologicznych środków transportu.

 

"Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, w 2021 roku średnia emisja dwutlenku węgla nowych samochodów sprzedawanych na terenie Unii ma wynosić nie więcej niż 95 g/km. Producenci, którzy chcą uniknąć kar, muszą się do tego przepisu stosować. Również my, jako największy w tej części Europy dostawca komponentów, powinniśmy przestawić się na nowe regulacje i stopniowo dostosowywać linie produkcyjne do nowych technologii. Już dziś w Niemczech diesel jest na cenzurowanym, a to przecież nie kto inny, jak właśnie Niemcy są największym odbiorcą naszych części i podzespołów. Jeśli nie sprostamy ich wymogom, szybko znajdą nowego dostawcę" – zauważa Mirosław Sędłak, zarządzający programem Rzetelna Firma w ramach Kaczmarski Group.


"Kolejny aspekt to rynek pracy" - dodaje Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji. "Obecnie w Polsce już dziś brakuje pracowników produkcyjnych. Ratunkiem może być automatyzacja stanowisk pracy. Oczywiście automatyzacja nie zawsze jest korzystna, gdyż wiąże się ze sporymi nakładami finansowymi. A z kolei duża częstotliwość zmian w produkcji samochodów (krótkie serie, nowe modele) nie zawsze pozwala na wykorzystanie robota, który znalazł zastosowanie we wcześniejszej produkcji." 


Kto zaciągnął hamulec?


Poważnym problemem w motoryzacji jest egzekwowanie pieniędzy za towary i usługi. Firmy motoryzacyjne mają do odzyskania ponad 150 mln zł. O zwrot pieniędzy muszą się upominać przede wszystkim u przedstawicieli branży handlowej, transportowej, budowlanej czy przemysłowej. Niemało, bo blisko 30 mln zł są im winni koledzy po fachu.



"W branży motoryzacyjnej są dwa segmenty mocno rozdrobnione: to handel częściami i akcesoriami oraz serwis. Panuje w nich duża konkurencja, która wymusza na przedsiębiorcach w nich działających nie tylko rywalizację cenową, ale także elastyczność w relacjach z klientami, która niestety często odbija się negatywnie na ich kondycji finansowej. Warsztaty naprawiające auta a obsługujące samochody firmowe ustalają zakres naprawy bardzo często telefonicznie, bez żadnej dokumentacji. To potem prowadzi do konfliktu przy regulowaniu faktury za usługę, gdy nadchodzi termin płatności. A gdy klienci nie płacą mechanikowi, ten nie reguluje faktur za części i akcesoria - mamy tu klasyczny przykład jak powstają zatory płatnicze. Windykując należności w tej branży często musimy prowadzić mediacje między wierzycielem a dłużnikiem i pomóc im ustalić stan faktyczny" - komentuje Jakub Kostecki, prezes Zarządu Kaczmarski Inkasso.


Ryzyko na własne życzenie


To poniekąd wyjaśnia, czemu branża motoryzacyjna zmaga się z tak dużym zadłużeniem. Obecnie wynosi ono 721 137 433,09 zł, przy czym najwyższe jest w sektorze sprzedaży pojazdów i części (462 373 049,18 zł), a najniższe w produkcji (34 802 438,20 zł).




Najbardziej zadłużone regiony w Polsce to Mazowsze, Śląsk i Wielkopolska: województwo śląskie boryka się z długiem w wysokości 130,492 mln zł, mazowieckie - 121 mln zł, wielkopolskie - 77 mln zł. Pod względem liczby niezapłaconych faktur na pierwszym miejscu jest Mazowsze (16 357), dalej Śląsk (12 595) i Wielkopolska (8 808). Również jeśli chodzi o liczbę dłużników, te 3 województwa pozostają w podobnej kolejności: mazowieckie (3 950), śląskie (2 978) i wielkopolskie (2 286). 



"Tak duże zadłużenie branży motoryzacyjnej to z jednej strony efekt problemów wynikających z obsługi kredytów, pożyczek i leasingów, a z drugiej - problemów kontrahentów, z którymi branża współpracuje. Długi wobec sektora finansowego (firmy windykacyjne, banki i firmy leasingowe) wynoszą już 66 procent całkowitego zadłużenia branży. Na liście pozostałych wierzycieli znajdują się ubezpieczyciele, handlowcy i inni producenci" - wyjaśnia Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA, i dodaje: "Wiele firm ryzykuje na własne życzenie, podpisując umowy z kontrahentami, o których nic nie wie. Wskazuje na to zarówno raport "Ile polskiego genu w polskim przemyśle motoryzacyjnym?" przygotowany przez PKO BP, Agencję Rozwoju Przemysłu oraz Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, którego twórcy prowadzili pogłębione rozmowy z przedstawicielami branży, jak i badanie przeprowadzone w styczniu 2018 roku na zlecenie Kaczmarski Inkasso. Wynika z niego, że prawie 50 procent firm z sektora MŚP nie sprawdza swoich kontrahentów. W efekcie wiele z nich nigdy nie otrzyma zapłaty za swoje produkty lub usługi. 


Pełny raport Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA i Polskiej Izby Motoryzacji "Napędzana przez eksport, hamowana przez długi - czyli sytuacja finansowa w branży motoryzacyjnej" można pobraćć na stronie KRD pod linkiem.


Źródło: KRD

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Valeo: znamy finalistów Valeo Innovation Challenge 2018

    Valeo ogłosiło listę 9 drużyn, które dotarły do rundy finałowej Valeo Innovation Challenge 2018. Finał odbędzie się 11 października w Paryżu.
  • Axalta: spółka świętuje sprzedaż 50 tysięcy spektrofotometrów

    Axalta od wprowadzenia pierwszego mobilnego urządzenia w 2005 roku sprzedała na całym świecie 50 000 spektrofotometrów.
  • Fota: wyprzedaż wyposażenia i urządzeń

    Fota, która od wielu miesięcy znajduje się w upadłości likwidacyjnej, rozpoczęła wyprzedaż wyposażenia i urządzeń.
  • Philips: oświetlenie aut i lampy robocze na ProfiAuto Show 2018

    Na odwiedzających stoisko nr 31 należące do marki Philips będzie czekać wiele niespodzianek.
  • Inter Cars: awans w rankingu 'Rzeczpospolitej'

    Inter Cars znalazł się w gronie pięciuset największych polskich przedsiębiorstw, notując w zestawieniu bardzo wysoki awans.
  • Osram: premiery na ProfiAuto Show 2018

    Tegoroczna edycja ProfiAuto Show będzie dla marki Osram okazją do premiery najnowszych produktów motoryzacyjnych.
  • Valeo: nowości na targach ProfiAuto Show 2018

    Czerwcowe targi ProfiAuto Show będą okazją do zaprezentowania kompletnej oferty produktów Valeo w mobilnym centrum wystawienniczym - Valeo On Tour.
  • Axalta: wyróżnienie na gali Ford World Excellence Awards

    Firma Axalta Coating Systems została wyróżniona nagrodą Green Pillar World Excellence Awards przyznawaną przez Ford Motor Company.
  • Inter Cars: pełna gama żarówek Neolux w ofercie dystrybutora

    Inter Cars wprowadził do swojego katalogu nową markę, specjalizującą się w produkcji żarówek i pozostałych elementów oświetlania pojazdów.
  • Goodyear: koncepcyjne opony przyszłości pierwszy raz w Polsce

    Koncepcyjne opony Goodyear odpowiadają na wyzwania stojące przed mobilnością przyszłości.
  • Tip-Topol: promocja na wózek do kół ciężarowych

    Tip-Topol z okazji swojego jubileuszu 30-lecia na rynku objął specjalną promocją wózek do transportu kół ciężarowych i autobusowych.
  • ProfiAuto Show 2018 już w najbliższy weekend! - rozdajemy wejściówki

    Tegoroczna edycja targów ProfiAuto Show, tak jak w latach ubiegłych, odbędzie się na terenie Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach, w dniach 23-24 czerwca 2018 roku.
  • Konkurs Magneti Marelli dla Czytelników Motofaktor.pl!

    Odpowiedz na pytanie i zdobądź torbę sportową oraz zestaw gadżetów od Magneti Marelli.
  • Auto Partner SA: dodatkowe punkty w AP EXPERT za zakupy Castrol i Bilstein

    W okresie od 18 do 30 czerwca 2018 roku Auto Partner zwiększył przelicznik punktów na wybranych markach.
  • Inter Cars: otwarto 250. placówkę spółki w Polsce

    W Gorzowie Wielkopolskim rozpoczęła działalność kolejna filia Inter Cars. Jest to placówka stricte motocyklowa i jednocześnie 250. filia dystrybutora.
  • Auto Land: Diament Forbesa 2018

    W tegorocznej edycji rankingu Forbesa Auto Land zajął III miejsce w województwie warmińsko-mazurskim, w kategorii firm o przychodach powyżej 250 mln zł.
  • Elring: firma wyróżniona przez Temot International

    Na uroczystości Temot "International Annual Executive Suppliers" Elring otrzymał tytuł "Dostawcy Roku 2017" w kategorii "Sprzedaż i marketing".
  • Bilstein: ważny sprawdzian przyczepności kół do drogi

    Po raz kolejny Bilstein zapewnia polskim kierowcom bezpłatną kontrolę amortyzatorów przed wakacjami za pomocą mobilnego testera zawieszenia.
  • Tomex: Polscy Producenci na ProfiAuto Show 2018

    W najbliższy weekend odbędzie się już XV edycja targów ProfiAuto Show 2018.
  • ZF Aftermarket: koncept ZF proTech i program ZF pro Points już w Polsce

    W Polsce zadebiutował nowy koncept warsztatowy zorientowany na produkty marek koncernu ZF.



KOMENTARZE: