W kontekście nowych regulacji dotyczących zmiany tabeli opłat za badania techniczne warto przypomnieć, kiedy i dlaczego kierowca powinien zgłosić się do SKP – szczególnie, że jest to obowiązkowe po montażu haka holowniczego. Zignorowanie tego obowiązku może skutkować mandatem oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez organ kontrolujący.
W gąszczu zmieniających się w ostatnim czasie przepisów dotyczących opłat za poszczególne badania w Stacjach Kontroli Pojazdów, można stracić rachubę. Dlatego Steinhof przypomina pięć najczęstszych sytuacji, w których obowiązkowa jest wizyta w SKP.
To najczęściej wykonywany zakres kontroli pojazdu w SKP — okresowe sprawdzanie stanu technicznego pojazdu. Nowe pojazdy przechodzą pierwsze badanie po trzech latach, następne – po kolejnych dwóch latach, a później już corocznie. Zakres badania obejmuje kontrolę m.in.: danych identyfikacyjnych pojazdu, tłumienności amortyzatorów, siły hamowania, kontrolę luzów w układzie zawieszenia, prawidłowości ustawienia i kompletności oświetlenia w pojeździe.
Waloryzacja opłat za badania techniczne obowiązuje wszystkie Stacje Kontroli Pojazdów zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 września 2025 r. dlatego wszyscy kierowcy będą zobowiązani do uiszczenia opłat w nowych stawkach – podniesionych po ponad 20 latach.
Nowe opłaty za badanie techniczne pojazdów od 19 września br.
Jeśli sprowadzamy pojazd z zagranicy pojazd wymaga identyfikacji danych przed rejestracją w Polsce. SKP wykonuje wtedy badanie techniczne przed pierwszą rejestracją w kraju na potrzeby wydziału komunikacji. Jeśli diagnosta nie stwierdzi usterek wydaje on zaświadczenie, które dołącza się do dokumentacji rejestracyjnej.
To szczególnie ważny przypadek, ponieważ montaż haka jest zmianą konstrukcyjną pojazdu, a więc wymaga formalnego potwierdzenia prawidłowości montażu przez diagnostę.
Krok po kroku:
Opłata za badanie techniczne przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy to 53 zł brutto (regulowane rozporządzeniem).
Badanie to jest jednorazowe, późniejsze badania okresowe pojazdu nie zawierają dodatkowej opłaty za badanie haka. Właściciel po wykonaniu badaniu technicznego haka holowniczego ma 30 dni na zgłoszenie jego montażu w Wydziale Komunikacji.
Jeśli policja zatrzyma dowód rejestracyjny (np. z powodu uszkodzonego oświetlenia, przekroczonej emisji spalin samochodu), pojazd musi przejść dodatkowe badanie techniczne w SKP. Badanie to potwierdza, że wskazane usterki zostały usunięte. Koszty zależą od liczby elementów wymagających kontroli. Najczęściej badanie dodatkowe po kolizji samochodu osobowego to 149 + 143 = 292 zł.
Aby pojazd otrzymał status zabytkowego, musi przejść ocenę techniczną w Okręgowej SKP. Diagnosta ocenia stan pojazdu, oryginalność podzespołów, a w razie potrzeby określa ograniczenia prędkości.
„Wzrost opłat za badania techniczne stanowi uzasadniony krok w kierunku utrzymania rzetelności procesów diagnostycznych oraz zapewnienia najwyższej jakości wyposażenia pomiarowego. Z kolei zastosowanie haków holowniczych Steinhof daje pewność pełnej zgodności z wymogami homologacyjnymi, co przekłada się na bezpieczeństwo eksploatacji i pozytywną ocenę pojazdu podczas kontroli technicznej” – mówi Michał Sumara, uprawniony diagnosta samochodowy, menadżer Serwisów Steinhof.
Źródło: Steinhof