E-katalogi

AFTERMARKET


Techno-Classica Essen 2016 - relacja Motofaktor

2016-04-18 20:53:48   Autor: Rafał Andrzejewski


Techno-Classica Essen 2016 - relacja Motofaktor 29. edycję targów Techno-Classica w Essen, która odbyła się w dniach 6-10 kwietnia 2016 roku, odwiedziało rekordowe 200 tys. osób.

Rynek pojazdów zabytkowych i firm wyspecjalizowanych w ich obsłudze rośnie w siłę. Obowiązują tu jednak nieco inne zasady niż na motoryzacyjnym aftermarkecie aut współczesnych. Użytkownicy i kolekcjonerzy aut klasycznych z natury traktują swoje auta inaczej - nie ma tu mowy o oszczędnościach, przede wszystkim liczy się jakość. 
 
Na Techno-Classice można było znaleźć stoiska firm restaurujących auta zabytkowe i youngtimery, firm wyspecjalizowanych w handlu takimi autami (coraz częściej biorą się za to domy aukcyjne znane z obrotu dziełami sztuki), stoiska klubów zrzeszających fanów jednej marki aut oraz nieduże firmy zajmujące się produkcją nietypowych części. Jednak z każdym rokiem widać coraz więcej renomowanych producentów części, którzy szukają zysku na tym obiecującym, ale i wymagającym rynku, oferując podzespoły, opony i środki smarne przygotowane specjalnie do aut zabytkowych. Niektórzy z producentów mają już zaskakująco obszerne katalogi z częściami tylko do klasyków. Co ważne, produkty takich producentów wykonane są według dzisiejszych wyśrubowanych standardów i norm oraz mają wszystkie niezbędne do użytkowania ich na drogach publicznych homologacje, co nie jest oczywiste dla produktów pochodzących z małych manufaktur. Poniżej prezentujemy opisy stoisk, które zwróciły uwagę wysłannika Motofaktor.pl.


 
Bilstein
 
Niemiecki producent zawieszeń jest legendą sportu motorowego, a jego katalog części przeznaczonych tylko do aut zabytkowych i youngtimerów jest wręcz wzorcowy dla tego rynku. Obejmuje on, oprócz popularnych samochodów klasycznych, również rzadkie i bardzo drogie samochody oraz pojazdy z demoludów, w tym Polskiego Fiata 125p, Poloneza czy Malucha. 
 
 
Do wielu modeli oprócz standardowych amortyzatorów, można zamówić również sportowe modele B6 czy B8, a dla bardziej wymagających kierowców są jeszcze w ofercie zestawy B10 czy B12. Bardzo popularne jest używanie aut zabytkowych do amatorskiego ścigania - dla takich klientów Bilstein ma w ofercie gwintowane zestawy B14 oraz wyposażone w regulację siły tłumienia - B16. Nie jest to wcale szczyt możliwości tej firmy: myślący o w pełni profesjonalnej jeździe torowej powinni zainteresować się zestawami Clubsport z niezależną regulacją siły dobicia i odbicia, możliwością regulacji tłumienia z kabiny auta czy regulacją kąta pochylenia kół przy pomocy łożysk poduszki amortyzatora typu „Uniball“. Mimo, że katalog Bilsteina jest bardzo bogaty, nie wyczerpuje on oferty tego producenta. Dla najbardziej wymagających klientów budowane są amortyzatory na specjalne zamówienie, zarówno do zastosowań sportowych, jak i do najrzadszych aut klasycznych, do których amortyzatory często już nigdzie nie są produkowane. Co ciekawe, w wielu przypadkach Bilstein może wyprodukować do starszych aut amortyzatory gazowe, mimo że oryginalnie w tych modelach oferowane były jedynie wolniej reagujące i gorzej tłumiące amortyzatory olejowe.
 
 
Bosch 
 
Zasłużona dla motoryzacji niemiecka firma już od wielu lat wspiera właścicieli klasycznych samochodów w utrzymaniu ich sprawności ofertą działu Bosch Automotive Tradition. Katalog części jest bardzo bogaty i obejmuje np. elementy mechanicznych układów wtryskowych, instalacji elektrycznej, oświetlenia, kompletne stacyjki, ale także przełączniki z desek rozdzielczych- rzecz często nie do zdobycia w dobrym stanie. Szczególnie w starszych autach bardzo rażące są pod maską nowsze zamienniki oryginalnych części jak np. regulatory napięcia, nie mówiąc już o samych akumulatorach. Produkty Bosch Automotive Tradition nie dość, że wyglądają tak samo uroczo, jak te z lat 50. czy 60. Ubiegłego wieku, to można je także zamówić w wersji do instalacji o napięciu 6V, dzisiaj niespotykanych, a kiedyś powszechnych w samochodach. 
 
 
Na stoisku Boscha wyraźnie czuje się, że sprzedaż produktów to nie wszystko. Eksperci firmy bardzo chętnie dzielą się wiedzą, a sam producent na swojej stronie oferuje przeszło 50 tys. historycznych dokumentów, np. schematów instalacji elektrycznej czy układów wtrysku paliwa. Oprócz tego, w ramach programu REMAN, Bosch regeneruje podzespoły własnej produkcji, jak np. elektronicznie sterowany układ wtryskowy D-Jetronic czy moduł zapłonowy HKZ.
 
 
H&R
 
Podstawowym produktem tego niemieckiego producenta są sprężyny obniżające i zestawy zawieszeń sportowych. Katalog sprężyn jest jednym z największych na rynku, a producent chwali się, że doskonale współpracują one ze wszystkimi seryjnymi amortyzatorami i posiadają atest TÜV. W ofercie do youngtimerów i oldtimerów można znaleźć też usportowioną serię zawieszeń Cup Kits oraz zawieszenia gwintowane. 
 

 
H&R produkuje również pierścienie dystansowe spełniające bardzo surowe niemieckie normy dla tego typu produktów. Jednak najciekawszym produktem są wzmocnione, sportowe drążki stabilizatorów minimalizujące przechyły pojazdu na zakrętach. Ich pracę można regulować w pewnym zakresie, a gumowe elementy zastąpiono znacznie sztywniejszymi i trwalszymi poliuretanowymi. Ich montaż nie wymaga żadnych przeróbek, co jest szczególnie ważne dla właścicieli klasyków
 
 
Koni
 
Holenderski producent amortyzatorów i sprężyn zawieszenia z roku na rok zwiększa ofertę do aut z lat 40-70. ubiegłego wieku. Produkty z linii „Classic” charakteryzują się jakością pracy identyczną z tą, którą znamy ze współczesnych samochodów. Co ważne, amortyzatory te doskonale nadają się do regeneracji, a ich obudowy malowane są na czarny kolor. Koni stosuje na nich również swoje dawne „skrzydlate” logo. 
 
 
Dla lubiących dynamiczną jazdę właścicieli youngtimerów z lat 80. czy początku 90. holenderski producent przygotował sporą ofertę zestawów zawieszeń usportowionych - od odrobinę twardszych zamienników, przez zestawy obniżające, po bardziej bezkompromisowe zawieszenia gwintowane. Ale również zwolennicy seryjnego tłumienia znajdą w katalogach Koni produkty do mniej popularnych, tańszych youngtimerów. Często uważanych są one za zbyt młode, żeby uznać je za klasyki, a jednocześnie zbyt stare, żeby uznać je za auta normalnie eksploatowane na co dzień, przez co są pomijane przez wielu innych producentów.
 
 
Motul
 
Francuski producent cenionych środków smarnych ma jedną z najbardziej wyspecjalizowanych ofert na rynku. Na Techno-Classice chwalił się oczywiście serią olejów do aut klasycznych, ale starsze auta równie często jak do niedzielnych przejażdżek używane są do sportu. Dlatego dużo uwagi poświęcono też prezentacji wyczynowych olejów z serii 300V. To kompletna oferta, zawierająca m.in. tak specyficzny produkt jak olej silnikowy 300V SPRINT 0W15 przeznaczony jedynie do używania podczas krótkich wyścigów kwalifikacyjnych czy wyścigów równoległych na ćwierć mili. Na drugimi biegunie jest olej 300V Le Mans 20W60 przeznaczony do długotrwałych wyścigów typu endurance. 
 
 
Do ekstremalnie używanych pojazdów przeznaczono też dodatek MoCool obniżający temperaturę płynu chłodniczego o ok. 15 °C czy też płyn hamulcowy RBF 660 o temperaturze wrzenia równiej aż 325 °C, podczas gdy w przypadku zwykłych płynów DOT 5 wynosi ona maksymalnie 260 °C. W ofercie Motula znajdują się też odpowiednie środki smarne do skrzyń biegów czy dyferencjałów, również tych z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Do najstarszych pojazdów, sprzed roku 1950, często pozbawionych filtra oleju i z uszczelnieniami sznurowymi, Francuzi produkują specjalne oleje CLASSIC SAE 30 i SAE 50, a do trochę nowszych - 15W50. Wszystkie oleje z gamy CLASSIC produkowane są z uwzględnieniem najnowszych technologii, a jednocześnie zawierają bardzo ważne dla wiekowych silników dodatki antyutleniające i antykorozyjne.
 
 
Novol 
 
W Essen wyraźnie brakowało polskich akcentów, ale na szczęście naszego honoru bronił Novol - producent materiałów z zakresu lakiernictwa, napraw oraz zabezpieczeń antykorozyjnych dla przemysłu samochodowego. Dzięki uroczemu Fiatowi 500 odrestaurowanemu tylko przy pomocy produktów Novola, przez specjalizującą się w tych autach firmę Retroline, można było zobaczyć na żywo jak wysokiej jakości są produkty tej polskiej firmy. Zresztą kompletna linia produktów „Novol for Classic Car” została już rok temu w Essen doceniona przez Międzynarodową Federację Pojazdów Zabykowych FIVA, która to z Novolem podpisała umowę partnerską. Jej celem jest współdziałanie na rzecz prawidłowego i optymalnego procesu renowacji pojazdów zabytkowych. Ogromy nacisk w tej linii produktowej producent położył na ochronę antykorozyjną. Jednak największą jej zaletą jest z pewnością kompletna oferta, od podkładów reaktywnych po środki do zabezpieczenia profili zamkniętych, używane po zakończeniu prac blacharsko-lakierniczych. Trzeba też zaznaczyć, że produkty są bardzo dokładnie opisane, ich charakterystyka jest rzeczowo wyjaśniona.  Dzięki temu, że wszystkie pochodzą od tego samego producenta, lakiernik ma stuprocentową pewność, że będą ze sobą doskonale współpracowały. 
 
 
Sonax
 
Działający od 1950 roku producent kosmetyków i chemii motoryzacyjnej ma jedną największych ofert tego typu produktów na rynku. Na stoisku Sonaxa można było znaleźć najbardziej typowe środki pomocne w myciu i czyszczeniu auta, ale również bardzo specyficzne pasty ścierne i woski używane przy zaawansowanym detailingu. Zaskakuje ilość wyspecjalizowanych produktów np. do usuwania różnych zabrudzeń organicznych. Szczególnie w przypadku starszych aut przydatne mogą być kosmetyki do odnawiania wyblakłych plastików czy regeneracji zmatowiałych reflektorów. 

 
Sonax ma też bogatą ofertę produktów technicznych takich jak dodatki do paliwa zastępujące ołów, środek czyszczący do wtryskiwaczy i gaźnika czy kilka rodzajów środków pomagających poluzować zapieczone lub skorodowane śruby. Producent bardzo chętnie udostępnia swoje produkty do popularnych w Niemczech testów konsumenckich. Tak samo było na stoisku na Techno-Classice, gdzie zamiast oglądania ulotek czy słuchania zachwalających produkty pracowników, każdy mógł sprawdzić na spatynowanych elementach nadwozia samochodu, jak sprawdzają się produkty Sonaxa.
 
 
Vredestein
 
Już wiele lat temu Vredestein zauważył lukę na rynku oponiarskim. Klasyczne samochody na ogumieniu z nowoczesną rzeźbą bieżnika nie wyglądają dobrze, a przecież nienaganny wygląd tych aut jest często dla ich użytkowników kwestią kluczową. Z rynku zniknęły też powszechne kiedyś opony pełnoprofilowe i wiele starszych samochodów z dopasowanym na siłę ogumieniem, o nieprawidłowym rozmiarze, wyglądało pokracznie. Pochodzący z Holandii producent ogumienia wyszedł więc do klientów z ofertą opon przygotowanych specjalnie do klasyków, ale wykonanych z najlepszych współczesnych mieszanek. Podstawowym produktem jest model Sprint Classic oferowany w wielu rozmiarach i różniący się zależnie od rozmiaru wyglądem bieżnika - węższe opony nawiązują wyglądem bardziej do ogumienia z lat 50., a szersze do tego z lat 60-70. Mimo swojego archaicznego wyglądu spełniają one najbardziej surowe normy dla najnowszego ogumienia, a w najszerszych rozmiarach przeznaczonych do klasycznych aut sportowych produkowane są nawet z indeksem prędkości W (do 270 km/h).
 
 
Opony Grip Classic zaprojektowano specjalnie do klasycznych aut terenowych, a Snow Classic to po prostu prawdziwa opona zimowa wyglądem nawiązująca do skandynawskich opon sprzed lat, co ważne w przypadku tej drugiej opony występuje możliwość kolcowania. O tym jak ważny staje się rynek aut zabytkowych świadczy nowość w ofercie: opona Transport Classic. To produkt przeznaczony do klasycznych pojazdów dostawczych jak np. Citroen HY czy Peugeot J7. Struktura wewnętrzna tej staromodnie wyglądającej opony pochodzi od współczesnego produktu Vredesteina - cenionego Comtraca. 
 
 
ZF
 
Jeden z najbardziej uznanych producentów skrzyń biegów jasno pokazał w Essen, że nie traktuje rynku aut zabytkowych po macoszemu. Właściciele klasycznych samochodów często podczas remontu mają do wyboru: szukać części używanych lub, co jest często jeszcze gorszym wyborem, korzystać z elementów dorabianych. W zdecydowanie lepszej sytuacji są właściciele aut wyposażonych w elementy układu napędowego czy układu kierowniczego pochodzące od tego niemieckiego producenta. Dział ZF-Tradition to przede wszystkim bardzo bogata oferta części zamiennych, nawet do najbardziej wiekowych produktów. 
 
 
Firma od ponad 50 lat ma w swojej ofercie również przekładnie automatyczne i do nich też oferuje wszystkie części zamienne. To ważne, bo zabytkowe auta z takimi skrzyniami często są określane jako problematyczne w remoncie właśnie ze względu na dostępność części. ZF chwali się też manualną skrzynia biegów o oznaczeniu S5-20. Jest to zamiennik klasycznej skrzyni ZF montowanej m.in. w Mercedesach 230 SL, 250, SL, 280 SL czy też w 300 SE w latach 1964-1976, tyle że zamiast czterech, ma pięć przełożeń. Oprócz sprzedaży samych części, ZF pomaga też klientom udostępniając bardzo dokładną dokumentację do produktów sprzed lat.
 


Zdjęcia: Rafał Andrzejewski 

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • G. Stekla: Staramy się rozwijać się ewolucyjnie, a nie rewolucyjnie

    Z Grzegorzem Steklą, współwłaścicielem firmy David Vasco, rozmawiała Joanna Piszcz.
  • Chłodnice z gorącego południa Włoch

    Odwiedziliśmy włoską fabrykę firmy COG, która jest producentem chłodnic wody, powietrza, oleju, a także rdzeni do układów chłodzenia z przeznaczeniem m.in. do ciągników, maszyn rolniczych i budowlanych. W Polsce produkty COG są dostępne za pośrednictwem krakowskiej firmy Highway International.
  • Obowiązkowa kontrola filtrów DPF w czasie badania technicznego pojazdu?

    Rząd przygotowuje nowe regulacje dotyczące kontroli filtrów DPF.
  • Trendy rozwoju motoryzacji - relacja z V Krajowego Kongresu Ekspertów Samochodowych

    2 czerwca 2018 na Uniwersytecie Technologiczno - Humanistycznym w Radomiu odbył się V Krajowy Kongres Ekspertów Samochodowych. Podczas tegorocznej edycji dominującym tematem był rozwój elektromobilności i trendy w motoryzacji.
  • Trendy na rynku olejowym w Polsce

    Oleje silnikowe do aut osobowych to obecnie największy segment rynku olejów smarowych w Polsce. Coraz większą popularność zyskują oleje syntetyczne.
  • Nie. I jeszcze długo nie!

    Wieści o mojej śmierci są nieco przesadzone - powiedział kiedyś "wciąż żywy i wierzgający" Mark Twain, a za nim mógłby powtórzyć stary, dobry silnik spalinowy. Czego dowodzą najnowsze propozycje Infiniti, Mazdy i Volkswagena.
  • iElektromobilni - I Mistrzostwa Młodych Mechaników w elektromobilności

    Po raz pierwszy w tym roku podczas Poznań Motor Show 2018 - 6 kwietnia - odbyły się I Mistrzostwa Młodych Mechaników "iElektromobilni".
  • Nowe inwestycje i firmy na rumuńskim rynku

    Na rumuńskim rynku motoryzacyjnym ożywienie. Nowe inwestycje zapowiadają m.in. firmy Schaeffler, Continental, czy Pirelli. Swoją pozycję w Rumunii umacnia Elit.
  • VII Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników już za nami - relacja Motofaktor.pl

    Podczas tegorocznej edycji organizatorzy VII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników postawili na konkurencje sprawdzające wiedzę z nowych technologii.
  • VII Ogólnopolskie Mistrzostwa Młodych Mechaników - relacja Motofaktor.pl

    Uczniowie z Zespołu Szkół Samochodowych w Poznaniu na podium VII Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników, które odbyły się 5 kwietnia podczas Poznań Motor Show 2018.
  • Targi Techniki Motoryzacyjnej 2018 - relacja Motofaktor.pl

    Po roku przerwy w dniach 5-8 kwietnia Targi Techniki Motoryzacyjnej ponownie gościły w Poznaniu. Podczas tegorocznej edycji nagrody zdobywali zarówno wystawcy, jak i uczestnicy towarzyszących konkursów.
  • Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników: edukacja i szansa na dobrą pracę

    Ogólnopolskie Mistrzostw Mechaników to nie tylko nagrody, ale przede wszystkim szansa na pogłębienie wiedzy i zatrudnienie w renomowanej firmie. Dla nauczycieli to doskonała i emocjonująca zabawa, a dla uczniów kontakt z wiedzą i urządzeniami, których czasami próżno szukać w przyszkolnych warsztatach.
  • Burza wokół cen czynników chłodniczych

    Unijna Dyrektywa MAC znacząco wpłynęła na ceny czynników chłodniczych stosowanych w układach klimatyzacji. Pracownicy warsztatów samochodowych podejrzewają zmowę cenową producentów. Eksperci uspokajają.
  • A. Sikorski: ekspansja firm zrzeszonych w PGM przyniesie wszystkim wymierne korzyści

    Z Adamem Sikorskim - Prezesem Polskiej Grupy Motoryzacyjnej oraz Prezesem Zarządu PZL Sędziszów SA - rozmawiała Joanna Piszcz.
  • P. Tochowicz: konsekwentnie podążamy w kierunku, jaki wyznaczyliśmy już jakiś czas temu

    Z Piotrem Tochowiczem, Prezesem Zarządu firmy Moto-Profil, rozmawiała Joanna Piszcz.
  • Mechanik pojazdów ciężarowych - poszukiwany pilnie, z perspektywami na karierę

    O tym, że w Polsce brakuje mechaników samochodowych co jakiś czas piszą media. Jednak nie każdy wie, że najbardziej brakuje fachowców potrafiących obsługiwać i naprawiać pojazdy ciężarowe.
  • K. Prozner: Woop Automotive ma być przede wszystkim platformą kontaktu

    Z byłym prezesem Europart Karolem Proznerem, który tworzy obecnie własny projekt - Woop Automotive - rozmawiała Joanna Piszcz.
  • To był rok 2017!

    Przejęcia, nowi gracze na rynku, marki i sieci warsztatowe - w 2017 roku branża z pewnością nie narzekała na nudę. Zapraszamy na nasz subiektywny przegląd wydarzeń.
  • Rynek dystrybucji 2017 - podsumowanie

    Przejęcia i konsolidacje - tak można podsumować mijający rok na rynku dystrybucji części zamiennych w Polsce i innych krajach Europy, gdzie coraz śmielej wkraczają amerykańscy gracze.
  • Diesle - truciciele czy ofiary nagonki

    Komisja Europejska chce, aby do 2030 r. nowe pojazdy emitowały o 30 proc. mniej zanieczyszczeń, kolejne władze wprowadzają zakazy wjazdu dla diesli do centrów miast, a koncerny samochodowe zapowiadają zakończenie produkcji pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Czy diesle słusznie uważane są za trucicieli czy to tylko nagonka antydieslowskich lobbystów?



KOMENTARZE: