E-katalogi

AFTERMARKET


Nowe inwestycje i firmy na rumuńskim rynku

2018-04-16 08:05:34   Autor: Gabriel Dogaru


Nowe inwestycje i firmy na rumuńskim rynku Na rumuńskim rynku motoryzacyjnym ożywienie. Nowe inwestycje zapowiadają m.in. firmy Schaeffler, Continental, czy Pirelli. Swoją pozycję w Rumunii umacnia Elit.

W pierwszym kwartale 2018 r. cały rynek samochodowy w Rumunii notował wzrosty, zarówno w przypadku nowych jak i używanych samochodów. Dla rynku części samochodowych wzrost według danych Narodowego Instytutu Statystycznego wyniósł 13 proc. Wzrost dla całego rynku oszacowano na 1,3 mld euro. Eksperci oczekują kolejnych wzrostów pod koniec roku.

Dystrybutorzy części samochodowych

Autonet, jedna z największych lokalnych firm zajmujących się dystrybucją części samochodowych, wprowadził do oferty zestaw naprawczy do skrzyni biegów Schaeffler. Dzięki zastosowaniu zestawu LuK GearBOX warsztat jest w stanie wykonać samodzielnie naprawę skrzyni biegów.

Firma Autonet zainwestowała także w nieruchomość w okręgu Kluż, gdzie powstanie magazyn części samochodowych o powierzchni ponad 30 tys. m kw.

Elit Rumunia, część Elit Group i Rhiag, firma należąca do grupy LKQ Corporation, powiększyła swoją powierzchnię magazynową o 50 proc. otwierając w mieście Baia Mare nowy magazyn. W okręgu Jassy firma powiększyła lokalną filię i przekształciła ją w regionalny magazyn dla okręgów Bacau, Suczawa i Neamt. Portfolio części wzrosło o 45 proc., a wszystkie dostawy są realizowane w ciagu jednego dnia. Na początku marca Elit rozszerzył ofertę o kilka marek: KYB, Starline, Schaeffler, Valeo, SWF, SWAG oraz Castrol.

Producenci części

Continental, który posiada w Rumunii 7 fabryk, zwiększył zatrudnienie do 19 700 pracowników, z czego 1 500 osób zatrudniono w zeszłym roku. Grupa zainwestowała około 175 mln euro w 2017 r. w swoje rumuńskie oddziały. W samej Rumunii grupa Continental produkuje rocznie ponad 150 mln części dla przemysłu samochodowego. W 2018 roku grupa zapowiada kolejne inwestycje i zatrudnienie kolejnych 1 000 osób. Nieoficjalnie mówi się, że Continental zamierza rozbudować fabryki w Timisoarze oraz w miejscowości Jassy.

Południowoafrykańska grupa Metair, producent części dla przemysłu samochodowego, przejął 35 proc. udziałów rumuńskiej firmy Primemotors produkującej akumulatory litowo-jonowe z fabryką w Cernicy koło Bukaresztu. Wartość transakcji to 1 mln euro. Wcześniej, w 2012 r., Matair kupił rumuńskiego producenta akumulatorów - firmę Rombat za 42,8 mln euro.

Firma Pirelli zbuduje w mieście Slatina nową fabrykę opon na terenie o powierzchni ponad 6 hektarów ziemi. Znajdzie się tam również magazyn.

Producent części PREH planuje nwestycje w wysokości 25 mln euro w fabrykę zlokalizowaną w mieście Ghimbav, w pobliżu Braszowa. PREH jest kontrolowany przez Joyson Electronics, spółkę notowaną na giełdzie w Szanghaju. PREH jest dostawcą części dla Porsche, Mercedesa, Audi i BMW. Firma chce zainwestować w nowoczesne linie produkcyjne i montażowe.

Firma Schaeffler zamierza zainwestować 39 mln euro w Braszowie, gdzie powstanie m.in. centrum badawczo - rozwojowe oraz  testowania produktów firmy. Schaeffler Rumunia chce zwiększyć w tym roku zatrudnienie do 4 500 osób.

Turecki producent Opsan, dostawca części dla Forda, Fiata, Hondy, Renault Trucks i Toyoty, otworzył rumuński oddział. Opsan jest jednym z najważniejszych producentów w Turcji, specjalizującym się m.in. w częściach karoseryjnych i siedzeniach.

JD Norman Industries, dostawca części metalowych dla przemysłu motoryzacyjnego, firm transportowych i innych branż, podpisał umowę na zakup REGE Motor Parts zlokalizowanego w Braszowie. Fabryka REGE produkuje części dla firm General Motors, Fiat, Ford, Suzuki, Kia Motors i Volkswagen.

Szwajcarska firma Georg Fischer, posiadająca fabryki w Niemczech, Austrii i Chinach, należąca do GF Automotive, kupiła Eucasting Ro, lokalną spółkę zależną od włoskiej firmy Eucasting. Firma Eucasting RO zmieni nazwę na Georg Fischer SRL. Firma odlewa lekkie metale nieżelazne w dwóch fabrykach: Pitesti i Scornicesti.

Wydarzenia

Najważniejsze wydarzenie roku dla rumuńskiego przemysłu motoryzacyjnego - SIAB (International Motorshow Bucharest) - zostało zorganizowane w dniach od 23 marca - 1 kwietnia po 11-letniej przerwie. Goście targów mogli zobaczyć wiele nowych aut zaprezentowanych wcześniej w Genewie. Gwiazdą był Volkswagen Touareg, zaprezentowany niemal równocześnie z jego światową premierą w Pekinie. Sektor Aftermarket był reprezentowany przez Falcon Electronics, nowego partnera Dacii w zakresie akcesoriów dla nowego Dustera. W czasie wydarzenia swoją ofertę wyposażenie warsztatowego prezentowała firma Novatech.

Z kolei pod koniec marca odbyło się Auto Total Business Show zorganizowane w Centrum Biznesowym i Wystawowym w Bacau.  Swoją ofertę prezentowało tu 55 wystawców reprezentujących producentów części OEM oraz rynku wtórnego. Tematem wydarzenia były "Innowacje technologiczne i rewolucyjne komponenty". Kolejne edycje show będą organizowane w Bukareszcie i innych miastach m.in. w dniach 9-10 czerwca 2018.

Natomiast 5 maja
w centrum logistycznym dystrybutora części samochodowych firmy Autonet w miejscowości Popesti-Leordeni w południowej części Bukaresztu odbędzie się Autonet Mobility Show 2018. Na targach swoją ofertę zaprezenruje  ponad 100 producentów części i akcesoriów samochodowych.


Rynek samochodowy

Liczba rejestracji samochodów wzrosła w styczniu o 66 proc. do 15 762 pojazdów, z których 11 744  to samochody osobowe. Wyszło tak w szczególności z powodu grudniowej dużej sprzedaży, z opóźnioną rejestracją (okres legalności rejestrowania samochodu wynosi 30 dni). W lutym liczba rejestracji wyniosła 12 401 pojazdów, o 3,5 proc. więcej niż w roku 2017, z czego 8 777 to  samochody osobowe.

Import samochodów używanych zwiększył się do 39,266 sztuk, co stanowi bardzo duży wzrost w porównaniu z 7 708 sztuk w 2017 r. (+ 409 proc.). To efekt likwidacji podatku rejestracyjnego w lutym 2017 r.

Download the report in English and Romanian.

Zdjęcia: Autonet, Elit

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Nowe inwestycje i firmy na rumuńskim rynku

    Na rumuńskim rynku motoryzacyjnym ożywienie. Nowe inwestycje zapowiadają m.in. firmy Schaeffler, Continental, czy Pirelli. Swoją pozycję w Rumunii umacnia Elit.
  • VII Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników już za nami - relacja Motofaktor.pl

    Podczas tegorocznej edycji organizatorzy VII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników postawili na konkurencje sprawdzające wiedzę z nowych technologii.
  • VII Ogólnopolskie Mistrzostwa Młodych Mechaników - relacja Motofaktor.pl

    Uczniowie z Zespołu Szkół Samochodowych w Poznaniu na podium VII Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników, które odbyły się 5 kwietnia podczas Poznań Motor Show 2018.
  • Targi Techniki Motoryzacyjnej 2018 - relacja Motofaktor.pl

    Po roku przerwy w dniach 5-8 kwietnia Targi Techniki Motoryzacyjnej ponownie gościły w Poznaniu. Podczas tegorocznej edycji nagrody zdobywali zarówno wystawcy, jak i uczestnicy towarzyszących konkursów.
  • Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników: edukacja i szansa na dobrą pracę

    Ogólnopolskie Mistrzostw Mechaników to nie tylko nagrody, ale przede wszystkim szansa na pogłębienie wiedzy i zatrudnienie w renomowanej firmie. Dla nauczycieli to doskonała i emocjonująca zabawa, a dla uczniów kontakt z wiedzą i urządzeniami, których czasami próżno szukać w przyszkolnych warsztatach.
  • Burza wokół cen czynników chłodniczych

    Unijna Dyrektywa MAC znacząco wpłynęła na ceny czynników chłodniczych stosowanych w układach klimatyzacji. Pracownicy warsztatów samochodowych podejrzewają zmowę cenową producentów. Eksperci uspokajają.
  • A. Sikorski: ekspansja firm zrzeszonych w PGM przyniesie wszystkim wymierne korzyści

    Z Adamem Sikorskim - Prezesem Polskiej Grupy Motoryzacyjnej oraz Prezesem Zarządu PZL Sędziszów SA - rozmawiała Joanna Piszcz.
  • P. Tochowicz: konsekwentnie podążamy w kierunku, jaki wyznaczyliśmy już jakiś czas temu

    Z Piotrem Tochowiczem, Prezesem Zarządu firmy Moto-Profil, rozmawiała Joanna Piszcz.
  • Mechanik pojazdów ciężarowych - poszukiwany pilnie, z perspektywami na karierę

    O tym, że w Polsce brakuje mechaników samochodowych co jakiś czas piszą media. Jednak nie każdy wie, że najbardziej brakuje fachowców potrafiących obsługiwać i naprawiać pojazdy ciężarowe.
  • K. Prozner: Woop Automotive ma być przede wszystkim platformą kontaktu

    Z byłym prezesem Europart Karolem Proznerem, który tworzy obecnie własny projekt - Woop Automotive - rozmawiała Joanna Piszcz.
  • To był rok 2017!

    Przejęcia, nowi gracze na rynku, marki i sieci warsztatowe - w 2017 roku branża z pewnością nie narzekała na nudę. Zapraszamy na nasz subiektywny przegląd wydarzeń.
  • Rynek dystrybucji 2017 - podsumowanie

    Przejęcia i konsolidacje - tak można podsumować mijający rok na rynku dystrybucji części zamiennych w Polsce i innych krajach Europy, gdzie coraz śmielej wkraczają amerykańscy gracze.
  • Diesle - truciciele czy ofiary nagonki

    Komisja Europejska chce, aby do 2030 r. nowe pojazdy emitowały o 30 proc. mniej zanieczyszczeń, kolejne władze wprowadzają zakazy wjazdu dla diesli do centrów miast, a koncerny samochodowe zapowiadają zakończenie produkcji pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Czy diesle słusznie uważane są za trucicieli czy to tylko nagonka antydieslowskich lobbystów?
  • Siła kobiet w męskiej branży

    Specjalna sesja dedykowana kobietom odbyła się w ramach XII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, organizowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
  • To tu powstają amortyzatory i sprężyny KYB

    Ponad 2 mln sprężyn zawieszenia i 6 mln amortyzatorów rocznie zjeżdża z linii produkcyjnych dwóch czeskich fabryk KYB Europe, które mieliśmy okazję odwiedzić.
  • Kongres SDCM: zmiany na rynku warsztatowym - relacja Motofaktor.pl

    "Zmiany na rynku warsztatowym - czy przynależność do sieci warsztatowych gwarantuje rozwój?" - na to pytanie próbowali odpowiedzieć uczestnicy debaty, która odbyła się w ramach XII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, zorganizowanego przez SDCM.
  • A. Górecki: rozszerzamy działalność o nowe rynki, w tym zagraniczne

    Z Aleksandrem Góreckim, Prezesem Zarządu Auto Partner S.A. rozmawiała Joanna Piszcz.
  • P. Stopczyk: zmiana właściciela AD Polska to szansa na rozwój firmy

    Z Piotrem Stopczykiem, Prezesem AD Polska, rozmawiała Joanna Piszcz.
  • Konferencja AD Polska 2017 - ostatni raz pod dotychczasowym szyldem

    Klienci i dostawcy AD Polska spotkali się w dniach 7-8 października 2017 w hotelu Narvil Conference & Spa w Serocku. Spotkanie zdominowała prezentacja nowego właściciela firmy - LKQ Corporation - oraz związanych z tym planów na najbliższe miesiące.  
  • Trzy elementy - jeden system

    System BE Plug&Drive składający się z baterii, sterownika i silnika ma pomóc w szybszym rozwoju elektromobilności w Polsce i nie tylko. Czy ma jednak szansę na wdrożenie?



KOMENTARZE: