E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Wymiana sprzęgła LuK we Fiacie Grande Punto

2018-06-11 08:36:09   Autor: artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler


Wymiana sprzęgła LuK we Fiacie Grande Punto Artykuł dotyczy diagnozy usterek, powtarzających się w warsztacie. Montaż zespołu sprzęgła wymaga doświadczenia i cierpliwości, gdyż nawet najmniejszy błąd może spowodować usterkę. W obecnej sytuacji gospodarczej ostatnią rzeczą, której potrzebuje zarówno warsztat, jak i właściciel, jest powrót pojazdu do warsztatu w wyniku awarii po naprawie. 

Niniejszy przypadek opisano na przykładzie Fiata Grande Punto (199). 


Sprzęgło zostało zamontowane w warsztacie w pojeździe o przebiegu ok. 70 000 km. Ten sam pojazd wrócił do warsztatu na lawecie z przebiegiem 74 000 km, z uszkodzonym łożyskiem wysprzęglającym. 


Oczywiście część była objęta gwarancją, a według wstępnej oceny warsztatu, za awarię odpowiadało łożysko. Ponieważ technologia produkcji wyklucza wadliwe części, sprawdzono zespół sprzęgła i skontaktowano się z warsztatem, w celu uzyskania dodatkowych informacji o powstałej awarii.


Kontrola zespołu wykazała, że:


  • Łożysko uległo uszkodzeniu ze względu na znaczne odkształcenie, które wynikało z nierównomiernego rozkładu obciążenia przez dźwignię wysprzęglającą. Na zdjęciu widać wyraźnie, że po jednej stronie dźwignia prawidłowo opierała się na łożysku, natomiast po drugiej stronie nie widać żadnych śladów kontaktu. Świadczy to o jednostronnym rozkładzie obciążenia na łożysku, a co za tym idzie - na docisku sprzęgła.



  • Zaobserwowano, że końcówki sprężyny talerzowej docisku są zużyte. Mimo dużej twardości materiału, sprężyna talerzowa została przetarta i na płaskiej powierzchni powstało zagłębienie. Niezwykle duże jednostronne obciążenie, któremu poddane zostało łożysko wysprzęglające, spowodowało przedwczesne zużycie końcówek sprężyny talerzowej.


 

  • Zużycie materiału ciernego tarczy wskazuje na nieregularny rozkład sił wywieranych na tarczę przez docisk, wskutek wadliwej pracy układu wysprzęglającego. Nowa okładzina tarczy zużywa się równomiernie - od krawędzi zewnętrznej w kierunku środka (zużycie można rozpoznać po "gładkiej" powierzchni wynikającej z kontaktu z dociskiem i kołem zamachowym). W omawianym modelu pojazdu zaobserwowano wyjątkowo "nierówne" zużycie, które świadczy o nierównomiernym rozkładzie obciążenia przy załączaniu sprzęgła wskutek przekrzywionej dźwigni wysprzęglającej.



Niemniej jednak, jest to dość zastanawiające, ponieważ w warsztacie zamontowano nową dźwignię. Najpierw oczywiście wzięto pod uwagę uszkodzenie dźwigni. 


Aby móc lepiej ocenić ten przypadek, sprawdzono również dźwignię.


Mimo że była nowa, miejsce styku z łożyskiem było niejednolite.



Podczas kontroli widełek zauważono, że:


Ich oś i miejsce montażu na skrzyni biegów wskazywały na nierównomierne zużycie. Świadczy to o zużyciu obudowy skrzyni biegów lub plastikowych tulejek w obudowie skrzyni biegów (nie ma pewności, że zostały one wymienione). Na zdjęciu widać wyraźnie, że widełki obracały się wokół własnej osi mimośrodowo, doprowadzając do wykrzywienia oraz zużycia łożyska oporowego i zespołu sprzęgła.




Na poniższym zdjęciu widać wszystkie podzespoły, które należy wymienić razem z widełkami. Dwie plastikowe tulejki zapewniają całkowicie współśrodkowy ruch widełek i należy je zawsze wymieniać.



Na podstawie powyższego przypadku można stwierdzić, że każda awaria ma swoją przyczynę, którą zwykle można ustalić poprzez analizę skutków. Ten sam efekt można również zauważyć wśród marek należących do koncernu PSA (206, 106, Xsara, itp.).


We wspomnianych pojazdach sprzęgło załączane jest mechanicznie. Luz przy jego załączaniu jest wyrównywany przez układ sterujący sprzęgłem, który zapewnia niewielkie napięcie wstępne. To napięcie powoduje, że łożysko wysprzęglające obraca się zawsze z taką samą prędkością, co sprzęgło. Ze względu na niewłaściwą regulację lub awarię mechaniczną układu wysprzęglającego, wymagane napięcie wstępne nie zawsze jest zapewnione, co przekłada się na wahania prędkości obrotowej łożyska i docisku. Generowane tarcie powoduje zużycie sprężyny talerzowej. W rezultacie niektóre jej końcówki są wyłamywane, łożysko blokuje się, a sprzęgło - ulega awarii. Podobny efekt zużycia może być spowodowany niewłaściwym ustawieniem łożyska, zużytymi śrubami regulacyjnymi lub zniszczoną/wykrzywioną dźwignią. 




Więcej informacji i filmów instruktażowych można znaleźć na stronie www.repxpert.pl.


Grupa Schaeffler jest wiodącym dostawcą części zamiennych do pojazdów użytkowych i urządzeń przemysłowych na całym świecie. Przedsiębiorstwo zapewnia najwyższą jakość produktów, zaawansowane rozwiązania technologiczne oraz innowacyjność. Jako dostawa precyzyjnych produktów i rozwiązań dla silników, skrzyni biegów oraz podwozia, jak również łożysk tocznych i ślizgowych dla różnorodnych urządzeń przemysłowych, Schaeffler ma zdecydowany udział w kształtowaniu "mobilności jutra". W roku 2015 roku przedsiębiorstwo technologiczne osiągnęło obrót w wysokości 13,2 miliardów euro. Zatrudniając ok. 85 000 osób na całym świecie, Grupa Schaeffler jest jedną z największych europejskich firm rodzinnych. Dzięki 170 lokalizacjom w 50 krajach na całym świecie, Schaeffler dysponuje rozbudowaną siecią zakładów produkcyjnych, centrów badań i rozwoju oraz punktów dystrybucji.


Dział Automotive Aftermarket dostarcza innowacyjne rozwiązania naprawcze w jakości części produkowanych na pierwszy montaż, a także szeroką gamę usług dla warsztatów. Oferta produktowa marek LuK, INA, FAG i Ruville obejmuje systemy sprzęgła, systemy wysprzęglające, elementy silnika, skrzyń biegów oraz zawieszenia. Wszystkie elementy doskonale ze sobą współpracują oraz umożliwiają przeprowadzenie szybkiej i profesjonalnej naprawy. Portal REPXPERT oferuje pakiet usług dla warsztatów związanych z produktami oraz zestawami naprawczymi Schaeffler.


Zdjęcie główne: Wikipedia

Więcej na ten temat:

AKTUALNOŚCI

  Schaeffler: bogatszy program szkoleń technicznych
  Schaeffler: odrębny dział Automotive Aftermarket z nowym członkiem zarządu
  Schaeffler: nowy katalog części Ruville
  Schaeffler: dwa stoiska na 16. targach Inter Cars
  Schaeffler: wszystkie najważniejsze systemy silnika teraz pod jedną marką

WARSZTAT 24/7

  Wymiana sprzęgła LuK w Citroenie C5 2.0 HDi (RHZ)
  Wymiana sprzęgła LuK w Oplu Corsa Mk2 z silnikiem 1.2 16V
  Zmiana wielkości tarczy sprzęgłowej
  Zerwanie wieloklinu

PRODUKTY

  Schaeffler: nowości INA
  Schaeffler: zestawy naprawcze INA z paskiem rozrządu
  Schaeffler: zestaw naprawczy FAG SmartSET
  Schaeffler: zestaw naprawczy LuK RepSet 2CT
  Schaeffler: tarcza sprzęgła z odśrodkowym tłumikiem drgań typu wahadłowego


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Ochrona przed szkodliwymi zanieczyszczeniami

    Według nowych badań Emission Analytics, podczas krótkich podróży samochodem kierowcy i pasażerowie są narażeni na podwyższoną emisję szkodliwych związków, w tym tlenków azotu.
  • 30 lat na rynku! Co jest kluczem do wieloletniej działalności warsztatu?

    "Sednem sprawy jest kontakt z klientem. Jego satysfakcja jest dla nas istotna. Być może dlatego klienci pozwalają nam tak długo być na tym rynku" - mówi Janusz Zachorski, współwłaściciel serwisu Zachorscy w Kutnie. Znajduje się on w strefie ekonomicznej, tuż przy zjeździe z autostrady A1. To wszystko ma znaczenie, stąd też bowiem m.in. duża liczba klientów, ale najważniejsze zdaje się być co innego. Ustawiczny rozwój. "Nasi pracownicy są na szkoleniach co najmniej 10 razy w roku" - dodaje Jerzy Zachorski, drugi współwłaściciel.
  • Awaria 'dwumasy'

    Valeo ma na to kilka sposobów. Od zestawów konwertujących K4P poprzez oryginalne dwumasowe koła zamachowe (także w zestawach Valeo FullPACK DMF) aż po ostatnią innowację w tej dziedzinie - Valeo Vblade, stosowane tam, gdzie liczy się komfort i trwałość.
  • Układ chłodzenia a upały

    Jak przygotować układ chłodzenia na upały? Czy chłodnica może nie pracować prawidłowo, gdy temperatura otoczenia jest nieznośnie wysoka? Te i podobne pytania pojawiają się zawsze przed wakacjami, gdy mamy przed sobą długie podróże samochodem, a upał daje się we znaki nie tylko nam, ale wpływa też na nasze auto.
  • Przednie amortyzatory w Peugeot 207

    Peugeot 207 (02.06-) jest dość popularnym samochodem jeżdżącym po drogach Europy i nie tylko. Okazuje się jednak, że wymiana amortyzatorów w tym pojeździe nie jest taka prosta jak mogłoby się wydawać - głównie ze względu na zastosowanie sprężyn typu "Side Load" o hiperbolicznym kształcie, oraz dodatkowe czynności montażowe, które należy wykonać. Przewidywany czas wymiany amortyzatora osi przedniej na jedną stronę w Peugeot 207 (02.06-) wynosi 1,5 h.
  • Profesjonalna wymiana paska rozrządu

    Układ sterowania rozrządem silnika to jeden z niewielu elementów konstrukcji, który wymaga prawidłowego utrzymania, by kierowca nigdy nie musiał szukać pomocy mechanika w razie awarii. Oto sześć zasad, których przestrzeganie gwarantuje brak przykrych niespodzianek ze strony rozrządu.
  • Wymiana sprzęgła LuK we Fiacie Grande Punto

    Artykuł dotyczy diagnozy usterek, powtarzających się w warsztacie. Montaż zespołu sprzęgła wymaga doświadczenia i cierpliwości, gdyż nawet najmniejszy błąd może spowodować usterkę. W obecnej sytuacji gospodarczej ostatnią rzeczą, której potrzebuje zarówno warsztat, jak i właściciel, jest powrót pojazdu do warsztatu w wyniku awarii po naprawie. 
  • Gaz w erze downsizingu

    O ile w poprzednich dekadach stawiano na bezawaryjne, wolnossące jednostki 6- oraz 8-cylindrowe, to obecnie prym wiedzie "downsizing". Konstruktorom silników przyświeca jeden cel - sprostać rygorystycznym wymogom norm emisji spalin. Choć silniki benzynowe nie ewoluowały tak bardzo, jak jednostki wysokoprężne, to wtrysk bezpośredni testowany dwie dekady temu, dziś jest standardem. Widok silnika o pojemności poniżej półtora litra, generującego ponad 200 KM nikogo nie dziwi, ale zasilenie go gazem wielu wprawia w osłupienie.
  • Wymiana sprzęgła LuK w Citroenie C5 2.0 HDi (RHZ)

    Ten konkretny model jest wyposażony w dwumasowe koło zamachowe i sprzęgło ciągnione, które podczas wymiany wymaga szczególnej uwagi. Artykuł odnosi się również do niektórych zastosowań w modelach FIAT i Peugeot. Należy pamiętać, że przy każdej wymianie sprzęgła konieczna jest również wymiana dźwigni wysprzęglającej wraz z trzpieniem.
  • Przednie amortyzatory w Mitsubishi ASX

    Mitsubishi ASX [02.10-] jest dość popularnym samochodem jeżdżącym po drogach Europy i nie tylko. KYB jest dostawcą amortyzatorów osi przedniej i tylnej do tego modelu na oryginalne wyposażenie. Zalecany czas wymiany amortyzatora na jedną stronę w Mitsubishi ASX [02.10-] wynosi 1,2 godziny.
  • Wymiana sprzęgła LuK w Oplu Corsa Mk2 z silnikiem 1.2 16V

    Opel Corsa Mk2 dostępny od 2000 r, jest dość popularnym modelem samochodu na naszym rynku. LuK przygotował pakiet serwisowy, zawierający procedurę i elementy wymagane do wymiany sprzęgła w tym samochodzie.
  • Płyny hamulcowe DOT-4

    O tym, czym charakteryzują się płyny hamulcowe DOT-4 oraz czym się kierować przy ich doborze, aby układ hamulcowy pojazdu był sprawny jak najdłużej, mówią eksperci febi.
  • Jakie sprężarki do warsztatu samochodowego?

    Przemysł motoryzacyjny wymaga nie tylko precyzji, ale przede wszystkim technologii. Sprężone powietrze to jedno z możliwości, które warunkuje pracę na najwyższych obrotach. Wybierając sprzęt pneumatyczny, trzeba zwrócić uwagę na czynniki odpowiadające za jego wydajność.
  • Wtryskiwacze Magneti Marelli

    Mówiąc o nowoczesnych układach wtrysku paliwa, przychodzą nam na myśl takie pojęcia, jak "Common Rail" lub "wtrysk bezpośredni". Obecnie kojarzy się je głównie z układami paliwowymi silników Diesla i producentami tych układów na świecie. Rzeczywiście technologie listwy paliwowej i wtrysku bezpośredniego opracowano, aby rozwiązać problemy spotykane w silniku Diesla. Jednak wtrysk bezpośredni jest stosowany obecnie również w silnikach benzynowych, warto więc przybliżyć, jak ta technologia rzeczywiście powstała i co może obecnie zaoferować. 
  • Przeguby półosi

    O ile o oponach mówi się, że są jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią i muszą przenieść całą moc silnika, o tyle zapomina się o schowanych za kołami półosiach z przegubami napędowymi - których zadaniem jest przeniesienie całej mocy silnika pomiędzy skrzynią biegów, a kołami.
  • 10 faktów o hybrydach

    Samochody z napędem hybrydowym przestały już budzić sensację i są dziś na polskich drogach codziennością. Ich zalety, takie jak oszczędność i niezawodność powodują, że liczba aut hybrydowych szybko rośnie. Dla większości potencjalnych nabywców, a nawet wielu użytkowników wciąż jednak pozostają w pewnym stopniu zagadką. Poznajmy więc kilka ciekawostek technologii hybrydowej.
  • Świece zapłonowe

    Aby działać tak skutecznie, jak to tylko możliwe, oraz aby uniknąć jakiegokolwiek negatywnego wpływu na zapłon i proces spalania w komorze silnika, świece zapłonowe muszą być zaprojektowane tak, aby wytrzymywały szeroki zakres ekstremalnych warunków pracy. Na czym one polegają?
  • Problem piszczących hamulców

    Znacie ten denerwujący dźwięk, który słychać, gdy zatrzymujecie się na światłach? Pisk, zgrzyt, skrzypienie lub stukanie? Cóż, jest to dźwięk emitowany przez hamulce i może stanowić on jeden z pierwszych objawów zwiastujących problemy z układem hamulcowym waszego pojazdu. Jest to też jedna z najczęstszych przyczyn, z powodu której klienci ponownie odwiedzają warsztat. Poniżej przyjrzymy się problemowi hałasu emitowanego przez hamulce, przyczynom jego powstawania oraz sposobom na zlikwidowanie tego zjawiska.
  • Półoś i przegub napędowy

    Przegub wewnętrzny, wał stalowy, przegub zewnętrzny i osłona gumowa to połączone ze sobą elementy tworzące powszechnie znaną półoś napędową. Wspomniane podzespoły są odpowiedzialne za połączenie skrzyni biegów lub mostu napędowego z piastą koła, tym samym przekazanie momentu obrotowego z silnika do koła pojazdu.
  • Naprawa układu wtryskowego silników Diesla

    Wokół kosztów napraw układu wtryskowego silników Diesla narosło wiele mitów i jest wiele dyskusji. Niektórym spędzają one sen z powiek w obawie przed konsekwencjami finansowymi ewentualnej usterki. Okazuje się jednak, że nie taki diabeł straszny, jak go malują! Wymiana wtryskiwaczy lub świec żarowych, naprawa i czyszczenie ich gniazd wcale nie musi być trudna i kosztowna.



KOMENTARZE: