E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Układ zawieszenia

2018-04-16 09:22:47   Autor: Redakcja


Układ zawieszenia Eksperci KYB doradzają kiedy najlepiej dokonywać kontroli układu zawieszenia i jak prawidłowo go serwisować.

W produkowanych obecnie samochodach inżynierowie i konstruktorzy prześcigają się w innowacyjnych rozwiązaniach zwiększających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Odpowiada za to wiele systemów elektronicznych wspomagających kierowcę podczas kierowania pojazdem. Pamiętajmy jednak, że nie tylko elektroniczne systemy wspomagające decydują o drogowym bezpieczeństwie pojazdu. Jednym z układów bezpośrednio odpowiedzialnym za komfort i bezpieczeństwo jazdy jest układ zawieszenia. Systematyczna kontrola oraz właściwy stan techniczny wszystkich  jego elementów są ogromnie ważne.


KYB jako jeden z czołowych producentów amortyzatorów, sprężyn zawieszenia, górnych zestawów montażowych oraz zestawów osłonowo-ochronnych na oryginalne wyposażenie (OE) stosuje w swoich produktach najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne i jakościowe. Pomimo tego dla zwiększenia bezpieczeństwa pojazdu zaleca się systematyczną kontrolę tych elementów co 20 000 km, podczas sezonowej wymiany opon oraz przed długą podróżą wakacyjną. Każda wizyta w warsztacie może być okazją do gruntownej kontroli układu zawieszenia pojazdu. Często o niesprawnościach kierowcy dowiadują się dopiero podczas badań okresowych na SKP. Niestety okazuje się, że po naszych drogach poruszają się pojazdy, w których stan techniczny układu zawieszenia pozostawia wiele do życzenia. Pamiętajmy, że niesprawny pojazd to zagrożenie zdrowia i życia dla jego pasażerów oraz pozostałych uczestników ruchu.


Elementy układu zawieszenia, a w szczególności zespołu tłumiąco-resorującego, w którego skład wchodzą amortyzatory, sprężyny zawieszenia, górne zestawy montażowe oraz zestawy osłonowo-ochronne są ogromnie ważne w codziennej eksploatacji pojazdu. Mają również bezpośredni wpływ na jego prowadzenie i zachowanie podczas jazdy, co przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. 


Mimo, iż prace związane z diagnostyką i naprawą układu zawieszenia są jednymi z częściej wykonywanych w warsztatach, to jednak zdarzają się błędy, które mogą później skutkować poważnymi konsekwencjami.


Wbrew pozorom zdiagnozowanie uszkodzeń i ich ocena wcale nie jest taka prosta. W wielu przypadkach usunięty zostaje skutek uszkodzenia, natomiast brak zdiagnozowanej przyczyny wiąże się z kolejną wizytą w warsztacie. W przypadku diagnostyki układu zawieszenia należy postępować według ściśle określonych procedur, aby po zweryfikowaniu usterki móc ją usunąć oraz dodatkowo określić przyczynę jej powstania. Tylko kompletna diagnostyka z zachowaniem odpowiedniej procedury naprawczej oraz wyeliminowanie elementów zużytych i uszkodzonych zakwalifikowanych do wymiany, pozwoli na prawidłowe działanie i funkcjonowanie układu zawieszenia. Układ jezdny pojazdu jest swego rodzaju naczyniem powiązanym. Nieprawidłowe działanie któregokolwiek z jego elementów, prowadzi do uszkodzenia lub przedwczesnego zużycia kolejnego.


Kompleksowe badanie układu zawieszenia obejmuje kontrolę:

  • luzów połączeń sworzni kulowych, elementów metalowo-gumowych i łożysk;
  • stanu technicznego i sztywności elementów sprężystych;
  • stanu technicznego i stopnia tłumienia amortyzatorów;
  • oporów tarcia związanych z ruchem zawieszenia.


Podczas wizyty w warsztacie KYB zaleca przeprowadzenie odpowiednich czynności kontrolnych w celu wyeliminowania wszelkich niesprawności układu zawieszenia pojazdu.  


1. Ocena wizualna


Ocena wizualna jest wstępem i podstawą do dalszych czynności diagnostycznych. Wykonywana jest jako pierwszy element oceny stanu technicznego widocznych elementów podwozia pojazdu. 



Na jej podstawie możemy wstępnie zweryfikować i zdiagnozować wiele nieprawidłowości oraz zauważalnych gołym okiem uszkodzeń, które mogą natychmiast zostać zakwalifikowane do wymiany:

  • amortyzatory - uszkodzenie powierzchni chromowej tłoczyska (wytarcie, łuszczenie, odpryski), ubytek oleju;
  • sprężyny zawieszenia - pęknięcia,  odpryski, korozja, wżery powierzchniowe;
  • zestawy montażowe - naderwanie lub pęknięcie połączenia metalowo-gumowego;
  • zestawy osłonowo-ochronne - uszkodzenie zestawu osłonowo-ochronnego;
  • osłony gumowe przegubów kulowych - rozerwanie osłon gumowych przegubów kulowych/końcówek drążków kierowniczych/sworzni wahaczy/łączników stabilizatora;
  • tuleje metalowo-gumowe - naderwanie lub rozwulkanizowanie tulei;
  • drążki stabilizatora - pęknięcia, korozja, wżery powierzchniowe;
  • drążki skrętne - pęknięcia, korozja, uszkodzenie mocowania.


2. Jazda próbna


Jest ważnym elementem kontroli układu jezdnego pojazdu. Zalecana przed naprawą w celu sprawdzenia zachowania się auta podczas jazdy. Pozwala wstępnie zweryfikować nieprawidłowości, powodujące nadmierne przechyły nadwozia, utratę przyczepności i komfortu oraz wszelkie niepokojące dźwięki dobiegające z układu jezdnego (głuche stuki, metaliczne zgrzyty, skrzypienie). 



Należy pamiętać, aby sprawdzić wcześniej ciśnienie w oponach i stan ogumienia. Może to mieć znaczący wpływ na prowadzenie i zachowanie się auta na drodze oraz generować dodatkowe hałasy. Ważne jest, aby odbyła się za wcześniejszą zgodą właściciela pojazdu i była przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego. 


3. Kompletna diagnostyka układu zawieszenia


Jest niezbędna i zalecana w celu identyfikacji i weryfikacji elementów wyeksploatowanych lub uszkodzonych zakwalifikowanych do wymiany. 



Należy skontrolować wszystkie połączenia sworzni kulowych oraz elementy metalowo-gumowe. 


Tego typu badanie ułatwiają przyrządy do wymuszenia szarpnięć kołami pojazdu nazywane potocznie "szarpakami". Są to różnego rodzaju urządzenia hydrauliczne, pneumatyczne lub platformy najazdowe obsługiwane ręcznie. Pozwalają w prosty i łatwy sposób zidentyfikować luzy i uszkodzenia. 



Wszelkie niesprawności i zdiagnozowane uszkodzenia powinny zostać usunięte. Zaleca się wymianę wyeksploatowanych i uszkodzonych elementów układu zawieszenia w celu odtworzenia oraz przywrócenia prawidłowego działania i funkcjonowania jego parametrów konstrukcyjnych oraz bezpieczeństwa i komfortu jazdy. 


Pamiętajmy, iż wszystkie prace naprawcze należy przeprowadzać zgodnie z technologią naprawy zalecaną przez producenta pojazdu oraz z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi. 


4. Badanie przyczepności koła na stanowisku diagnostycznym


Po wykonaniu wcześniejszych czynności diagnostycznych i prac naprawczych należy poddać kontroli elementy tłumiące drgania czyli amortyzatory. Właściwym postępowaniem jest wykonanie testu przyczepności koła na stanowisku diagnostycznym. Pozwoli to ocenić stan techniczny elementów zespołu tłumiąco-resorującego w tym amortyzatorów. Należy zaznaczyć, iż badanie na stanowisku diagnostycznym nie jest badaniem "sprawności amortyzatora". Jest ono przeprowadzane z wykorzystaniem metody EUSAMA, opartej na wymuszeniu drgań pionowych badanego koła powyżej częstotliwości rezonansowej i określa procentowy współczynnik przylegania koła do podłoża. Na podstawie jego wyników możemy określić prawidłową lub nieprawidłową wartość tłumienia. 


Badanie to może służyć do oceny stanu amortyzatorów, jednak z uwzględnieniem:

  • Wcześniejszej kontroli i wymiany wyeksploatowanych i uszkodzonych elementów układu zawieszenia;
  • Właściwego ciśnienia i stanu ogumienia;
  • Braku jakichkolwiek modyfikacji układu zawieszenia.


Na wynik pomiaru mają również wpływ dodatkowe dane o badanym pojeździe związane z jego wagą dla określenia nacisku koła na podłoże. 


Wszelkie rozbieżności powstałe w wyniku testu mogą sugerować uszkodzenie elementów zespołu tłumiąco-resorującego i być wskazaniem do ich wymiany. 


Podczas wymiany amortyzatorów należy zwrócić szczególną uwagę na procedurę naprawczą zalecaną przez producenta pojazdu z uwzględnieniem prawidłowej pozycji wszystkich montowanych elementów.


W przypadku kolumny amortyzatora, odpowiednia pozycja sprężyny w dolnym talerzu oporowym, właściwe ustawienie górnego zestawu montażowego oraz poprawne zainstalowanie zestawu osłonowo-ochronnego mają kluczowy wpływ na prawidłowe działanie i funkcjonowanie amortyzatora. 


KYB zaleca wykonanie geometrii każdorazowo po wymianie elementów układu zawieszenia pojazdu. 



Praca mechanika podczas wszelkich napraw jest ogromnie ważna i odpowiedzialna. Warsztat mechaniki pojazdowej powinien zawsze informować klienta o zaistniałych usterkach jak również o konsekwencjach związanych z brakiem decyzji odnośnie zalecanej wymiany. 


Tylko przy zachowaniu odpowiedniej procedury diagnostycznej połączonej z zalecaną przez producenta pojazdu technologią naprawy możemy wyeliminować wszelkie niesprawności układu zawieszenia. 



Profesjonalne podejście oraz dbałość o szczegóły w trakcie prac naprawczych może przyczynić się do znacznej poprawy stanu technicznego obsługiwanych pojazdów, zmniejszyć ryzyko uszkodzenia podzespołów układu zawieszenia a tym samym może zwiększyć bezpieczeństwo na naszych drogach. 

Więcej na ten temat:

AKTUALNOŚCI

  KYB: katalogi produktowe na rok 2018
  KYB: amortyzatory na Paraolimpiadzie w Korei
  KYB: sukces aplikacji Suspension Solutions
  KYB: aplikacja KYB Suspension Solutions
  KYB: wirtualna rzeczywistość jako wsparcie techniczne

WARSZTAT 24/7

  Wiosenne porządki
  Wsparcie produktowo - techniczne KYB
  Przednie amortyzatory Fiata 500
  Kolumny amortyzatorów w Alfie Romeo Mito
  Amortyzatory i układ zawieszenia

PRODUKTY

  KYB: biuletyn produktowy 2016/01
  KYB: biuletyn produktowy 2015/05
  KYB: biuletyn produktowy 2015/01
  KYB: biuletyn produktowy 2015/02
  KYB: biuletyn produktowy 2014/05


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Uszczelki motocyklowe

    Niezwykle ważną, choć mocno niedocenianą, a czasami nawet zapominaną częścią eksploatacyjną we wszystkich pojazdach są uszczelki. Większość użytkowników kojarzy uszczelki z tym, co znajduje się na nadwoziu pojazdu, czyli w przypadku samochodów są to uszczelki drzwi, klapy silnika i bagażnika. W przypadku motocykli m.in. uszczelniacze przedniego zawieszenia lub przednich amortyzatorów/teleskopów. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, albo po prostu nie wie, że temat uszczelek jest nieco bardziej złożony i skomplikowany.
  • Bez alternatora nie ma jazdy

    Gdy energia w akumulatorze nie jest uzupełniania przez alternator, dalsza jazda szybko stanie się niemożliwa. Tymczasem sprawność alternatora zależy od niewielkiego elementu - koła pasowego, które go napędza. Sprawdź, czy wiesz kiedy należy je wymienić.
  • Filtry mocznika febi do pojazdów ciężarowych

    Zaostrzające się w ciągu ostatnich lat normy emisji spalin wymogły na producentach stosowanie układów SCR, w których filtr mocznika pełni bardzo istotną rolę.
  • Zestawy rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej

    Wybór zestawów rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej pozwala oszczędzić koszty właścicielowi samochodu, skraca czas naprawy w warsztacie oraz zapewnia długi i bezawaryjny przebieg samochodu. Zestawy rozrządu Bosch zawierają wszystkie niezbędne części potrzebne do fachowej wymiany całego układu rozrządu.
  • Układ zawieszenia

    Eksperci KYB doradzają kiedy najlepiej dokonywać kontroli układu zawieszenia i jak prawidłowo go serwisować.
  • Czym jest zjawisko LSPI?

    Na skutek trendu downsizingu silników spalinowych w samochodach powróciło zjawisko stuków podczas pracy jednostek napędowch, zwane LSPI, różniące się od typowych stuków, które dawniej się zdarzały w starszych silnikach. Czy opracowano już sposób na przeciwdziałanie temu zjawisku?
  • Filtry oleju febi do pojazdów ciężarowych

    Prawidłowo dobrany olej silnikowy i jego filtr to gwarancja dobrej pracy silnika, ale również niższej emisji spalin.
  • Nawiercane czy nacinane?

    Nawiercane czy nacinane - oto jest pytanie. Brembo pomoże rozwiązać ten dylemat. Każda z nich oferuje coś więcej niż standardowe tarcze, lecz pod pewnymi względami różnią się także między sobą.
  • Jak zmniejszyć hałas dzięki oponom?

    Hałas w przypadku ogumienia spowodowany jest przez tarcie oraz częstotliwość drgania opony i powietrza w niej. Zewnętrzny hałas toczenia jest parametrem szczególnym, ponieważ decybel (dB) jest jednostką logarytmiczną - co w praktyce oznacza, że hałas nie rośnie liniowo wraz ze wzrostem natężenia podawanego w decybelach. Zmiana wartości hałasu na etykiecie tylko o 1 decybel oznacza tak naprawdę wzrost hałasu o 26 proc. w stosunku do niższej wartości. Kierowcy powinni pamiętać, że hałas rośnie dwukrotnie średnio co 3 dB.
  • Lepkość ma znaczenie

    O tym od kiedy zaczęto ją określać i jak ważna jest lepkość oleju, zwłaszcza w odniesieniu do współczesnych silników samochodowych, opowiada prof. dr Boris Zhmud, szef działu R&D Bizol.
  • Mechanik - zawodowiec

    Amortyzatory to jedne z najważniejszych elementów samochodu, które na co dzień pozostają ukryte pod karoserią. Każdy mechanik powinien umieć ocenić ich stan techniczny, a dobrą do tego okazją jest nadchodzący okres wymiany opon.
  • Filtry paliwa febi do pojazdów ciężarowych

    Zanieczyszczenia, wilgoć i grzyby - temu m.in. zapobiega stosowanie filtrów paliwa również w pojazdach ciężarowych.
  • Jak długo przydatna jest opona?

    Opony nie starzeją się w ten sam sposób jak artykuły spożywcze - w odpowiednich warunkach magazynowania nie tracą swoich właściwości. Kilkuletnia nieużywana opona jest tak samo dobra, jak ogumienie wyprodukowane wczoraj czy kilka miesięcy temu. Eksploatacja jest głównym czynnikiem wpływającym na żywotność opon, tym bardziej jeśli jest nieprawidłowa - co ma istotny wpływ na parametry, osiągi oraz poziom bezpieczeństwa podróżujących pojazdem.
  • Budowanie lojalności klientów

    Części związane z bezpieczeństwem jazdy, jak np. amortyzatory, hamulce i inne podzespoły podwozia, w okresie jesienno-zimowym wystawiane są na ciężką próbę i w przypadku zaniedbań serwisowych mogą stać się źródłem zagrożenia. Podczas wiosennych przeglądów warsztaty pomagają przygotować auta do sezonu letniego. Drobiazgowy przegląd samochodu jest jednym z narzędzi pozwalających warsztatom utrzymać zaufanie stałych klientów.
  • Zamiana oleju mineralnego na syntetyk

    Bizol wyjaśnia, jak w prosty sposób można przejść ze stosowania oleju mineralnego do silnika na olej syntetyczny, dzięki zastosowaniu płukanki.
  • Zadbaj o czystość powietrza w kabinie pojazdu

    Wszyscy mówią o jakości powietrza na ulicach miast, a co z powietrzem, którym oddychamy w samochodzie?
  • Zmiany w zestawach naprawczych SKF

    SKF nieustannie wprowadza nowe rozwiązania, nawet do produktów obecnych już na rynku. Najnowszym przykładem jest zmiana sposobu smarowania przegubów napędowych oraz zawartość zestawu napinacza paska rozrządu.
  • Filtry kabinowe febi do pojazdów ciężarowych

    Po raz pierwszy filtr kabinowy został zamontowany w samochodzie w latach 40-tych ubiegłego wieku, ale dopiero w latach 80-tych trafił do wyposażenia seryjnego.
  • Cyfrowe zarządzanie kolorami

    Cyfrowe narzędzia kolorystyczne Spies Hecker, np. ColorDialog Phoenix mają uprościć i przyspieszyć pracę warsztatów lakierniczych. Co więcej, jak zapewniają eksperci, są intuicyjne i łatwe w obsłudze, a uzyskiwanie rezultaty można w kilku prostych krokach dodatkowo zoptymalizować. 
  • Regenerowane zaciski hamulcowe

    Niektóre rozwiązania wykorzystywane we współczesnych pojazdach można uznać za perfekcyjne, bowiem od lat nikt nie jest w stanie zaprojektować skuteczniejszego rozwiązania. Przykładem są zaciski hamulcowe - stosowane w konwencjonalnych pojazdach i bez wahania zaadaptowane przez producentów także do hybryd i aut elektrycznych.



KOMENTARZE: