E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Świece zapłonowe

2018-05-14 14:01:34   Autor: Redakcja


Świece zapłonowe Aby działać tak skutecznie, jak to tylko możliwe, oraz aby uniknąć jakiegokolwiek negatywnego wpływu na zapłon i proces spalania w komorze silnika, świece zapłonowe muszą być zaprojektowane tak, aby wytrzymywały szeroki zakres ekstremalnych warunków pracy. Na czym one polegają?

Po pierwsze, świece zapłonowe muszą wytrzymywać stale zmieniające się temperatury. Powierzchnia świecy zapłonowej podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej osiąga temperaturę nawet do 3000 stopni C. Następnie, podczas suwu ssania, świeca zapłonowa ulega nagłemu schłodzeniu przez gaz o niskiej temperaturze. Ten nagły proces zmiany ciepłoty świecy jest powtarzany co drugi obrót wału korbowego, przez cały czas pracy silnika. Świeca zapłonowa musi więc w tym samym czasie ulec ochłodzeniu i uwolnić wystarczającą ilość ciepła, aby nie stać się źródłem przedwczesnego zapłonu.

Auto Partner 3.06.2018

REKLAMA




Kolejna rzecz - świece zapłonowe muszą być w stanie działać podczas silnych skoków ciśnienia. W suwie ssania wartość ciśnienia wynosi mniej niż 1 atm, ale w suwie spalania osiąga ponad 50 atm. Dlatego też świece zapłonowe muszą posiadać odpowiednią wytrzymałość mechaniczną, aby wytrzymać wysokie ciśnienie. Świece zapłonowe muszą również być w stanie utrzymać hermetyczną szczelność pomiędzy obudową a izolatorem w środowisku, w którym stale zmienia się temperatura i ciśnienie.


Po trzecie, świece zapłonowe muszą być w stanie przesłać wysokie napięcie rzędu 10-30 kV od zacisku do elektrod bez straty energii. Strata energii prowadzi do wypadania zapłonu. Jednocześnie, zakłócenia radiowe spowodowane wysokim napięciem i wartością szczytową prądu muszą zostać stłumione, aby zapobiec błędnym odczytom otaczających czujników.


Co więcej, świece zapłonowe muszą mieć odpowiednią wytrzymałość, aby zminimalizować zużycie elektrod w ekstremalnych warunkach użytkowania - niektóre świece zapłonowe posiadają np. elektrody wykonane z metali szlachetnych. Świece zapłonowe muszą również minimalizować zanieczyszczenie elektrod i posiadać właściwości samoczyszczące, czyli usuwać nagar gromadzący się na ceramice. Dlatego pożądane jest, aby świeca zapłonowa szybko się nagrzewała, nawet gdy pojazd porusza się z małą prędkością, tak aby sekcja izolatora osiągnęła temperaturę samooczyszczania (około 500 stopni C).


Materiały użyte do produkcji a wydajność świec zapłonowych


Denso produkuje wiele różnych świec zapłonowych wykonanych z unikalnych materiałów, które mają wpływ na trwałość i wydajność świecy zapłonowej w opisanych powyżej, niekorzystnych warunkach pracy. Świece zapłonowe Denso są produkowane z wykorzystaniem szeregu materiałów, w tym niklu, platyny, irydu i technologii SIP.


Świece zapłonowe Twin Tip (TT)


Chociaż świece zapłonowe z mniejszymi elektrodami działają lepiej pod niemal każdym względem, to zmniejszenie rozmiarów elektrod zmniejsza żywotność świec zapłonowych. Z tego powodu Denso opracowało 2 rodzaje świec zapłonowych posiadających małe elektrody, ale wyprodukowane z wyjątkowych materiałów, które pomagają przeciwdziałać temu efektowi. Świece te nazywane są w skrócie TT, od "twin tip". 

  • Niklowe TT - opatentowane przez Denso, niklowe świece TT wykorzystują unikalny stop zawierający nikiel, krzem, itr i tytan (Ni-Si-Y-Ti). Stop ten ma podobne właściwości co nikiel, ale jest o 80 proc. bardziej odporny na utlenianie i o 40 proc. bardziej odporny na erozję elektryczną. Pozwoliło to wyprodukować cienkie elektrody o średnicy 1,5 mm, o takiej samej żywotności co standardowe niklowe elektrody o średnicy 2,5 mm.
  • Iridium TT - dla producentów wymagających jeszcze lepszej wydajności i dłuższej żywotności, najlepszym wyborem są irydowe świece zapłonowe. Nowe świece zapłonowe Iridium TT Denso, zaprojektowane przez połączenie technologii Twin Tip z opatentowaną przez Denso irydową elektrodą środkową o średnicy 0,4 mm i platynową, igłową elektrodą masową o średnicy 0,7 mm, są najbardziej wydajnymi świecami dostępnymi na rynku. Zmniejszają zarówno emisję spalin, jak i zużycie paliwa, zapewniając jednocześnie długą żywotność.


Więcej informacji na temat świec zapłonowych Denso i ich zastosowań można znaleźć w katalogu marki, w katalogu TecDoc lub u przedstawiciela Denso.

Więcej na ten temat:

AFTERMARKET

  Z wizytą w Denso Thermal Systems
  Nowe Regionalne Centrum Szkoleniowe 'Młodych kadr'

AKTUALNOŚCI

  Denso: alternator Denso pokonał konkurencję w teście jakości
  Denso: aktualizacja opakowań świec zapłonowych
  Denso: załoga TLC Team Land Cruiser na podium Rajdu Dakar 2018
  Denso: katalog świec 2018

WARSZTAT 24/7

  Usterka kompresora po wymianie skraplacza
  Jak uniknąć wypadania zapłonu?
  Komponenty silników Diesla Denso
  Olej do sprężarek i czynnik chłodniczy
  Irydowe i niklowe świece zapłonowe TT Denso

PRODUKTY

  Denso: szersza oferta wycieraczek płaskich
  Denso: nowe referencje rozruszników i alternatorów
  Denso: silniki krokowe i oporniki
  Denso: nowości do układów chłodzenia silnika i klimatyzacji
  Mark-Moto: klucze tarczy sprzęgłowej klimatyzacji


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Wymiana sprzęgła LuK w Oplu Corsa Mk2 z silnikiem 1.2 16V

    Opel Corsa Mk2 dostępny od 2000 r, jest dość popularnym modelem samochodu na naszym rynku. LuK przygotował pakiet serwisowy, zawierający procedurę i elementy wymagane do wymiany sprzęgła w tym samochodzie.
  • Płyny hamulcowe DOT-4

    O tym, czym charakteryzują się płyny hamulcowe DOT-4 oraz czym się kierować przy ich doborze, aby układ hamulcowy pojazdu był sprawny jak najdłużej, mówią eksperci febi.
  • Jakie sprężarki do warsztatu samochodowego?

    Przemysł motoryzacyjny wymaga nie tylko precyzji, ale przede wszystkim technologii. Sprężone powietrze to jedno z możliwości, które warunkuje pracę na najwyższych obrotach. Wybierając sprzęt pneumatyczny, trzeba zwrócić uwagę na czynniki odpowiadające za jego wydajność.
  • Wtryskiwacze Magneti Marelli

    Mówiąc o nowoczesnych układach wtrysku paliwa, przychodzą nam na myśl takie pojęcia, jak "Common Rail" lub "wtrysk bezpośredni". Obecnie kojarzy się je głównie z układami paliwowymi silników Diesla i producentami tych układów na świecie. Rzeczywiście technologie listwy paliwowej i wtrysku bezpośredniego opracowano, aby rozwiązać problemy spotykane w silniku Diesla. Jednak wtrysk bezpośredni jest stosowany obecnie również w silnikach benzynowych, warto więc przybliżyć, jak ta technologia rzeczywiście powstała i co może obecnie zaoferować. 
  • Przeguby półosi

    O ile o oponach mówi się, że są jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią i muszą przenieść całą moc silnika, o tyle zapomina się o schowanych za kołami półosiach z przegubami napędowymi - których zadaniem jest przeniesienie całej mocy silnika pomiędzy skrzynią biegów, a kołami.
  • 10 faktów o hybrydach

    Samochody z napędem hybrydowym przestały już budzić sensację i są dziś na polskich drogach codziennością. Ich zalety, takie jak oszczędność i niezawodność powodują, że liczba aut hybrydowych szybko rośnie. Dla większości potencjalnych nabywców, a nawet wielu użytkowników wciąż jednak pozostają w pewnym stopniu zagadką. Poznajmy więc kilka ciekawostek technologii hybrydowej.
  • Świece zapłonowe

    Aby działać tak skutecznie, jak to tylko możliwe, oraz aby uniknąć jakiegokolwiek negatywnego wpływu na zapłon i proces spalania w komorze silnika, świece zapłonowe muszą być zaprojektowane tak, aby wytrzymywały szeroki zakres ekstremalnych warunków pracy. Na czym one polegają?
  • Problem piszczących hamulców

    Znacie ten denerwujący dźwięk, który słychać, gdy zatrzymujecie się na światłach? Pisk, zgrzyt, skrzypienie lub stukanie? Cóż, jest to dźwięk emitowany przez hamulce i może stanowić on jeden z pierwszych objawów zwiastujących problemy z układem hamulcowym waszego pojazdu. Jest to też jedna z najczęstszych przyczyn, z powodu której klienci ponownie odwiedzają warsztat. Poniżej przyjrzymy się problemowi hałasu emitowanego przez hamulce, przyczynom jego powstawania oraz sposobom na zlikwidowanie tego zjawiska.
  • Półoś i przegub napędowy

    Przegub wewnętrzny, wał stalowy, przegub zewnętrzny i osłona gumowa to połączone ze sobą elementy tworzące powszechnie znaną półoś napędową. Wspomniane podzespoły są odpowiedzialne za połączenie skrzyni biegów lub mostu napędowego z piastą koła, tym samym przekazanie momentu obrotowego z silnika do koła pojazdu.
  • Naprawa układu wtryskowego silników Diesla

    Wokół kosztów napraw układu wtryskowego silników Diesla narosło wiele mitów i jest wiele dyskusji. Niektórym spędzają one sen z powiek w obawie przed konsekwencjami finansowymi ewentualnej usterki. Okazuje się jednak, że nie taki diabeł straszny, jak go malują! Wymiana wtryskiwaczy lub świec żarowych, naprawa i czyszczenie ich gniazd wcale nie musi być trudna i kosztowna.
  • Jak dbać o olej silnikowy?

    Od jakości i stanu oleju zależy praca jednostki napędowej. 
  • Recykling opon

    Polska jest jednym z większych rynków motoryzacyjnych w Europie. Oznacza to m.in. dużą liczbę zużytych opon. BIO SERVICE dostrzegł problem związany z prawidłową ich utylizacją i, jako organizacja zajmująca się odbiorem opadów z warsztatów, dostrzega potrzebę uregulowania kwestii recyklingu, a także utylizacji zużytych opon.
  • Usterka kompresora po wymianie skraplacza

    Denso odnotowało wzrost zgłoszeń gwarancyjnych dotyczących awarii sprężarek po wymianie oryginalnego skraplacza na nieoryginalny. Co jest przyczyną usterki? Najczęściej okazuje się, że topnik, który jest stosowany w procesie produkcji zamienników skraplaczy, przedostaje się do rurek skraplacza i wchodzi w reakcję chemiczną z barwnikiem UV i olejem.
  • Szukając możliwości rozwoju

    "Mam poczucie, że jestem w elitarnej sieci, która wybiega w przyszłość" - mówi Mirosław Maciejewski, właściciel Bosch Service Maciejewski.
  • Uszczelki motocyklowe

    Niezwykle ważną, choć mocno niedocenianą, a czasami nawet zapominaną częścią eksploatacyjną we wszystkich pojazdach są uszczelki. Większość użytkowników kojarzy uszczelki z tym, co znajduje się na nadwoziu pojazdu, czyli w przypadku samochodów są to uszczelki drzwi, klapy silnika i bagażnika. W przypadku motocykli m.in. uszczelniacze przedniego zawieszenia lub przednich amortyzatorów/teleskopów. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, albo po prostu nie wie, że temat uszczelek jest nieco bardziej złożony i skomplikowany.
  • Bez alternatora nie ma jazdy

    Gdy energia w akumulatorze nie jest uzupełniania przez alternator, dalsza jazda szybko stanie się niemożliwa. Tymczasem sprawność alternatora zależy od niewielkiego elementu - koła pasowego, które go napędza. Sprawdź, czy wiesz kiedy należy je wymienić.
  • Filtry mocznika febi do pojazdów ciężarowych

    Zaostrzające się w ciągu ostatnich lat normy emisji spalin wymogły na producentach stosowanie układów SCR, w których filtr mocznika pełni bardzo istotną rolę.
  • Zestawy rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej

    Wybór zestawów rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej pozwala oszczędzić koszty właścicielowi samochodu, skraca czas naprawy w warsztacie oraz zapewnia długi i bezawaryjny przebieg samochodu. Zestawy rozrządu Bosch zawierają wszystkie niezbędne części potrzebne do fachowej wymiany całego układu rozrządu.
  • Układ zawieszenia

    Eksperci KYB doradzają kiedy najlepiej dokonywać kontroli układu zawieszenia i jak prawidłowo go serwisować.
  • Czym jest zjawisko LSPI?

    Na skutek trendu downsizingu silników spalinowych w samochodach powróciło zjawisko stuków podczas pracy jednostek napędowch, zwane LSPI, różniące się od typowych stuków, które dawniej się zdarzały w starszych silnikach. Czy opracowano już sposób na przeciwdziałanie temu zjawisku?



KOMENTARZE: